Capital: Cum interpretați faptul că, în ciuda programului Rabla, parcul auto românesc a îmbătrânit anul trecut?
Nicolas Maure: Programul Rabla nu este suficient. Doar cu 25.000 de tichete nu avem cum să luptăm împotriva îmbătrânirii parcului auto. Am văzut raportul înmatriculărilor și, pe lângă vârsta medie în creștere, parcul auto are în componență multe autoturisme mai bătrâne de 16 sau chiar 20 de ani. 70% din parc are peste 9 ani. Cu toate acestea este limpede că programul are rolul său. Vă dați seama că rezultatul ar fi fost mult mai grav fără Rabla. În plus, vânzările către persoane fizice se fac în majoritate prin acest program. În cazul nostru, Dacia – Renault, mai bine de 80% din totalul vânzărilor către persoane fizice se desfășoară prin Rabla. Există, e adevărat, și problema sezonalității. Faptul că programul demarează în aprilie-mai și ține până în noiembrie induce niște curbe de vânzări care nu sunt benefice pentru afaceri fie că vorbim de producția uzinei din Mioveni, fie că ne referim la rețeaua de vânzări. Tocmai de aceea am solicitat Guvernului să gândească un program Rabla multianual care să se desfășoare neîntrerupt doi – trei ani și care, dacă este posibil, să susțină un volum mai mare de vehicule.
Capital: Pentru ca programul Rabla să aibă efecte pozitive este deci nevoie de măsuri complementare.
Nicolas Maure: Pentru a diminua importul de vehicule de ocazie foarte vechi cred că sistemul de taxe – fie că vorbim de taxe de mediu sau locale – poate fi îmbunătățit. Există deja propuneri venite din partea APIA și a unei firme de consultanță privind o evoluție a sistemului de taxe de mediu și locale, dar și intenția de a reglementa mai clar și mai strict mașinile înmatriculate în străinătate care circulă în România. În plus este nevoie și de o mai mare atenție a Registrului Auto Român sau a Ministerului Transporturilor atunci când sunt efectuate Inspecțiile Tehnice Periodice sau este permisă înmatricularea uni vehicul de ocazie.
Capital: Suntem în perioada expoziției auto de la Geneva. Un Salon la care Dacia ne obișnuise cu noutăți. Nu și în acest an. De ce?
Nicolas Maure: E adevărat. La Salonul auto de la Geneva din acest an nu am prezentat un vehicul nou. Dar am arătat o gamă de vehicule dotate cu o cutie de viteze nouă, Easy-R, o declinare a unei cutii automate de viteze. Ea este prezentă atât pe modelele cu motoare diesel cât și pe cele alimentate cu benzină.
Capital: Dacia are o gamă nouă de vehicule, dar una restrânsă. Nu aveți în plan extinderea ei? Mă gândesc în special la modele din zona crossover atât de apreciată în prezent de clienți.
Nicolas Maure: Ciclul de viață al unei mașini este de 5 – 7 ani. Prin urmare, pentru un model nou trebuie să aveți puțină răbdare. Modelele din gama Dacia vor fi înlocuite, pe rând, odată cu terminarea ciclului de viață. Când lansăm un model nou, ne dorim să răspundem așteptărilor pieței, ale clienților. Avem opt modele în gamă. Este un număr restrâns dacă ne comparâm cu alți producători, dar strategia noastră este de a ne concentra pe modele mai puține dar cu vânzări mari pentru a fi competitivi. Dacă vă referiți la modelul Kwid, comercializat de Renault mai întâi în India și apoi în alte regiuni ale lumii, nu există o decizie a grupului privind aducerea acestuia în Europa.
Capital: Fără modele noi și fără a mai avea în plan extinderea pe alte piețe din lume, credeți că Dacia va reuși să rămână cu vânzările la nivelul din 2015?
Nicolas Maure: În 2013 am vândut 429.000 de mașini. În 2014 peste 511.000. Iar anul trecut 550.000. Am crescut continuu, asta datorându-se noii game, dar și intrării pe noi piețe. Anul acesta nu avem modele noi, dar avem în plan evoluții ale gamei – precum introducerea Easy-R. Vor fi și alte schimbări despre care nu pot vorbi încă. Eu cred că nivelul vânzărilor din acest an va fi similar cu cel din 2015.
Capital: În România, vânzările Dacia reprezintă anual peste 30% din piață, iar cele cumulate ale celor trei mărci reprezentate de Renault Commercial Roumanie (RCR) – Dacia, Nissan și Renault – se mențin în jurul a 40%. Considerați că este valoarea optimă?
