Nicușor Dan restructurează poliția locală

Dacă Nicușor Dan va restructura instituția, ar rămâne  un polițist local la 5.000 de locuitori (2.164.506 numărul de locuitori în Bucureşti în 2023). Adică, exact așa cum prevede legea de organizare a polițiilor locale emisă în 2010.

Conform propunerii primarului general, cei 81 de polițiști locali ce urmează să fie concediați vor fi selectați prin intermediul unei testări interne.

Polițiștii responsabili de ordinea publică și circulație vor trebui să treacă printr-o probă suplimentară. Vor fi evaluați în privința aptitudinilor fizice. În prezent, numărul total de angajați la ordinea publică depășește 130, dar pe teren sunt prezenți doar puțin peste 20 de polițiști. Acest lucru se datorează programului de lucru în ture, cu un program de 24 de ore de muncă și 72 de ore de odihnă, ceea ce înseamnă că aceștia petrec 3 zile pe săptămână acasă.

Prin intermediul reorganizării, se intenționează creșterea numărului de polițiști locali responsabili de ordinea publică, prin comasarea a două structuri cu același obiect de activitate, respectiv Direcția Centru Istoric și Direcția Siguranță și Ordine Publică. În plus, o altă structură care va beneficia de întărire la nivelul Poliției Locale va fi Direcția de Control, care va uni disciplina în construcții și afișaj stradal (rezultând din comasarea a trei servicii), serviciul de control spații comerciale și cel de protecție a mediului.

Acum, este un șef la 11 polițiști

În prezent, zona de control este asigurată de aproximativ 8-10 persoane. Prin reorganizare se preconizează creșterea la 30-40 de polițiști responsabili de verificarea legalității în domenii vulnerabile ale Capitalei. La disciplina în construcții, afișele stradale în zone protejate, și alte aspecte care nu au fost suficient verificate în spațiile comerciale. În plus, ca urmare a propunerii lui Nicușor Dan, structura de conducere ar urma să devină mai flexibilă. Asta, având în vedere că, în prezent, există un șef la 11 polițiști. În noua organigramă propusă, 24 de directori și directori adjuncți, din cei 47 existenți, ar renunța la funcțiile de conducere din cadrul Poliției Locale.

Scopul principal al acestei reorganizări este să facă structura poliției „eficientă și adaptată la nevoile cetățenilor”. Se va pune accent pe transferul polițiștilor din funcțiile administrative către cele executive și de control, conform notei de fundamentare. Noua structură propune eliminarea unor poziții executive sau de adjuncți. Acestea în prezent funcționează cu întregul aparat funcționăresc. Se încearcă generarea de mai multe posturi executive, cu persoane dedicate interacțiunii cu publicul sau cu activitățile de control.

O modificare semnificativă vizează atribuțiile directorului general, în sensul acordării de atribuții operaționale. În timp ce directorului adjunct i se vor aloca exclusiv responsabilități administrative. Prin această schimbare, se acordă directorului general puteri extinse. Astfel, i se vor reduce directorului adjunct atribuțiile pe care le deține în prezent. Directorul general va avea în subordine direcții cu o influență semnificativă. Precum Direcția Ordine și Liniște Publică, Direcția de Circulație și Serviciul de Disciplină în Construcții, precum și Protecția Mediului.