La 30 septembrie a.c. se implinesc doi ani de cand a fost lansata licitatia pentru fondurile Ricop, destinate IMM-urilor. Din cauza intarzierilor, solicitantii de fonduri (1.184 initial) au fost nevoiti sa redepuna proiectele. Nici acum nu au primit raspunsul. si daca in patru regiuni sunt promisiuni ca aprobarile finale vor veni curand, in Zona 4 Oltenia situatia e blocata. Delegatia Comisiei Europene a sesizat nereguli si a cerut reevaluarea proiectelor in aceasta regiune. Banii Ricop pentru f
La 30 septembrie a.c. se implinesc doi ani de cand a fost lansata licitatia pentru fondurile Ricop, destinate IMM-urilor. Din cauza intarzierilor, solicitantii de fonduri (1.184 initial) au fost nevoiti sa redepuna proiectele. Nici acum nu au primit raspunsul. si daca in patru regiuni sunt promisiuni ca aprobarile finale vor veni curand, in Zona 4 Oltenia situatia e blocata. Delegatia Comisiei Europene a sesizat nereguli si a cerut reevaluarea proiectelor in aceasta regiune.
Banii Ricop pentru finantarea intreprinderilor mici si mijlocii totalizeaza 30 de milioane de euro: 27,5 milioane euro – finantari nerambursabile pentru proiecte, 2,5 milioane de euro – comisionul de gestionare. In urma unei licitatii, contractul a fost acordat spre gestionare unui consortiu condus de Banca Comerciala Romana si din care fac parte firma italiana Finlombardia, firma spaniola DFC si fundatia romana CRIMM. Echipa de management include atat personal roman, cat si strain si lucreaza sub controlul direct al Ministerului Finantelor Publice, care este autoritatea contractanta in programul Ricop.
Cererile de finantare depuse de IMM ( initial 1.814 de cereri) sunt inca in proces de evaluare, urmand ca, dupa finalizarea acestui proces, sa se treaca la contractarea fondurilor catre beneficiarii finali: intreprinderile mici si mijlocii.
Coordonatorii locali paseaza raspunderea
Selectia cererilor de finantare trimise de IMM a fost finalizata in toate regiunile (listele proiectelor fiind trimise la Delegatie pentru aprobari), cu o singura exceptie. Pentru Zona 4, care cuprinde judetele Dolj, Gorj, Olt, Valcea si Hunedoara, s-a cerut reevaluarea. Conform Delegatiei Comisiei Europene in Romania, aceasta este necesara din cauza „neregulilor identificate in procesul de evaluare, unde Comitetul de evaluare nu a respectat sau aplicat criteriile de evaluare”. Ministerul Finantelor a decis atat relansarea procesului de evaluare, cat si organizarea unui audit al primei evaluari. Auditul (operatiune de control) este in desfasurare.
Totul a pornit de la o informatie care a ajuns la un moment dat si in presa, mai precis in „Academia Catavencu”. Evaluatorul independent din Craiova s-a opus unei liste de proiecte spre finantare impuse Comisiei de evaluare, lista care diferea substantial de lista proiectelor ce rezultau dupa aplicarea criteriilor de evaluare aprobate de Comisia Europeana. Independentul s-a plans atat consultantului strain, cat si Delegatiei Comisiei Europene. Dupa unele verificari, Delegatia a decis sa ceara reevaluarea proiectelor din Zona 4.
seful Secretariatului Comitetului de Coordonare Zonala 4 RICOP-Dolj, Eugen Georgescu, a declarat ca nu stie nimic despre aceste lucruri. „Daca exista cineva care sustine, poate sa sustina. Poate sa spuna ca au fost si opt liste. Membrii Comitetului de Coordonare Zonala (CCZ) au votat si au aprobat in unanimitate o lista pe care am trimis-o Ministerului Finantelor, care este Unitatea de Management a Programului de finantare pentru intreprinderi mici si mijlocii”.
