Producţia limitată, cererea în permanentă creştere, insecuritatea resurselor, dar şi prăbuşirea monedei americane au dus la o cotaţie a barilului de ţiţei inimaginabilă în urmă cu numai câţiva ani. La începutul anilor ’70, un baril de petrol era vândut pentru câţiva dolari. În ciuda câtorva dezechilibre cauzate de crize de producţie, dispute politice sau războaie, cotaţia internaţională a urcat uşor şi s-a păstrat, până în 2003, undeva în jurul val
Producţia limitată, cererea în permanentă creştere, insecuritatea resurselor, dar şi prăbuşirea monedei americane au dus la o cotaţie a barilului de ţiţei inimaginabilă în urmă cu numai câţiva ani.
La începutul anilor ’70, un baril de petrol era vândut pentru câţiva dolari. În ciuda câtorva dezechilibre cauzate de crize de producţie, dispute politice sau războaie, cotaţia internaţională a urcat uşor şi s-a păstrat, până în 2003, undeva în jurul valorii de 20 de dolari. Au urmat invazia americană în Irak, uraganul Katrina, conflictul dintre Israel şi Liban şi tensiunile din ce în ce mai mari privind Iranul sau Coreea de Nord, care au contribuit, toate, la creşterea, în salturi, a preţului barilului până la valoarea record de aproape 120 de dolari.
Nu în ultimul rând, trebuie spus că scăderea accentuată a dolarului în raport cu alte monede a influenţat în mod direct preţul (nu atât de mult, însă, cât ar produce majorarea sa de circa şase ori în numai cinci ani).
Benzina scumpă alimentează proiecte de automobile electrice
Pe plan intern, efectele se simt deja. Direct – benzină şi motorină cu 20-30 de bani mai scumpe decât la începutul anului. Indirect – creşteri ale costurilor de transport şi, de aici, majorări nu numai în cazul tarifelor pentru cursele cu autobuzul sau taxiul, ci şi în al tuturor preţurilor din economie. Dar adevăratele efecte se vor simţi cu siguranţă peste câteva luni, atunci când vor ajunge la pompe carburanţii produşi din petrol achiziţionat la preţurile actuale. Voci din piaţă vorbesc deja despre depăşirea pragului de cinci lei pe litru în cazul combustibililor cu cifră octanică mare.
URMEAZĂ PRAGUL DE 130 DE DOLARI
• Majoritatea analiştilor consideră că până în vară preţul ţiţeiului va depăşi 130 de dolari şi că tendinţa de majorare va continua, chiar dacă perioadele de creştere şi scădere vor alterna. Logic, având în vedere că motivele care au dus la majorarea din această primăvară rămân valabile.
• Pe termen mediu, unii experţi se aşteaptă la cotaţii ce au darul să ne dea fiori: 300 de dolari pentru un baril de petrol, sau chiar mai mult, în 2013. Alţi analişti, ceva mai “optimişti”, consideră că, la mijlocul deceniului viitor, preţul ţiţeiului nu va depăşi 200-250 de dolari.
Capital – Editia nr. 17, data 30 aprilie 2008