Sexagenara Diane Keaton, una dintre marile doamne ale cinema-ului, şi Mandy Moore, un star în devenire al Hollywood-ului, se amuză într-un film „de duminică“ cu o mamă nervoasă şi o fiică greu de măritat.
Sunt un fan al lui Diane Keaton – iar asta nu neapărat din cauza filmelor pe care le-a făcut cu Woody Allen (deşi „Annie Hall“ e unul dintre preferatele mele dintotdeauna). Keaton, cu stilul ei vestimentar băieţesc şi conservator, de student englez, cu replicile ei inteligente şi rolurile de femeie obişnuită, doar că puţintel dusă cu pluta, m-a amuzat întotdeauna – chiar şi în rolurile ei cele mai stereotipe.
În „Because I Said So“ („Aşa vreau eu!“), Keaton o interpretează pe Daphne Wilder, o mamă singură cu trei fiice: Maggie (Lauren Graham), psiholog, cu o căsnicie fericită şi un copil, Mae (Piper Perabo), sexi şi proaspăt măritată, şi mezina Milly (Mandy Moore), atrăgătoare, încă singură şi cu un ghinion fenomenal în materie de bărbaţi.
Puteţi ghici intriga: piatra din casă trebuie să dispară. Cåt mai repede. În consecinţă, Daphne ia problema în propriile måini şi postează un anunţ pe internet prin care caută un pretendent pentru måna fiicei sale. „Mother looking for life partner for daughter“, „mamă în căutarea unui partener de viaţă pentru fiica ei“, spune anunţul; previzibil pentru acest tip de comedii drăguţe, în loc ca bărbaţii s-o ia la goană måncånd pămåntul, aceştia se prezintă rånd pe rånd la „interviul de recrutare“ – faţă în faţă cu o mamă de genul „cloşcă“ şi nevrotică! Pe cåt e de implauzibil scenariul, pe atåt de haios e s-o urmăreşti pe Keaton în rolul ei de „recrutor“…
Desigur, candidatul ideal apare, sub întruchiparea unui arhitect înstărit şi arătos, Jason (Tom Everett Scott), care, ca în orice comedie de gen, o fi el Făt-Frumos, dar pur şi simplu nu e „alesul“.
Acest rol pare să-i revină lui Johnny, un cåntăreţ boem, tată rămas singur al unui copil şi probabil cel mai amabil om din lume. Şi, cum anii ’50 au trecut de mult, mezina Milly… se întålneşte şi se culcă cu amåndoi. Iar la discuţiile ulterioare (inclusiv despre sex) iau parte şi surorile, şi mama… Cåt despre final, oricine a văzut vreodată o asemenea comedie ştie la ce să se aştepte.
„Aşa vreau eu!“ nu e neapărat un film pentru întreaga familie (la urma urmei, are o discuţie întreagă despre orgasmul feminin), dar, în ciuda formulei deja cam uzate, merită văzut pentru interpretările celor patru actriţe. Moore e un talent care încă nu şi-a găsit un rol pe măsură, iar Keaton joacă de parcă ar avea o criză de nervi filmată la viteză dublă. Aşteptaţi momentul în care face o laringită şi trebuie să comunice prin semne. E ceva fabulos!
Titlu: Aşa vreau eu! (Because I Said So)
Regia: Michael Lehmann
Scenariul: Karen Leigh Hopkins, Jessie Nelson
Roluri principale: Diane Keaton, Mandy Moore, Gabriel Macht, Tom Everett Scott, Piper Perabo, Lauren Graham
Producator: Gold Circle Films
Durata: 108 minute
Premiera oficiala: 2 februarie 2007
«Am limitele mele, aşa că într-un fel ştiu cam pe unde mă plasez ca actriţă. Abia acum, după atåţia ani în care am încercat să fiu o actriţă de dramă, încep să înţeleg.»
Diane Keaton
Box office
De regulă, comediile romantice reprezintă o categorie de filme cu un succes moderat, însă mult mai puţin afectate de riscuri; majoritatea acestor pelicule îşi recuperează investiţia în producţie şi marketing, ceea ce şi explică avalanşa de titluri de gen din ultimii ani. „Aşa vreau eu!“ a încasat la nivel mondial o sumă respectabilă – 68,9 milioane de dolari. Din total, 42,7 milioane de dolari au reprezentat încasările de pe piaţa americană, în timp ce în restul lumii filmul a obţinut 26,2 milioane de dolari. Tot pe piaţa din Statele Unite, vånzările pe DVD au generat alte 23,8 milioane de dolari. Estimativ, filmul a obţinut în total din distribuţia în sălile de cinema şi pe DVD în jur de 100 de milioane de dolari.
Romånia
În ţara noastră, filmul a avut premiera pe 13 iulie 2007 şi a rulat timp de 13 săptămåni, interval în care a fost văzut de peste 19.000 de spectatori şi a obţinut peste 252.000 de lei. Anul trecut a fost unul în care tot o comedie romantică (dacă trecem cu vederea glumele porcoase şi scenele de nuditate…), „Cåt durează o căsnicie“, a reuşit performanţa de a se clasa pe locul al doilea în clasamentul premierelor lui 2007, cu 1,047 milioane de lei, la mică distanţă de liderul topului, partea a treia a seriei „Piraţii din Caraibe“ (1,081 milioane). Comedii romantice, precum „Un pic însărcinată“ sau „Jurnalul unei dădace“, au avut şi ele performanţe notabile de box-office în 2007: 407.000 de lei, respectiv 254.000 de lei.
O femeie de 1,6 miliarde de dolari
Filmele în care a jucat pånă acum Diane Keaton, în 36 de ani de carieră cinematografică, au avut încasări cumulate de aproape 1,6 miliarde de dolari, conform datelor site-ului the-numbers.com. Desigur, totalul nu o clasează în aceeaşi categorie cu staruri precum Tom Hanks (3,84 miliarde de dolari) sau Harrison Ford (3,62 miliarde), care au ajuns la astfel de sume graţie apariţiilor în producţii precum „Războiul stelelor“, „Indiana Jones“ ori „Codul lui Da Vinci“. Producţiile cu cel mai mare succes de casă din filmografia lui Keaton au fost cele trei serii din „Naşul“, „The First Wives Club“ (181,5 milioane de dolari) şi „Something’s Gotta Give“ (266,7 milioane).
Top model la 60 de ani
Keaton, în ciuda faptului că încasează salarii consistente pentru filmele în care joacă (1,5 milioane de dolari pentru partea a treia din „Naşul“, de exemplu), îşi rotunjeşte veniturile şi din alte surse: de pildă, lucrează pe cont propriu în afaceri imobiliare, cumpărånd case pe care le renovează şi le revinde. Unul dintre clienţii ei a fost Madonna, care a cumpărat de la ea o casă în Beverly Hills în 2003, cu 6,5 milioane de dolari. În
Los Angeles, zonă unde locuieşte, Keaton militează pentru salvarea şi restaurarea clădirilor istorice. Actriţa a regizat pånă acum cinci filme şi a produs alte opt filme şi seriale pentru micul şi marele ecran. Ca producător, cel mai mare succes l-a obţinut cu „Elephant“, regizat de Gus Van Sant, film care a obţinut un Palme d’Or în 2003. De asemenea, din vara lui 2006 actriţa este imaginea companiei L’Oréal (avea pe atunci 60 de ani împliniţi!).