Situatia existenta pe piata interna a bormasinilor este simplu de explicat. Achizitionarea unei astfel de scule „pentru acasa” nu este justificata din punct de vedere economic, daca tinem cont de faptul ca este folosita ocazional, iar costul ei ramane inca prea mare pentru bugetele limitate ale romanilor. Cumparatorii de astfel de produse sunt cei care le folosesc permanent si castiga bani de pe urma lor (instalatori, constructori). De aici si interesul mare pentru bormasinile profesionale. Acestea sunt cautate pentru fiabilitatea si durata relativ mare de folosinta. „Dintre cele mai cunoscute bormasini pentru profesionisti, pe piata se remarca marcile: Bosch (57%), Hilti (12%), Black&Decker (10%), Makita (9%) si Metabo (7%). Procentele se schimba insa daca analizam datele privind utilizarea. Astfel, marca americana Hilti, foarte cautata de profesionisti, din cauza unei slabe patrunderi pe piata, nu este foarte intalnita in randul utilizatorilor”, ne-a declarat Sorin Toma, director general la Interfact Market Information Romania.
In 1998 bormasinile
au mers bine
Dupa cum arata datele Comisiei Nationale pentru Statistica (CNS), anul trecut Romania a importat peste 112 mii masini de gaurit. Acesta cifra reprezinta o crestere semnificativa, daca privim datele din anii anteriori. Numai in primele doua luni ale acestui an s-au importat 14.000 de masini de gaurit. Precizam ca in datele CNS sunt incluse si perforatoarele rotative, dar acestea, dupa cum spun specialistii in domeniu, detin o pondere nesemnificativa.
O caracteristica specifica acestei piete o reprezinta faptul ca vanzarile sunt sezoniere. Daca cele pentru amatori inregistreaza un nivel constant pe tot timpul anului, bormasinile profesionale (industriale) sunt conditionate in general de anotimp. „In lunile de iarna, vanzarile se apropie de zero si incep sa creasca din luna mai (dupa targul de constructii). Anul acesta, lucrurile s-au petrecut identic ca in 1998”, afirma ing. Sergiu Mihaila, director tehnic la R. Electric Tools, distribuitor autorizat pentru unelte electrice profesionale de regim greu AEG- Atlas Copco. Vanzarile firmei, in 1998, au scazut cu 8% fata de 1997. In perioada ianuarie – aprilie 1999, s-au diminuat cu 10% fata de aceeasi perioada din anul precedent; insa in luna mai a acestui an au crescut cu 100% fata de luna mai 1998.
Un important producator de unelte electrice portabile din Romania (destinate in special amatorilor), cu o experienta de peste 25 ani, este Electroarges, din Curtea de Arges. „Cota de piata in 1998 a fost de aproximativ 15% pentru gama de masini de gaurit”, afirma Toma Mateescu, director de marketing la fabrica mentionata. SC Electroarges SA este privatizata 100% , 51% din actiuni apartinand PAS Electroarges, iar 49% unor actionari persoane fizice si juridice. Fabrica desface pe piata romaneasca trei tipuri de masini de gaurit (masina de gaurit MG 8, MG 10 si cu percutie, MG 10 P). Evolutia vanzarilor in ultimii ani se prezinta astfel: in 1993 – 38.941 bormasini, in 1994 – 45.765, urmand ca in anul 1995 vanzarile sa scada la mai putin de jumatate. Dupa o usoara revenire in 1996 si 1997, anul 1998 s-a incheiat cu doar 21.200 bormasini vandute. „Anul 1999 nu da semne de revigorare. Vanzarile sunt modeste, aproximativ 1.500 bucati/ luna”, subliniaza dl Mateescu. Anul acesta, Electroarges a reusit sa introduca in fabricatie un nou model de masina de gaurit MG 520 PRE – cu percutie, intrerupator cu reglaj electronic al turatiei, inversor de sens si putere de 520W, care a fost prezentata in cadrul targului international Construct Expo’99 si care se preconizeaza ca va aparea pe piata cat de curand, la un pret de productie de aproximativ 600.000 lei.
La produsele profesionale, bormasinile marca Bosch sunt cele mai cunoscute, dar si cele mai utilizate. Societatea Vifor s-a facut cunoscuta pe piata romaneasca de bormasini in calitate de prim importator al produselor concernului Bosch, inca din 1991, ulterior deschiderii reprezentantei Robert Bosch in Romania devenind distribuitor. Bormasinile marca Bosch sunt prezente pe piata romaneasca cu doua game: hobby si profesionale. In oferta de bormasini, cele profesionale detin o pondere de circa 80%, iar cele hobby, 20%. Masinile de gaurit, profesionale sau hobby, sunt alimentate la retea sau la acumulatori. Masinile de gaurit rotopercutante pot fi cu percutie mecanica sau electropneumatica, indiferent daca sunt profesionale sau hobby. Celelalte sunt cu alimentare la 220 V si cu acumulatori. Masinile de gaurit profesionale pentru beton pot fi si ele cu percutie mecanica, electropneumatica si cu acumulatori. Sculele profesionale pentru lemn sau fier sunt, la randul lor, alimentate la 220V sau cu acumulatori.
„Volumul anual de desfacere al masinilor de gaurit Bosch prin societatea Vifor a evoluat astfel: in anul 1997 s-au vandut circa 300 bucati, in 1998 – circa 350, iar in primele trei luni din 1999, circa 150 bucati. Cele mai cautate bormasini profesionale sunt modelele GSB 20-2 RE (rotopercutor cu percutie mecanica) si GBH 2-24 DSR (rotopercutor cu percutie electropneumatica). In anul 1997, in Romania s-au vandut peste 700 bucati din primul model si aproximativ 600 din al doilea, urmand ca in 1998 sa creasca la peste 1.200, respectiv peste 1.000 bucati”, ne-a declarat Marius Ivancea, director comercial la Vifor. Precizam ca preturile acestor masini sunt cuprinse intre 3,5 si 4,5 milioane lei.
O alta marca foarte cunoscuta si utilizata pe piata romaneasca este Makita, vanduta de diversi importatori. Dintre cei mai importanti amintim firmele Partener – Bacau, Ranexim – Bucuresti, Menatwork – Bucuresti si Proxima Centaur Trading din Pitesti. Cea mai vanduta bormasina marca Makita este modelul HR 2400, care costa aproximativ 4,5 milioane lei. Ranexim, importator Makita si distribuitor Bosch, a reusit sa vanda in 1998 aproximativ 500 bormasini marca Makita si 250 marca Bosch. Preturile la produsele importate sunt cuprinse intre 300 si 3.000 de marci. „Din acest motiv consideram ca sectorul cu cel mai mare potential pentru scule este adresat constructorilor”, precizeaza ing. Radu Nicu, director general la Ranexim.
Un fenomen intalnit pe piata ar fi, dupa parearea dlui Sergiu Mihaila, faptul ca multi utilizatori confunda sculele semiprofesionale cu cele profesionale. Ca la multe alte produse lipsesc vanzatorii calificati in prezentare si recomandare.
In concluzie, evolutia vanzarilor de bormasini este conditionata, in general, de evolutia economica a Romaniei si in special de evolutia constructiilor. Cert este ca aceasta piata nu va mai sari prea curand in aer. Pe de o parte, pentru ca bormasinile de marca au service-ul asigurat si se tot repara, dupa cum ne-a fost marturisit un „baiat de la cablu”, pana ce se uzeaza total, iar pe de alta parte cei care au avut de construit au cam terminat.

Aurelian Buliga