Finantelor isi ia cuvintele inapoi, pe motiv ca bugetul nu poate permite reduceri asa de mari de venituri. Schimbarea de la cinci la trei a transelor de venituri impozabile pentru persoanele fizice, un impozit pe profit mai redus cu 2%, de la 25 la 22%, contributiile asigurarilor sociale mai mici cu doua procente, de la 49 la 47%, introducerea unui regim nou pentru amortizarea accelerata si un adio general de la cota unica - cam asa s-ar descrie pe scurt modificarile avute in vedere de Ministeru
Finantelor isi ia cuvintele inapoi, pe motiv ca bugetul nu poate permite reduceri asa de mari de venituri. Schimbarea de la cinci la trei a transelor de venituri impozabile pentru persoanele fizice, un impozit pe profit mai redus cu 2%, de la 25 la 22%, contributiile asigurarilor sociale mai mici cu doua procente, de la 49 la 47%, introducerea unui regim nou pentru amortizarea accelerata si un adio general de la cota unica – cam asa s-ar descrie pe scurt modificarile avute in vedere de Ministerul Finantelor. Asta in ciuda faptului ca insusi ministrul Finantelor, Mihai Tanasescu, spunea, la finele anului trecut, ca, daca nu va face drum avantajelor comparative, tara noastra risca sa piarda trenul investitiilor straine. „Modificarile reflecta lipsa de curaj si de adaptare la conditiile internationale ale Finantelor”, spune presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri(AOAR), Florin Pogonaru. „Aceasta atitudine ne va afecta inclusiv ritmul de crestere economica si pe cel de atragere a investitiilor straine. Asta in conditiile in care chiar tarile europene isi modifica legislatia pentru a face fata mai bine concurentei noilor intrate in Uniune. A neglija fiscalitatea ca factor de competitivitate inseamna si o crestere scazuta”, mai spune Florin Pogonaru. La randul sau, Ruxandra Stan, director executiv al Consiliului Investitorilor Straini, declara ca Finantele nu au luat in considerare foarte multe aspecte in modificarile stabilite. „Dintr-un studiu al OECD, efectuat anul trecut, a reiesit ca, in ceea ce priveste regimul fiscal, cel mai important pentru investitorii strategici este predictibilitatea si simplitatea regimului fiscal. Fara indoiala ca si nivelul taxelor influenteaza decizia investitorului si un exemplu in acest sens este Slovacia, care, prin descresterea taxelor pe profit a reusit sa atraga companii germane”, ne-a declarat Ruxandra Stan. „Consiliul Investitorilor Straini doreste un regim fiscal predictibil,, care sa asigure un tratament egal al tuturor contribuabililor si care sa fie competitiv cu tarile din jur pentru atragerea de investitii straine directe. O data cu finalizarea marilor privatizari, cum ar fi cea a Petrom si a Bancii Comerciale Romane, investitiile straine vor trebui sa fie de tip greenfield si regimul fiscal va fi, fara indoiala, un factor important pentru a lua o decizie in cazul in care se compara tari din aceeasi zona geografica”, mai precizeaza Stan.Presedintele AOAR, Florin Pogonaru, sfatuieste Ministerul Finantelor sa isi puna ordine in colectare, intrucat, din datele detinute de Asociatie, Finantele mai mult cheltuie decat colecteaza. „Cheltuielile legate de punerea in functiune si mentinerea unui asemenea sistem de colectare sunt foarte mari. Nu poti sa continui cu un sistem atat de complicat, pentru ca te costa foarte mult. Este o chestiune care tine de practica, daca vrei fonduri sociale, trebuie sa fii practic si sa actionezi pentru reglementarea sistemului de colectare”, spune Florin Pogonaru. Presedintele AOAR mai arata ca, in general, oamenii de afaceri se duc acolo unde obtin profituri mai mari, acolo unde impozitele sunt mai mici, cu alte cuvinte scaderea fiscalitatii va aduce la buget bani mai multi. „Cum-necum, dincolo de teorie, practica economica arata ca exista un nivel optim al impozitelor care iti creste colectarea. Finantele trebuie sa gaseasca acel nivel si sa-l aplice”, conchide Florin Pogonaru.
Suntem mai putin atractivi decat bulgarii
· Mediul de afaceri din Romania se va imbunatati usor in perioada 2004-2008, dar va ramane mai putin favorabil investitiilor, comparativ cu alte state din Europa Centrala si de Est, cum ar fi Bulgaria, Slovacia, Ungaria, Polonia si Cehia, se arata intr-un raport al Economist Intelligence Unit (EIU).
· Acest lucru se va datora imbunatatirii ratingurilor pentru mediul macroeconomic, reglementarilor privind initiativa privata si evolutiei comertului exterior.
· In ceea ce priveste volumul investitiilor straine directe, analistii EIU estimeaza ca Romania si Bulgaria vor atrage 1,9 miliarde de dolari in acest an si cate doua miliarde de dolari in urmatorii doi ani, aproape de doua ori mai putin decat Ungaria.