Conform modificărilor aduse Legii 1995/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, următoarele fapte săvârşite de persoane fizice se vor pedepsi doar cu avertisment:
– Imposibilitatea înmânării actului de identitate, a permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, a celorlalte documente prevăzute de lege, la cererea poliţistului rutier, când participanţii la trafic nu deţin aceste documente în acel moment din motive obiective;
– Depăşirea cu maxim 20km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv;
– Conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puţin 10km/h sub limita minimă obligatorie;
– Nerespectarea obligaţiei de semnalizare a manevrei de schimbare a directiei de mers;
– Nerespectarea obligaţiei pasagerilor aflaţi într-un autovehicul de a purta în timpul deplasării pe drumurile publice, centura sau dispozitivele de siguranţă omologate;
– Nerespectarea obligaţiei de a aplica semnul distinctiv pe autovehicule conduse de persoane care au mai puţin de un an vechime de la dobândirea permisului de conducere;
– Folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu execepţia celor prevăzute cu dispozitive de tip “mâini libere”;
Potrivit legii, amenda se aplică numai după ce anterior a fost acordat un avertisment scris, iar avertismentul se anulează după şase luni, dacă şoferul nu mai comite nicio infracţiune.
Cu 2-3 puncte de penalizare vor fi sancţionate oprirea nejustificată pe banda de urgenţă, depăşirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise, nepăstrarea distanţei corespunzătoare, nerespectarea regulilor privind manevra de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii, staţionarea neregulamentară.
Senatorii au adoptat reglementările noi legi, miercuri, cu 90 de voturi "pentru" şi o abţinere. Pentru a intra în vigoare, legea trebuie să treacă şi de Camera Deputaţilor şi de Preşedintele României.
În prezent, avertismentul se aplică doar domnişoarelor
Propunerea legislativă aparţine lui Staicu Dumitru Florian – senator PD-L- care consideră că în prezent, în realitate, avertismentul nu se aplică decât domnişoarelor şi nu este perceput ca o sancţiune, ci mai degrabă ca o modalitate prin care politiştii rutieri îşi manifesta simpatia faţă de anumite persoane, iar acest lucru nu este normal.
De asemenea, acesta consideră că noul sistem de avertismente pe care acesta îl propune “nu va mai stârni sentimente de furie şi frustrare din cauza sistemului ‘injust’ care, deşi a beneficiat de numeroase investiţii, nu lasă să se vadă niciun rezultat. De exemplu, resursele financiare investite în sistemul de comunicare a informaţiilor nu îşi găsesc utilitate, în condiţiile în care şoferii care şi-au uitat documentele de identificare acasă trebuie să suporte sancţiunea amenzii”, arată acesta în expunerea de motive.
Punctul de vedere al Guvernului
“Instituirea actualelor clase de sancţiuni prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 a avut ca scop aigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi ocrotirea vieţii, integrităţii şi a sănătăţii persoanelor participante la trafic, respectiv a proprietăţii publice şi private, cât şi a mediului”, se arată în punctul de vedere al Guvernului.
Guvernul consideră inoportună reglementarea în mod expres a unor categorii de contravenţii care să fie sancţionate cu avertisment scris, apreciind că “Avertismentul se poate aplica şi în cazul în care actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu prevede această sancţiune”.
UPDATE: Ce spune şeful Poliţiei Rutiere Române
Şeful Poliţiei Rutiere Române, Lucian Diniţă a declarat pentru Capital: “Dacă Senatul României aşa a decis şi dacă societatea românească asta doreşte, poliţia rutieră se va conforma”. Acesta consideră, însă, că nepurtarea centurii de siguranţă reprezintă un pericol real la adresa pasagerilor, iar în toate accidentele unde s-au constat decese, principala cauză a reprezentat-o nepurtarea centurii de siguranţă.
“Oamenii trebuie să conştientizeze că nu este o ambiţie a poliţiei sancţionarea celor care nu poartă centura de siguranţă, ci încercăm astfel să le salvăm viaţa” a mai spus Diniţă.
“În ceea ce priveşte viteza, şoferii ar trebui să ştie că legea prevede o toleranţă, sancţiunile aplicându-se doar celor care sunt surprinşi mergând cu peste 61 de km/h”, a continuat Diniţă.
“România orcium nu este în ton cu Europa când vine vorba de sancţiuni. Şoferii românii care vor circula în afara graniţelor, obişnuiţi să primească doar avertisment, se vor trezi cu amenzi cuprinse între 200 şi 400 de euro”, a încheiat şeful Poliţiei Rutiere Române.
Ce spune senatorul Dumitru-Florian Staicu
“Eu nu propun eliminarea sancţiunilor, ci doar le dau un caracter educativ. Un conducător auto care nu a fost sancţionat niciodată şi este prins vorbind la telefonul mobil va primi doar un avertisment şi nu direct amendă. Acesta va fi penalizat la următoarea abatere, aceasta este diferenţa,” a declarat pentru Capital senatorul PD-L.
“Consider că este nevoie de un dialog între conducătorii auto şi agenţii de circulaţie. Am constatat că foarte multă lume se plânge de atitudinea agenţilor de circulaţie atunci când sunt opriţi de către aceştia. Cu noile modificări încercăm să îmbunătăţim această relaţie”, a mai a spus senatorul.
De asemenea, acesta nu consideră ca ţara noastră trebuie să aplice aceleaşi sancţiuni care se practică în Europa, afirmând că: “Nu este obligatoriu să ne uităm în curtea vecinilor. În Austria, spre exemplu poţi să ai o alcoolemie de 0,5 mg/ml şi să nu păţeşti nimic”, a încheiat Staicu.
Pentru a vedea proiectul de modificare, click aici Pentru a vedea traseul proiectului de modificare, click aici