In numarul precedent al revistei noastre am prezentat activitatea celor mai importante agentii de publicitate din tara noastra in anul 1998. Ceea ce conteaza in viata unei agentii sunt clientii pe care-i are, cifrele de afaceri obtinute si campaniile pe care le realizeaza. Clientii pot sa-si faca bagajele, la un moment dat, si sa plece la alta agentie sau pot fi concediati. Cifrele de afaceri rezultate la sfarsitul unui an raman inscrise in "contul de profit si pierderi" si sunt vehiculate in in
In numarul precedent al revistei noastre am prezentat activitatea celor mai importante agentii de publicitate din tara noastra in anul 1998. Ceea ce conteaza in viata unei agentii sunt clientii pe care-i are, cifrele de afaceri obtinute si campaniile pe care le realizeaza. Clientii pot sa-si faca bagajele, la un moment dat, si sa plece la alta agentie sau pot fi concediati. Cifrele de afaceri rezultate la sfarsitul unui an raman inscrise in „contul de profit si pierderi” si sunt vehiculate in industrie, cu invidie: „Agentia cutare e buna, dar noi suntem mai buni…”. Ceea ce ramane sunt campaniile creative, dar si acestea, daca sunt proaste, sunt uitate repede de catre „publicul-tinta”, iar daca sunt bune, isi ating scopul, intra in constiinta consumatorilor, vanzarile cresc si toata lumea e multumita. Dar si in acest caz, cine isi mai aminteste de numele agentiei care a creat o campanie de succes? Publicitatea, cu aceste premise, pare o industrie aflata in permanenta miscare, foarte activa, dar ale carei produse sunt efemere. Poate „publicitarii” nostri nici nu au ambitia prioritara de a ramane in amintirile publicului ani de-a randul.
Daca agentiile de publicitate au sansa, prin serviciile pe care le presteaza, sa se afle (prin intermediul clientilor) in atentia consumatorilor, agentiile de media, surorile lor mai mici, sunt sortite, prin nastere, anonimatului. Acest anonimat, dupa cum se vede din „radiografia” noastra, este de invidiat, daca privim cu atentie cifrele lor de afaceri. Asadar, n-are nici un rost sa le plangem de mila. Pentru a nu „manipula” cititorii prin cifre de afaceri umflate, am solicitat agentiilor de media sa ne puna la dispozitie „dovada”, adica un extras din bilantul anului trecut. Numai cu aceasta conditie, care poate parea exagerat de tipicara, au aparut agentiile de media in aceasta pagina. Am apelat la aceasta procedura si pentru a nu da nastere la comentarii si proteste din partea agentiilor care s-ar simti nedreptatite. Cifrele de afaceri le-am prezentat in moneda „verde”, (ca sa fie mai spectaculoase!), folosind cursul mediu leu/dolar pe anul 1998.
Dar ce sunt agentiile de media si cu ce se ocupa? In general vorbind, astfel de firme cumpara si vand spatii publicitare pe toate suporturile media. Cumpara spatii din presa scrisa, radio si televiziune si le vand clientilor, care pot fi agentii de publicitate sau firme (clienti directi). O specie aparte a agentiilor de media o reprezinta agentiile de panotaj, care se ocupa numai cu vanzarea publicitatii stradale. O floare rara este agentia Transit Metro Media, care ofera clientilor numai spatii de publicitate in mijloacele de transport in comun. Ea „concureaza” pe piata de una singura.
Exista riscul sa consideram toate aceste firme, grupate sub umbrela „agentii de media”, drept niste simple negustorese care cumpara si vand. Afirmatia nu este departe de adevar, insa munca lor este mult mai complexa, cuprinzand, printre altele, activitati de cercetare si optimizare a campaniilor media. Aflandu-se permanent in contact cu suporturile publicitare (ziare, posturi de radio-tv, reviste), agentiile de media cunosc foarte bine mass-media autohtone, mai ales sub raportul audientei si al situatiei financiare.
Agentii de media puternice, „pursange”, se numara pe degetele unei singure maini: Creative Media, Initiative Media, Cogep, Network si Global Media. Sunt multe, sunt putine? Numarul lor este suficient atat pentru bugetele de media ale clientilor, cat si pentru peisajul mediatic romanesc. Intre aceste cinci firme se poarta necontenit o acerba lupta pentru castigarea clientilor. Ce anume le deosebeste? Volumul bugetelor media, adica numarul clientilor si comisioanele cu care lucreaza. Calitatea serviciilor este asemanatoare. Cogep lucreaza cu precadere in presa scrisa. Intre Creative Media si Initiative Media exista o rivalitate care tinde sa devina un simbol, precum Arcul de Triumf. Network a devenit, in ultimii doi ani, un concurent foarte puternic, dovada fiind faptul ca a reusit sa castige contul Unilever pentru acest an. Global Media a avut ani de glorie, fiind cea mai batrana dintre cele cinci. Ceea ce ii apropie pe cei cinci este grija deosebita pe care o au fata de clienti. In panoplia agentiilor de panotaj, rivalitatea la varf exista intre Europlakat si Monopoly Media.
Pe viitor, competitia pe piata agentiilor de media va fi animata de calitatea si diversitatea serviciilor oferite de catre aceste firme. Iar clientii, oricat de mofturosi ar fi, vor avea de unde sa aleaga.