Ediţia online a cotitidianului „New York Times” va putea fi citită doar contra cost începând din ianuarie 2011 şi va putea fi accesată de pe telefonul mobil, însă accesul de pe un e-reader cum este Amazon Kindle va fi taxat separat.
Recesiunea economică obligă instituţiile de media să îşi reconsidere modelele de afaceri astfel încât să scadă dependenţa financiară de publicitate, având în vedere că în Statele Unite volumul veniturilor din această zonă a scăzut cu 30% în prima jumătate a anului trecut, iar specialiştii susţin că este foarte puţin probabil ca după depăşirea crizei volumul să revină la nivelurile din 2007.
În afară de scăderea veniturilor din publicitate, publicaţiile din întreaga lume trebuie să se confrunte cu volumul uriaş de conţinut de calitate disponibil gratuit pe Internet şi cu tendinţele actuale ale consumului de media.
„Times” mizează pe publicul fidel
Deşi 80% dintre americani au declarat, într-un sondaj de opinie efectuat în noiembrie anul trecut, că ar renunţa să mai citească ziarul lor preferat pe Internet dacă ar trebui să plătească pentru asta, conducerea „New York Times” este convinsă că cititorii fideli ai publicaţiei nu se vor împiedica de un mic obstacol financiar: „Publicul nostru este foarte loial şi credem că sunt dispuşi că plătească pentru serviciile şi conţinutul nostru online, care a fost premiat de atâtea ori”, spune editorul publicaţiei, Arthur Sulzberger, într-un comunicat de presă.
Conform „New York Times”, atât tehnologia, cât şi piaţa vor fi pregătite de-abia peste un an pentru această schimbare. „Un cititor obişuit va putea citi un număr de articole pe lună gratis înainte să se lovească de opţiunea de plată. N-am stabilit încă volumul conţinutului netaxabil, dar orice cititor va acces la pagina principală a site-ului. Se vor mai putea citi articole integral prin intermediul motoarelor de căutare precum Google sau Yahoo!, dar după acel prim material orice click te va trimite la pagina de plată”, scrie NYT. Odată ce ai plătit abonamentul online, vei avea acces la site de pe orice calculator prin intermediul unui sistem de înregistrare, decă este suficient dacă un membru al familiei a plătit şi va exista un preţ unic pe abonament indiferent de zona în care se află utilizatorii.
Conţinut şi publicitate ultratarghetate
Pentru un ziar al cărui abonament costă 700 de dolari pe an nu este o mişcare foarte înţeleaptă să pună gratis la dispoziţia publicului cel mai bun conţinut şi era evident că acest lucru nu va ţine pe termen lung. Mulţi analişti media se tem încă că acest sistem încurajează preluarea de date personale despre subscriberi precum domeniul în care activează, venit lunar, etc, pentru a vinde publicitate foarte targetată în funcţie de tipuri de cititori. Deşi mulţi văd în asta o tendinţă de manipulare a comportamentului de consum, alţii sunt fericiţi că cel puţin nu vor mai fi bombardaţi cu reclame la produse care nu îi interesează.
„O mişcare surprinzătoare este că au anunţat această schimbare cu un an înainte, poate cea mai inteligentă mişcare de până acum. Ziarul nu are nimic de pierdut dacă îşi rezervă un an pentru a stabilii detaliile”, scrie analistul media Bill Mittchel pe Poynter.org.