După declarațiile făcute de actualul CEO al operatorului aerian național, Christian Heinzmann, respectiv fostul membru al consiliului de administrație al companiei, Lucian Isar, Ministerul Transporturilor a trimis astăzi corpul de control la Tarom.
”De ce am trimis Corpul de control la TAROM? Pentru că există două părţi: există Consiliul de Administraţie, care mi-a transmis că rezultatele financiare şi prestaţia managementului companiei nu sunt cele bune şi nu corespund contractului de management pe care şi l-a asumat domnul Heinzmann (managerul privat al TAROM – n.r.), iar, pe de altă parte, domnul Heinzmann iese în conferinţă de presă şi îmi spune că rezultatele sunt foarte bune, că am avut profit pentru prima oară în luna mai”, a subliniat Relu Fenechiu pentru Agerpres.
La TAROM a fost trimisă o echipă mixtă de control – auditul Ministerului Transporturilor şi Corpul de control – să verifice cine are dreptate, dacă este sau nu o activitate performantă la TAROM pe primul semestru.Acest lucru în condițiile în care Christian Heinzmann a afirmat că operatorul aerian a obținut profit în luna mai, iar Consiliul de Admnistrație contrazice performanțele actualului CEO.
De altfel, Consiliul de Administrație a ieșit în fața presei pentru a clarifica declarațiile făcute în ultimele zile de către Heinzmann cu privire la scurtarea mandatului de la 4 ani la 1 an, respectiv performanțele companiei de la numirea sa -, și Lucian Isar care a afirmat, printre altele, că există varianta spargerii Tarom în trei bucăți. Potrivit lui Dan Pascariu, președintele CA Tarom, afirmațiile celor doi sunt ”inexacte, tendențioase și iresponsabile”.
”Avem întârzieri majore în respectarea planului de management. Am făcut în fiecare lună un raport de progres. Nici 30% din ceea ce trebuia făcut până în prezent nu a fost realizat. La numirea domnuui Heinzmann în funcție am cerut, printre altele, înghețarea angajărilor, renegocierea contractelor”, a declarat Dan Pascariu. ”Iar directorul general a permis derularea unei serii de achiziții și continuarea angajărilor (au fost angajate 40 de persoane n.red), iar în 8 luni a renegociat un singur contract (contractul de handling pe aeroportul din Frankfurt care a reprezentat o reducere a cheltuielilor cu 400.000 de euro după afirmațiile CA n.red)”, a completat președintele CA.
Dan Pascariu a afirmat că afirmațiile au fost nefondate, că profitul Tarom din mai este dat de conjunctură (trafic mai mare datorită charterelor, preț mai bun al combustibilului, printre altele) și că după sezonul estival și terminarea vacanțelor, compania va reveni pe pierdere. ”Este în regulă să afirmi că s-au diminuat pierderile. Este altceva, dar nu e pe profit compania”, a susținut Pascariu. Potrivit consilului de administrație, reducerile în primele luni din 2013 au fost de 60 de milioane de lei datorită factorilor interni și externi, însă indicatorii tipici (grad de ocupare, numărul pasagerilor) s-au înrăutățit. După cum au declarat cei din conducerea TAROM, în perioada ianuarie – mai 2013, gradul de ocupare al aeronavelor a scăzut de la 62% la 61% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Avioanele operatorului sunt în aer între 6 și 10 ore de zbor, spre deosebire de o medie de 14-15 ore în cazul altor transportatori aerieni.
Contracte mai dure pentru conducerea TAROM
Contractele de mandat ale conducerii companiei prevăd clauze cu privire la denigrarea operatorului, însă pentru membrii consiliului de admnistrație, aceste clauze sunt prea puțin dure. ”Ar trebui urmate de penalizări. E regretabil ca un CEO și un fost membru CA să poarte o polemică publică. Nu este nici primul, nici ultimul director general care nu-și respectă mandatul și trebuie să plece înainte de închiderea mandatului”, susține Pascariu, menționând că Christian Heinzmann ar fi mai potrivit pentru o companie stabilă financiar.
Mandatul lui Christian Heinzmann se termină în luna noiembrie a acestui an, iar consiliul de administrație este de părere că va trebui succedat de un manager român. ”Recomand, și nu numai în cazul Tarom, să fie ales un manager român. Dacă aduci un străin este nevoie să ai un desant de expați pentru performanță și asta oricum se face în ani de zile. TAROM nu are timp și nu poate plăti un desant de expați”,conchide Pascariu.