Seceta, noua criză a Europei. Economia din zona euro este puternic amenințată
Monitorul European al secetei din UE a estimat că 45% din teritoriul țărilor UE a fost afectat semnificativ de secetă, în timp ce 15% este deja sub cod roșu.
Comisia Europeană a avertizat cu privire la situația „critică”, deoarece condițiile s-au înrăutățit pe timpul verii din cauza valurilor de căldură repetate care au afectat o mare parte din Europa.
Potrivit The Guardian, prim-ministrul francez Élisabeth Borne a activat săptămâna trecută unitatea de criză pentru a face față „celei mai grave secete” prin care trece țara din anul 1958 încoace.
Peste 100 de localități din Franța nu au apă potabilă curentă, fiindu-le furnizată cu cisternele, deoarece precipitațiile din luna iulie au fost cu 85% sub medie, declanșând restricții în utilizarea apei.
Comerț și energie
În Germania, Rinul – care de secole e un pilon al economiei germane, olandeze și elvețiene – devine aproape inaccesibil navelor întrucât nivelul apelor sale a scăzut la minime record.
Imaginea este aceeași și pe Dunăre, care străbate 1.800 de mile prin inima Europei Centrale până la Marea Neagră, creând și acolo probleme comerciale.
După cum relatează Bloomberg, în toată Europa, transportul și comerțul sunt doar unele dintre domeniile afectate decisiv de marea secare a râurilor.
Criza de electricitate din Franța a fost exacerbată de nivelul scăzut al fluviilor Ron și Garonne, oprind funcționarea centralelor nucleare pentru producerea de energie.
În Italia, secarea râului Po a provocat probleme majore culturilor de cereale, într-un moment în care piața mondială a pierdut cantitățile uriașe din Ucraina și Rusia.
Criza se reflectă și în cifre, deoarece râurile și canalele Europei transportă peste 1 tonă de marfă pe cap de locuitor al UE în fiecare an, contribuind la bugetele țărilor cu circa 80 de miliarde de dolari, potrivit datelor Eurostat.
Este de așteptat ca efectele schimbărilor climatice să genereze o „gaură” de 5 miliarde de euro în economiile din zona euro, care sunt afectate de comerțul pe Rin, potrivit lui Albert Jan Swart, economist specializat în domeniul transporturilor la ABN Amro Bank NV.
O lovitură mare pentru industria germană
Rinul, cel mai important fluviu din Europa, transportă cea mai mare parte a cărbunelui către industria grea și către centralele electrice ale Germaniei, într-un efort de a compensa impactul presiunii Rusiei asupra aprovizionării cu gaze naturale.
În corelație cu creșterea prețurilor la gaze pe măsură ce Germania sistează importurile din Rusia, această combinație de factori reprezintă o amenințare pentru fabricile țării, cum ar fi uzina BASF SE din Ludwigshafen.
Compania a comandat noi nave adaptate pentru a transporta gaze lichefiate la uzina sa din Ludwigshafen, care să poată traversa apele de mică adâncime ale fluviului.
Gigantul produselor chimice își propune să evite repetarea anului 2018, când întreruperile pentru un consum scăzut de apă l-au costat 250 de milioane de euro.
Thyssenkrupp AG, cel mai mare producător de oțel din Germania încearcă, de asemenea, să găsească metode alternative pentru a-și continua transporturile comerciale.
Compania Utility Uniper SE a avertizat că ar putea fi nevoită să reducă producția la două centrale cheie pe cărbune din Germania, deoarece compania depune eforturi foarte mari pentru a se aproviziona prin intermediul Rinului.
În ceea ce privește Dunărea, companiile din Bulgaria, România și Serbia sunt cel mai puternic afectate de scăderea nivelului râurilor, creând o nouă criză pe fondul crizei alimentare deja existente din cauza războiului din Ucraina, scrie Huffington Post.