Desfășurat între 9 și 13 martie, cel mai mare târg internațional de turism din lume, ITB Berlin, reunește și cele mai mari agenții de profil. România, prezentă cu un stand de 611 mp și cu 54 de expozanți, a primit din nou critici, în special din partea marilor agenții germane, printre care TUI și Neckermann.
Astfel, în timp ce, conform agenției Novinite, bulgarii au fost asiguraţi că numărul turiştilor stăini care vor vizita Bulgaria va creşte, oficialii români au fost din nou atenționați că nu găsesc soluţii pentru asigurarea unor servicii de calitate la prețuri rezonabile.
Detlef Hohne, directorul de produs al TUI pentru România, a explicat că preţurile de pe litoralul românesc sunt „puţin prea mari” pentru gustul germanilor, acest element fiind decisiv în alegerea destinaţiilor de turism.
„Problematică, în momentul de faţă, este mentalitatea hotelierului de a accepta cerinţele turistului german”, a menționat Hohne. În replică, ministrul român al turismului, Elena Udrea, a declarat că „trebuie să ne punem de acord cu ceea ce trebuie făcut pentru ca litoralul românesc să fie operat în continuare de către TUI.
Pretenţiile acestui turoperator sunt destul de ridicate faţă de ceea ce oferă litoralul românesc. Ne mulţumim să avem turişti autohtoni, nu contează că vin străini sau nu, bine că vin câţiva români cu ceva bani de la Bucureşti.”
De asemenea, ministrul a asigurat oficialii TUI și ITS că va încerca să rezolve măcar o parte dintre problemele enunțate în timpul discuțiilor.
Numărul turiștilor germani aduși anul trecut de TUI în România a fost mai mic de o mie de persoane. Prezenți și ei la ITB, bulgarii au primit asigurări că numărul turiștilor care vor fi direcționați către litoralul lor va crește în 2011 față de anul precedent. Reprezentanții TUI au estimat într-o întâlnire cu Traicho Traikov, ministrul economiei și turismului din Bulgaria, că mulți vizitatori care vor căuta litoralul bulgăresc în acest an vor veni din Rusia. De patru ori mai mulți decât în 2010.
ITS consideră, de asemenea, că și numărul germanilor va crește cu 28%-30%, iar Neckermann se așteaptă să încheie 180.000 de contracte pentru turiști care vor căuta statul vecin de la sud, în creștere față de cei 150.000 înregistrați în 2010. Singurul reproș făcut de marile agenții germane celor 40 de expozanți bulgari prezenți în standul de 421 mp a fost legat de promovarea deficitară a serviciilor în străinătate. Ministrul bulgar a fost sfătuit să direcționeze cea mai mare parte din banii încasați din taxele pentru turism către promovare.