Procurorii DNA fac percheziții la firmele Romstrade și Blue Air, societăți controlate de omul de afaceri Nelu Iordache. Dosarul vizeaza lucrări de utilitate publică efectuate de firma Romstrade la care au fost folosite și fonduri europene. Dosarul vizează o deturnare de fonduri de 6 milioane de euro la primul tronson al autostrăzii Arad-Nadlac, adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano. CNADNR a reziliat pe 22 noiembrie contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii, motivul invocat fiind întârzierea lucrărilor.
Potrivit evz.ro, omul de afaceri asistă la percheziţii.

Revoluţie în topul “regilor asfaltului”
Presa i-a numit “regii asfaltului” în urmă cu câţiva ani, după ce firmele pe care le deţin au obţinut mai multe contracte cu statul pentru reabilitarea sau construcţia infrastructurii rutiere. 2011, anul revenirii din criză, a fost un an cu mişcări importante în clasamentul “regilor asfaltului”, scria în vara acestui an capital.ro.

Cea mai relevantă asociere a „regilor asfaltului” a fost în 2005, an în care firmele patronate de Umbrărescu, Căşuneanu şi patronii de la Golden Blitz, restaurant frecventat des de şeful statului în acel an, – Beşciu şi Vulpescu -, au făcut front comun şi au câştigat licitaţia pentru construcţia autostrăzii Bucureşti-Ploieşti. Din 2005 şi până în prezent afacerile constructorilor români au avut o evoluţie fulminantă, cea mai spectaculoasă creştere având loc – culmea- chiar în primul an de criză, 2009.

În acel an afacerile cumulate ale firmelor Romstrade (Nelu Iordache), Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu), Tehnologica Radion (Theodor Berna), Delta ACM (Florea Diaconu), Euro Construct Trading 98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu) era de 3,43 miliarde de lei (aproape 810 milioane de euro). Anul trecut afacerile cumulate ale firmelor menţionate mai sus au crescut, conform calculelor Capital în baza informaţiilor afişate pe Ministerul Finanţelor Publice, cu 11%, ajungând la 2,93 miliarde de lei (692 milioane de euro). Este de menţionat faptul anul 2010 a fost resimţit de regii asfaltului, care au cumulat afaceri de 2,61 miliarde de lei, dar profitul net total a fost de 393 de milioane de lei.

Anul trecut, profitul net al celor şase companii a ajuns la abia 309 milioane de lei (73 milioane de euro), în scădere cu 22%, chiar dacă afacerile totale au cunoscut o creştere cu 11% faţă de valorile înregistrate înainte cu un an.

Cine este regele regilor

În anul de glorie – 2009 – locul I al topului regilor asfaltului era ocupat de Nelu Iordache cu firma Romstrade, care în acel an a raportat afaceri de peste un miliard de lei, mai exact 1,13 miliarde de lei (267 milioane de euro). Locul secund îi revenea firmei Spedition UMB, patronată de Dorinel Umbrărescu, cu o cifra de afaceri de 932 milioane de lei (220 milioane de euro).

Precizare: de la fiecare patron am luat o singură companie. În cazul lui Dorinel Umbrărescu, dacă luam în calcul şi firma Tehnostrade, atunci fără îndoială locul 1 îi aparţine chiar şi în 2009. De exemplu, Tehnostrade a raportat în 2009 afaceri de 645 milioane de lei şi un profit de aproape 160 milioane de lei.

Anul trecut poziţia de lider i-a revenit lui Umbrărescu cu firma Spedition UMB, care a raportat o cifra de afaceri de 791 milioane de lei şi un profit net de 161 milioane de lei, rezultat care poziţionează firma pe podium pentru medalia de aur. Laurii îi revin lui Umbrărescu şi dacă ne raportăm la rata profitului net (20,4%), în scădere faţă de rezultatul obţinut în 2010, an în care rata profitului net al firmei Spedition UMB a fost de 26,8%.

Mai multe date despre afacerile regilor asfaltului puteţi citi aici:


Care este cea mai profitabilă companie care face autostrăzi