Experții vin cu vești rele pentru următoarea perioadă. Potrivit Bloomberg, pandemia de COVID va înceta doar atunci când toată lumea va fi vaccinată sau va trece prin această boală, iar până la acel moment, situația va fi din ce în ce mai rea.

Sursa citată precizează că întreaga criză economică cauzată de pandemia de coronavirus se resimte de abia acum. O tendință vine din partea corporațiilor care inversează mondializarea şi regionalizează lanţurile de producţie, acolo unde se poate, ceea ce înseamnă prețuri foarte mari în următoarea perioadă.

Totodată, având în vedere faptul că iarna se apropie, guvernele şi oamenii gospodari au început deja să își facă rezerve de combustibil, lemn în economiile emergente, gaze în majoritatea ţărilor. Criza se resimte în prețuri. Astfel, lemnul, chiar şi cel pentru ars în sobă, s-a scumpit odată cu creşterile de preţuri ale materialelor de construcţii.

Pe de altă parte, în SUA şi Canada, unde se duce o mare parte din lemnul pentru construcţii exploatat în Europa, preţurile au început s-o ia în jos atât de repede încât unele fabrici de procesare au fost nevoite să reducă producţia. În acest context, unii analişti cred că pe continentul nord-american lemnul pentru construcţii se va ieftini până la nivelurile de dinainte de criză într-un an.

Facturi, chirii, dar și prețuri mai mari

În ceea ce privește situația din Europa, analiştii de la ING prognozează că preţurile materialelor de construcţii vor rămâne ridicate până cel puţin la mijlocul anului viitor. Astfel, materiale de construcţii mai scumpe înseamnă şi locuinţe mai scumpe şi, inevitabil, chiriile vor fi mai mari, dar și întreținerea.

Gazele naturale se scumpesc și ele și ar urma să atingă cele mai mari preţuri din ultimii 13 ani, scrie CNBC.  Pentru Europa, o serie de analize avertizează asupra unui şoc pe piaţa energiei. Gazele sunt folosite în Europa pentru a face tranziţia de la energia poluantă, obţinută prin arderea cărbunelui, la cea verde. Însă cele mai multe state membre ale UE sunt dependente de importurile din alte ţări, cum ar fi Rusia, Norvegia, Azerbaidjan şi ţări nord-africane.

Un alt factor îl reprezintă volumul mare de cerere  care a venit odată cu relansarea economică din pandemie. Astfel, preţurile spot ale gazelor naturale pentru Europa sunt de cinci ori mai mari decât erau acum un an. La explozia cotaţiilor contribuie şi refuzul sau imposibilitatea, Rusiei de a majora livrările, care este principalul furnizor.

Astfel, în cazul în care iarnă va fi deosebit de rece sau de lungă, preţurile, deja uriaşe, se vor mări şi mai mult, arată The Wall Street Journal, iar odată cu creșterea prețului la gaze, energia se va scumpi și ea.

Sursa citată precizează că în prezent rezervele europene de gaze sunt la 70% din capacitate, sub cota normală pentru această perioadă. Totodată, pe lângă creșterea energiei, mâncarea se va scumpi și ea.

Prețurile alimentelor vor exploda în această iarnă

Trebuie menționat faptul că preţurile alimentelor au început să crească odată cu relansarea economiei, dar la acest lucru au contribuit şi condiţiile meteo nefavorabile agriculturii, cum ar fi seceta. Spre exemplu, marii producători de cereale, printre care Rusia, sunt în plin sezon de recoltare, însă cu toate acestea piaţa nu are suficientă ofertă.

Având în vedere condițiile actuale, Italia spre exemplu se pregăteşte de inflaţie la paste, adică specialităţi italiene pe bază de făină, mai scumpe, în contextul în care Italia este cel mai mare importator de grâu din UE. În același timp, S&P Global estimează că în Franţa, de asemenea un mare importator de cereale, pastele se vor scumpi cu 10-20%.

Țările unde consumul de pâine este unul ridicat vor avea și ele probleme. Pe de altă parte prețul cărnii de porc își va reveni. Mai exact, răspândirea pestei porcine în UE va limita exporturile de carne de porc în afara Uniunii, ceea ce va crea surplus de producţie şi preţuri mai mici.

Pe lângă alimente, gaz și electricitate, odată cu pandemia a crescut şi cererea pentru produse electrocasnice şi electronice. Deși în prezent preţurile mai mari s-ar putea să nu fie prea evidente, analiştii susțin că este probabil că promoţiile să fie mai puţin impresionante.

De asemenea, criza de semiconductoare, de cipuri, afectează și ea semnificativ acum producţia de autovehicule. Ola Kallenius, preşedintele Daimler, un mare producător auto german, crede că problema va persista şi în 2022, posibil şi în 2023.

La rândul său, Scott Price, preşedintele UPS International, o subsidiară a uneia dintre cele mai mari companii de curierat din lume, are un scenariu sumbru. Acesta susține că actualele întreruperi de pe lanţurile de aprovizionare vor face ca operaţiunile de producţie şi asamblare să devină mai regionale, scrie Financial Times, iar acest lucru ar putea lăsa urme de durată lăsate în globalizare de multinaţionalele care fug acum de lanţurile de aprovizionare supratensionate.

O altă mare problemă o reprezintă datoriile, prin care s-a făcut relansarea economică şi prin care sunt asigurate în prezent de către state veniturile afacerilor şi salariaţilor loviţi de pandemie. Trebuie menționat faptul că de cele mai multe ori, datoriile sunt suportate de generaţiile viitoare. Rămâne de văzut însă când își va reveni complet globul și când se va putea vorbi despre un adevărat final al pandemiei de coronavirus.