Trebuie sa precizam ca cei care voteaza lista de proiecte sunt reprezentantii CCZ (format din prefectii judetelor, presedintii consiliilor judetene, directorii executivi ai agentiilor judetene de ocupare si formare profesionala, directorii directiilor de munca, presedintii camerelor de comert si industrie), evaluatorii fiind insarcinati doar cu aplicarea criteriilor, nu cu decizia finala.
Eugen Georgescu si-a exprimat dubiul asupra competentei unor evaluatori. „Intr-un ziar local au aparut detalii mai multe decat le stie Comitetul de Coordonare Zonala. Asta inseamna ca cineva a vrut sa faca publica o lista de proiecte care cuprindea mai multe nume decat cea adoptata de Comitetul de Coordonare Zonala. Exista obligatia ca acest raport sa fie confidential sub aspectul numelui firmelor. Acolo nu au fost citate nume de firme, ci numai numere de dosare interne. Cum s-a aflat, nici eu nu stiu”. Comitetul de evaluare si-a desfasurat activitatea in alta parte, in sediul BCR. „Unitatea de Management (din Ministerul Finantelor) spunea BCR-ului ce trebuia facut. Noi nu am avut decat componenta celor de aici, de la noi. Am fost spectatori”.
Licitatii si amenintari cu moartea
Ministerul Finantelor, Unitatea de Management a Programului Ricop, a trimis Comitetului de Coordonare Zonala 4 o nota in care se arata ca „in urma unei analize efectuate, Unitatea de Management a identificat o serie de lipsuri din cadrul raportului de evaluare, legate de actualizarea unor informatii”. Motivul invocat nu coincide cu informatiile transmise de Delegatia Comisiei Europene, care se refera la urmatorul lucru: „Comitetul de evaluare nu a respectat sau aplicat criteriile de evaluare”, care sunt cuprinse intr-o grila stricta si clara. Ministrul integrarii europene, Hildegard Puwak, ne-a multumit pentru interesul pe care il avem fata de programul Ricop si ne-a recomandat sa ne adresam direct coordonatorului programului, Ministerul Finantelor Publice. Lucru pe care-l facusem deja pe 28 august. In conformitate cu transparenta institutiilor publice, intrebarile noastre au ramas fara raspuns. Reprezentantii BCR, care conduce consortiul ce gestioneaza Fondul de finantare pentru IMM, nu vor sa se faca valuri. Responsabila de Ricop din cadrul bancii, Corina Sarb, a refuzat sa confirme ca BCR ar fi fost contactata de Comisia Europeana in legatura cu aceste nereguli. Dovada acestor nereguli, o posibila declaratie a evaluatorului independent, nu mai exista insa, pentru ca acesta si-a retras-o pe fondul amenintarilor. O noua dovada ca in Romania cine vorbeste o incurca.
Contractate, dar nealocate
Situatia ratei de contractare a RICOP pare buna. Din totalul de 86,63 milioane de euro alocate, au fost contractate 78,46 milioane de euro. Privite in detaliu, lucrurile nu stau chiar asa. Contractate nu inseamna insa alocate catre beneficiarul final. Pentru platile compensatorii a fost contractata intreaga suma de 20,23 milioane de euro. Bugetul de 18,19 milioane de euro pentru lucrari publice a fost contractat in totalitate de catre beneficiari, adica autoritatile locale (consilii locale si judetene). Nu s-a incheiat insa pana acum nici un contract de lucrari publice intre autoritatile locale si realizatorii acestor lucrari. Masuri active de ocupare a fortei de munca s-au contractat numai 2,43 milioane de euro, din cele 4,22 milioane de euro alocate, iar pentru proiectele de masuri de raspuns social, numai 1,25 din cele 4,69 de euro. De asemenea, din cele 8 milioane de euro destinate proiectelor de asistenta tehnica au fost contractate numai 6,26 milioane euro. Pentru ca nu au fost indeplinite suta la suta conditiile programului, Comisia Europeana a aprobat programul in proportie de 85%, considerata „o rata destul de mare, ce reprezinta recompensarea eforturilor depuse de toate partile implicate”.