New Look, ultimii intraţi pe lista celor care vor să îmbrace România

Intrarea celui de-al doilea mare retailer britanic, New Look, pe piața locală a dat adevăratul start al competiției în fashion-ul românesc. Miza? Un segment de aproape două miliarde de euro, unde brandurile internaționale dețin peste 30% cotă de piață

Pentru Nigel Darwin, directorul de dezvoltare al retailerului New Look, România este una dintre cele opt piețe în care compania și-a făcut intrarea în acest an. Nu o cunoște îndeajuns de bine pentru a face singur față competiției din partea grupului Inditex sau H&M, însă se bazează pe parteneriatul cu Fourlis Group, de altfel deținătorul francizei New Look pe România, pentru a dezvolta brandul pe plan local.
„Am analizat piața și deschiderea magazinelor aici mai bine de un an. Este prea devreme acum să vorbim de cotă de piață. Peste cinci ani, da. În prezent, esențial este să facem cunoscut brandul publicului din România, să identificăm clienții și să ne dăm seama de preferințele lor”, declară pentru Capital managerul. „Avem emoții. Nu putem spune că intrăm în orice piață și imediat ni se deschid ușile. Nu cunoșteam România, dar am găsit un partener care știe foarte bine piața“, adaugă acesta, menționând că a sesizat doar că românii sunt interesați de modă.
Investiții de 10 milioane de euro pe termen lung
Primul magazin New Look s-a deschis în mallul AFI Cotroceni, cel de-al doilea urmând săptămâna aceasta în Băneasa Shopping City. Alte două magazine vor fi inaugurate până la finalul anului tot în București.
Potrivit lui Nigel Darwin, investiția necesară unui magazin New Look de 500 de metri pătrați (formatul pe care New Look îl operează în străinătate) este de jumătate de milion de euro, ceea ce înseamnă că, până la finalul anului, retailerul va fi invesestit două milioane de euro în plan local. Strategia companiei urmărește extinderea și în afara Capitalei, următoarele două magazine urmând a fi deschise în Cluj-Napoca și Constanța.
Pe termen lung, cinci-opt ani, planurile companiei vizează un număr de 20 de unități în România, ceea ce înseamnă că investiția pe plan local este de zece milioane de euro. „Vrem să creștem în România. Acestea sunt planurile pe termen lung. Trebuie să urmăm o strategie, să avem vânzări bune, respectiv să câștigăm popularitate, dar mai ales să găsim locația perfectă. Chiar dacă există cerere, nu putem deschide magazine care nu vor fi bine poziționate“, explică Darwin.
Cum popularitatea se câștigă și prin prețuri, New Look are o strategie de prețuri similară celei aplicate în Polonia. Piesele de îmbrăcăminte pornesc de la 49-79 de lei, depășind 100-150 de lei pentru cele mai la modă. „Estimăm că aproximativ 20%-30% din vizitatorii magazinului vor fi și clienți finali. Uitându-mă la experiența pe care o avem în regiune, în medie, clientul va cumpăra două articole, iar bonul mediu de cumpărături va fi de 50 de lei“, declară Darwin, menționând că pentru anul următor planurile vizează și dezvoltarea vânzărilor online. 
Deschiderea New Look în România vine la câteva luni după inaugurarea magazinelor H&M în țară. Intrarea suedezilor a fost un succes, dovadă fiind mulțimea de oameni care s-a îngrămădit în ziua lansării în fața unității.  Deși planurile vizau opt magazine până la finele anului, compania a mai adăugat alte două unități, astfel că numărul unităților H&M va ajunge la zece. „Odată cu deschiderea noilor magazine, ne vom mări și echipa, urmând să mai angajăm, până la finele anului, circa de 100 de oameni“, a declarat Carlos Duarte, County Manager H&M România. Ca și Nigel Darwin, Duarte își propune impunerea brandului pe plan local. „Urmărim însă, pe viitor, o strategie de dezvoltare la nivel naţional. Avem așteptări foarte mari față de România“, a adăugat acesta.
Unități multe, competiție mare
În urmă cu cinci ani, imediat ce pășeau pe tărâm străin, românii se îngrămădeau pe arterele principale ale metropolelor europene nu pentru a se poza în fața vreunui monument istoric, ci pentru a face shopping în faimoasele magazine de fashion. Un dom, o catedrală sau un muzeu au fost mai mereu lăsate la o parte în fața colecțiilor și reducerilor de la Zara, H&M, Mango sau C&A. Prețurile atractive, dar și absența acestor retaileri din România contribuiau cu succes la atragerea turiștilor români.
Apetitul pentru aceste branduri a fost speculat de antreprenorii români din domeniu și, prin urmare, în a doua parte a anilor 2000, au apărut și la noi primele astfel de magazine.  
Astăzi, mai toți marii retaileri de fashion sunt în România, direct sau prin franciză. Pe o piață estimată la aproape două miliarde de dolari, grupul Inditex e rege, dar restul competitorilor la nivel european îi suflă în ceafă prin expansiune rapidă. Potrivit unui studiu realizat de PMR Corporate, până în 2012, marii retaileri internaționali vor avea o cotă de piață de 40%. „Se așteaptă o consolidare a sectorului prin investiții străine substanțiale, în special din partea companiilor europene. Mai mult, odată ce criza economică va începe să pălească, se așteaptă ca lanțurile internaționale mari să achiziționeze magazine mai mici, locale“, se menționează în studiul PMR Corporate.
Cele mai mari lanțuri de retail numără câteva sute de magazine, iar planurile de expansiune la nivel național vizează o acoperire cât mai mare. În același timp, concurența devine acerbă. „Retailul românesc a devenit din ce în ce mai competitiv, având în vedere intrarea retailerilor internaționali (H&M și New Look n.red) ale căror investiții vor duce la dezvoltarea unor adevărate rețele până la ieșirea din impas a economiei românești“, declară Anca Corina Radu, CEO Debro Retail, operatorul magazinelor Debenhams. „Se remarcă totodată tendința de creștere a comerțului online, dar și de scădere a bonului mediu, ceea ce va ține încă în dificultate anumite branduri“, adaugă aceasta. Potrivit unui calcul Capital, valoarea medie a bonului de cumpărături este de 70 de lei.
Extinderea în străinătate a retailerilor
Și dacă marile lanțuri au luat cu asalt spațiile comerciale din România, antreprenorii români care dețin francizele anumitor branduri internaționale încep, la rândul lor, să se extindă în străinătate. Este cazul Debro Retail, care a dus brandul Debenhams în Ungaria și Republica Moldova. Astfel, după inaugurarea unității de la Chișinău, Octavian Radu a cucerit și Budapesta. În aprilie a fost deschisă prima unitate în centrul orașului, pe o suprafață de 2.100 de metri pătrați, în urma unei investiții de peste un milion de euro. „Am ales să începem expansiunea regională din Ungaria, considerând că piața locală este suficient de stabilă, matură și pregătită să primească un concept complex precum Debenhams, care presupune o combinație unică de branduri și designeri de succes“, explică Anca Corina Radu.
Debro Retail se așteaptă ca în acest prim an de funcționare, magazinul de la Budapesta să fie vizitat de peste 1,5 milioane de persoane, luând în calcul evoluția din primele luni. Debenhams este prezent în Ungaria cu cinci creatori de modă, iar politica comercială este similară celei din România. „Planurile de extindere pentru anul acesta nu prevăd niciun magazin în România, însă purtăm discuții active cu centrele comerciale din celelalte țări pentru care Debro Retail deține franciza“, conchide CEO-ul companiei.