Weekend-ul trecut a avut loc Monaco Yacht Show, un eveniment la care participanții au putut admira un număr record de 117 de nave. De altfel, o lume total paralelă de războiul din Ucraina şi criza energetică din Europa, a informat Bloomberg.
Directorii industriei au menționat despre faptul că cererea s-a intensificat în perioada pandemiei, când clienții lor au decis că deţinerea propriului iaht este o modalitate ideală de a scăpa de carantine şi infecţie. Chiar şi după scoaterea restricțiilor, cererea de superiahturi a rămas stabilă. În primele nouă luni ale anului 2022, veniturile realizate de firma Burgess, unul din cei mai mari jucători pe piața de superiahturi, și-au crescut cererea cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut.
„Clienţii noştri sunt toţi foarte bogaţi şi s-au simţit întotdeauna impenetrabili şi puternici. Cred că una dintre consecinţele pandemiei a fost aceea că i-a făcut să se simtă vulnerabili pentru prima dată în viaţa lor. Au început să se gândească la faptul că viaţa este fragilă, că nu sunt nemuritori şi că dacă tot îşi permit să se răsfeţe, de ce să nu o facă acum?”, a spus directorul general de la Burgess, Jonathan Beckett.
Piața a încetenit nu din cauza lipsei de cerere, ci din cauza lipsei de ofertă
Cererea pentru superiahturi a fost uriaşă în anul 2021. Chiar dacă este puţin probabil ca situaţia să se repete în acest an, vânzările sunt totuşi cu 68% peste media din ultimii 13 ani, potrivit Fraser Yachts brokerage. Anul trecut, 1.001 de superiahturi cu o lungime de cel puţin 24 de metri, au fost vândute pentru 9,4 miliarde de euro, potrivit lui Kevin Bodington, care este fondator şi director general la YachtBuyer. Conform spuselor acestuia, în acest an vânzările au ajuns la 567 de nave în valoare de 4,2 miliarde de euro.
„Piaţa a încetinit însă asta nu din cauza lipsei de cerere ci mai degrabă din cauza lipsei de oferte. Carnetele de comenzi ale şantierelor navale sunt aproape pline şi nu pot să îşi extindă operaţiunile peste noapte”, a spus Kevin Bodington.
Cererea nu va scădea!
Directorul general de la Burgess, Jonathan Beckett, a spus că firma sa a vândut 10 superiahturi cu o lungime de peste 70 de metri în anul 2022. „E ca şi cum ai face surf pe un val şi valul nu se mai opreşte” a adăugat acesta.
„Adevărata problemă a fost să găsim iahturi pentru oamenii ăştia. Sincer, nu credem că cererea va scădea pentru că vedem cum discută despre asta cu prietenii lor”, a spus Mark Duncan de la Fraser Yachts. Potrivit acestuia, 30% dintre clienţii segmentului de yachting sunt noi, iar mulţi dintre aceștia vor să deţină propria lor ambarcaţiune.