Nicolas Maure: Cota de piață a Dacia de anul trecut, 33%, este cât se poate de bună, în schimb, cele ale Renault și Nissan pot fi mult mai bune. Există potențial de creștere pentru aceste două mărci. În ansamblu, cota de peste 40% a grupului Renault în România este una echilibrată. Ne dorim să rămânem peste 40% și vom face totul pentru asta. Trebuie să spun că ne bucurăm să vedem o creștere a imaginii mărcii Dacia în România. Ceea ce am reușit să facem la nivelul imaginii este un adevărat succes.
Capital: Dar sunt puține țări unde un producător național are peste 30% din piață. Ce are Dacia în plus față de SEAT în Spania sau Skoda în Cehia, de exemplu?
Nicolas Maure: Cota de piață din România este și un efect al bunei poziționări la nivel de preț, nu doar din faptul că suntem producător național. Prefeința românilor pentru marca națională contează în destul de mică măsură. E poate interesant să vă spun că Dacia vinde mai multe mașini în Cehia decât Skoda în România. Asta arată că poziționarea pe piață este mai importantă decât preferința pentru un constructor național.
Capital: Dar de ce credeți că doar puțin peste 20% din vânzările din România sunt către persoane fizice?
Nicolas Maure: E dificil să măsurăm cu exactitate vânzările către persoane fizice. Multe persoane fizice se folosesc de firme pentru a cumpăra automobile pe care le folosesc în interes personal. Pot astfel să deducă TVA-ul. Vreau însă să vă atrag atenția că în România se vând doar patru mașini noi pentru fiecare 1.000 de locuitori, în timp ce în Polonia sau Ungaria cifrele sunt mult mai bune. Asta ne arată că avem o piață slabă aflată la doar jumătate din potențial. E drept că puterea de cumpărare nu este încă la nivelul celor din țările menționate.
Capital: Un calcul simplu ne arată că este foarte dificil să cumperi o mașină nouă după ce ai vândut un vehicul deținut 6 – 7 ani. Devalorizarea este mare, iar diferența până la un vehicul nou trebuie finanțată cumva.
Nicolas Maure: O persoană care are de ales între a cumpăra un vehicul de ocazie cu 4.000 – 5.000 de euro și unul nou de 8.000 – 9.000 de euro se află într-o situație dificilă. Mai ales că românilor le este teamă să mai acceseze credite după problemele generate de criză. De aceea am avut mare încredere în programul „Prima Mașină“ care facilita accesul la credite. Dar programul nu a fost lansat în condiții favorabile fiind modificat mult față de propunerea inițială. Acum durata creditului este prea scurtă și dobânda prea ridicată. În Rusia există un program similar care funcționeză însă foarte bine. Sunt convins că regândirea acestui program pe baze solide ar ajuta mult piața. Și ar fi complementar programului Rabla.
Capital: Vorbim despre programe de susținere a pieței cu mai mult sau mai puțin succes. Credeți că în acest an programul Rabla este mai bine gândit? Vom avea o variantă mai bună „Prima Mașină“?
Nicolas Maure: Suntem într-un an de tranziție politică și va fi dificil să vedem schimbări majore ale programelor care deja există. Bonusurile pentru mașinile electrice sau hibride sper că vor exista și vor fi utilizate, dar aici nu putem vorbi de volume mari de vânzări. Este însă cât se poate de clar că, peste 20 de ani, numărul de mașini electrice de pe străzi va fi unul important, iar România trebuie să se alinieze acestei direcții pentru a ține pasul cu celelalte țări europene. Cât despre grupul Renault, avem un produs foarte bun în acest segment, este vorba despre ZOE, una dintre cele mai vândute mașini din acest segment. România trebuie însă să investească mult în infrastructura necesară acestor mașini.
Capital: Platforma industrială Dacia trece printr-o serie de transformări. Cea mai vizibilă dintre acestea este automatizarea și asta îi sperie pe muncitorii români. Ați declarat că nu vor fi făcute disponibilizări, ci veți miza pe plecări voluntare. Credeți că va fi suficient?
Nicolas Maure: Noi vizăm îmbunătățirea condițiilor de muncă și a calității. Suntem la un nivel bun dar vrem să fim și mai buni. Desigur, este vorba și despre competitivitate. Un punct important în cadrul grupului Renault. Și când vorbim de competitivitate trebuie să vorbim și despre salarii. Știți că la Dacia acestea sunt acum comparabile cu cele din Polonia sau Cehia, mult peste media țării. Prin urmare, pentru a rămâne competitivi trebuie să automatizăm progresiv uzina. Dorim să gestionăm bine această schimbare care presupune scăderea numărului de angajați astfel încât să evităm un șoc social. În 2015 am derulat deja un plan de plecări voluntare pentru 500 de persoane care a decurs bine. În acest an vom proceda la fel ca în 2015. Vreau să adaug că odată cu automatizarea se creează și locuri de muncă noi. Avem nevoie de oameni specializați în automatică, dar și de persoane care să asigure mentenanța roboților și asta înseamnă că, acolo unde este posibil vom crește competențele angajaților noștri. Este de menționat și că volumul de muncă de la uzina mecanică va crește și avem în plan să transferăm o parte dintre oamenii de la uzina de vehicule acolo.
