Benzina se dovedeste a fi un produs deosebit de periculos, inflamind spiritele si incendiind relatiile guvern-sindicate. Doi factori au contribuit la cresterile spectaculoase ale pretului la pompa al combustibililor. Explozia cotatiilor la bursele internationale a petrolului brut, din cauza apropierii anotimpului rece. in al doilea rind, i Rominia, i s-a adaugat devalorizarea monedei nationale, ceea ce a amplificat dinamica scumpirilor. in plus, dosarul benzinei a fost completat cu multe tranzac
Benzina se dovedeste a fi un produs deosebit de periculos, inflamind spiritele si incendiind relatiile guvern-sindicate. Doi factori au contribuit la cresterile spectaculoase ale pretului la pompa al combustibililor. Explozia cotatiilor la bursele internationale a petrolului brut, din cauza apropierii anotimpului rece. in al doilea rind, i Rominia, i s-a adaugat devalorizarea monedei nationale, ceea ce a amplificat dinamica scumpirilor. in plus, dosarul benzinei a fost completat cu multe tranzactii ce speculau prevederile imprecise ale legilor si alimentau o parte a economiei subterane. Astfel, comercializarea carburantilor, fara achitarea accizelor, taxelor si impozitelor datorate bugetului de stat a capatat proportii igrijoratoare, determinind Executivul sa iaspreasca controlul financiar, icepind cu data de 15 octombrie 2000.
Urmind exemplul manifestarilor de forta desfasurate de sindicatele transportatorilor i statele europene, soldate i anumite cazuri cu reducerea nivelului de accizare si la noi s-a organizat un miting al soferilor. Pretul benzinei la pompa a ajuns sa contina mai mult de 70% taxe, impozite, TVA si accize. Transportatorii solicita o micsorare a accizelor cu 50%, ceea ce ar conduce la un pret final mai mic cu 20%. Problema este deosebit de delicata, accizele percepute pentru consumul de carburanti reprezentind un capitol important al veniturilor bugetare. Raspunsul Ministerului Finantelor a fost deosebit de transant: nu poate fi vorba de o reducere a taxelor, care sunt stabilite i euro pe tona de produs, atita timp cit pina i prezent neicasarile la buget se ridica la 7.000 de miliarde lei. Valoarea este prea mare ca sa provina numai din deprecierea monedei europene i raport cu dolarul american. Cum consumul de combustibili este relativ constant, cea mai mare parte a pierderilor bugetare provine din evaziunea fiscala practicata pe scara larga i comertul cu carburanti. Dovada o constituie Ordonanta de Urgenta emisa de Guvern la data de 14 septembrie care iaspreste regimul de accizare a produselor petroliere si instituie o adevarata politie fiscala care sa urmareasca tranzactiile cu aceste produse.
Sidex si Carom Onesti vor fi cele mai lovite
Nivelul ridicat al accizelor impuse combustibililor (270 euro/tona benzina Premium) a facut ca productia acestora sa scada i detrimentul altor produse petroliere care nu sunt incluse i OG nr. 27 din 30.01.2000. De exemplu se iregistreaza o crestere inexplicabila a cererii de petrol turboreactor utilizat i aviatie. Fara explicatii suplimentare ordonanta extinde aria produselor petroliere pentru care se datoreaza accize: benzine, motorine, petrol turboreactor, combustibilii pentru icalzit, cu exceptia pacurii, alte produse si semifabricate petroliere si/sau petrochimice rezultate din prelucrarea titeiului, care pot fi utilizate drept carburanti pentru motoare auto, uleiuri pentru motoare auto, aditivi preparati pentru benzine, vaseline, parafine. Practic, nimic ce ar putea fi folosit pentru propulsia unui autovehicul nu a mai scapat de accize. Printr-o singura trasatura de condei este distrusa o industrie paralela rafinarii clasice a petrolului, si care utiliza diverse subproduse rezultate din procese tehnologice, ca benzenul, gazolina, fractiile C5, care aditivate cu MTBE (metiltertbutilen) sau tetraetil de plumb ajungeau prin intermediul retelelor de benzinarii i rezervoarele autovehiculelor. Procedeul aduce foarte mult cu fabricarea artizanala a „matrafoxului”, combustibil utilizat i ultimii ani ai economiei centralizate, isa de aceasta data la scara industriala. Se interzice de asemenea procesarea benzinelor, precum si a altor semifabricate petroliere, provenite de la alti agenti agenti economici decit rafinariile. Chiar daca nu sunt nominalizate, prin acest paragraf sunt vizate societatile Sidex Galati si Carom Onesti, unii dintre principalii actori ai filierei ce aproviziona cu benzina statiile de distributie din Moldova.
Vestea proasta este ca sub incidenta noii reglementari intra si GPL – gazul petrolier lichefiat. Comercializat la jumatate de pret fata de benzina premium, GPL putea fi utilizat drept carburant, modificarea motorului costind numai 500 USD. Valoarea accizei pentru acest produs urmeaza a fi icadrata itr-o anumita categorie de accizare de Ministerul Finantelor si de Ministerul Industriei si Comertului, la solicitarea agentului economic. Cum buteliile cu aragaz de uz casnic, nu sunt cuprinse i noua ordonanta, vinzarile acestui produs vor creste cu siguranta. Pacat ca s-au efectuat investitii i statii de distributie specializate, transferul gazului din butelie i rezervorul autovehiculului fiind deosebit de periculos, daca este efectuat cu ajutorul unor dispozitive confectionate artizanal.
Noile reglementari introduc i premiera sistemul de supraveghere a circulatiei produselor petroliere. Conform datelor statistice, cifra de afaceri a comertului cu amanuntul a carburantilor pentru autovehicule s-a majorat i primul semestru al acestui an, cu 15,6%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, i timp ce cifra de afaceri pentru restul activitatii de comert cu amanuntul a scazut i aceeasi perioada cu 11,7%. Cifrele statisticilor oficiale se pare ca sunt totusi departe de realitate, controlul circulatiei produselor petroliere avind rolul de a aduce la suprafata un segment important al economiei subterane.
Transportul de carburanL?i va fi strict monitorizat
Ordonanta de Urgenta nr.134/2000 introduce i premiera „Sistemul de supraveghere a circulatiei produselor petroliere”, i special pentru livrarile efectuate prin mijloace de transport auto. Pentru fiecare agent economic producator de combustibili si carburanti, vor fi desemnati supraveghetori fiscali, din rindul reprezentantilor permanenti ai directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene.
Supraveghetorii fiscali au urmatoarele obligatii legale:
· supravegherea livrarilor zilnice de carburanti prin mijloace de transport auto;
· urmarirea calculului corect, iregistrarea i contabilitate si virarea la bugetul de stat a accizelor aferente cantitatilor livrate;
· itocmirea documentului de supraveghere fiscala si iscrierea datelor i Registrul supraveghetorului fiscal;
· va aduce zilnic la cunostinta directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, orice cantitate de combustibil livrata prin mijloace de transport auto de catre orice producator.
La primirea combustibililor, beneficiarul este obligat sa solicite desemnarea unui supraveghetor fiscal, care sa efectueze verificarea documentelor de transport si a datelor iscrise i documentul de supraveghere fiscala.
Pe toata durata transportului, combustibilii si carburantii vor fi isotiti de certificate de calitate din care sa rezulte caracteristicile tehnice care definesc produsele transportate.