Capital: Dar despre câte persoane vorbim în total? Trebuie să existe un plan exact.
Nicolas Maure: Nu există un plan exact, rigid. Avem o orientare pe termen lung. Știm unde vrem să ajungem, însă viteza cu care vom ajunge acolo depinde mult de nivelul salariilor. Mai exact, dacă va exista o creștere redusă a costului muncii, atunci automatizarea va fi făcută cât mai lin. În schimb, dacă vor exista creșteri rapide ale salariilor robotizarea va fi făcută în ritm alert. Ideea este să găsim echilibrul care ne permite să fim competitivi. Mai trebuie luată în calcul și repartizarea oamenilor între diferitele entități de pe platforma de la Mioveni.
Capital: Dacă tot vorbiți de competitiviate, cât de importantă este în acest context uzina din Tanger? Deși știu că este imposibil ca Renault să părăsească România îmi fac datoria să vă întreb dacă este posibil așa ceva. Mai ales în cazul în care statul român nu susține suficient Renault. Și mă refer aici, mai exact, la proiectele de infrastructură.
Nicolas Maure: Renault va rămâne în România. Activitatea din România este competitivă, iar statul român ne susține. E drept că avem costuri salariale duble față de Maroc, dar rămânem competitivi. Iar încrederea Renault în români este mare. De exemplu, la uzină, mai există un singur expat, restul fiind ingineri români. În Maroc, activitatea implică foarte mulți expați. Și lanțul de furnizori contează, iar în România acesta este foarte performant. În Maroc mulți abia acum se instalează. Dar, ca să fiu clar, în condițiile de acum riscul să părăsim uzina de la Mioveni este zero. Sunt convins că investițiile enorme făcute aici vor face activitatea chiar mai competitivă. Problema infrastructurii – mai ales autostrada către Ungaria – o discutăm de mai bine de 10 ani. E momentul să fie făcut totul până la capăt. Autostrada e importantă. Dar asta nu este o condiție ca Renault să rămână sau nu în România. Lipsa autostrăzii care să traverseze munții duce la o scindare a țării în zona Carpaților. Asta e catastrofal pentru România.
Capital: Ca să fim clari. Cum influențează lipsa infrastructurii moderne costurile de la Automobile Dacia?
Nicolas Maure: La capitolul logistică vorbim atât despre aprovizionare cât și despre livrare. Logistica înseamnă câteva sute de euro din costul de producție al unei mașini. Autostrada Pitești – Sibiu înseamnă circa 30 de euro pentru fiecare mașină. Dacă o avem îi scădem din preț, dacă nu, îi adăugăm. Acum, pentru a evita eventualele probleme de trafic de pe șoselele din România suntem nevoiți să facem stocuri. Avem circa 30% dintre furnizori în Argeș, 40% în Transilvania și restul în afara țării.
Capital: Cum arată „România ideală” pentru directorul celui mai puternic producător autohton de vehicule?
Nicolas Maure: Cred că o creștere cu 5% pe an a economiei ar fi extrem de bună pentru România. Țara are resurse numeroase care sunt neexploatate: materii prime, zone turistice și, mai ales, resurse umane. Ar trebui să facem tot posibilul ca tinerii talentați să rămână în țară. Apoi, trebuie redusă drastic birocrația. Dacă se întâmplă toate acestea sunt convins că România ar putea atrage mulți investitoti importanți.
Capital: Vorbiți de oameni. Care sunt principalele atuuri ale angajaților români?
Nicolas Maure: Sunt de aproape șase ani în România. Am început să cunosc oamenii. Printre atuuri sunt capacitatea rapidă de a învăța și reactivitatea.
„Am solicitat Guvernului să gândească un program Rabla multianual care să se desfășoare neîntrerupt doi – trei ani și care, dacă este posibil, să susțină un volum mai mare de vehicule.”
”Am avut mare încredere în programul „Prima Mașină“, dar nu a fost lansat în condiții favorabile. (…) Acum durata creditului este prea scurtă și dobânda prea ridicată.”
„Bonusurile pentru mașinile electrice sau hibride sper că vor exista și vor fi utilizate, dar aici nu putem vorbi de volume mari de vânzări.”
„Când vorbim de competitivitate trebuie să vorbim și despre salarii. La Dacia acestea sunt acum comparabile cu cele din Polonia sau Cehia, mult peste media țării.”
(Articol publicat în numărul 10 (1169) din 7 martie 2016 al revistei Capital)