E normal să ne placă mașinile decapotabile. Sunt acel soi aparte de mașini care te transportă din punctul A în B fără ca la finalul călătoriei să îți lase posibilitatea să povestești sau măcar să gândești cât de lung și obositor a fost drumul. Cu capota pliată, sentimentul de libertate este greu de măsurat în cuvinte, iar aspectul exterior al vehiculului împrumută celor din habitaclu statutul de vedete mai ales în traficul din România atât de aglomerat cu ceea ce motocicliștii, dar și utilizatorii de cabriolete, numesc „conserve”.

 

După ce ai condus câteva modele de mașini decapotabile începi să înțelegi că și în acest caz diferența este făcută, pe lângă designul exterior, de ceea ce se ascunde sub capota motorului și în spatele panoului de bord. Dacă vrei o mașină cu adevărat „altfel”, un simplu propulsor nu este suficient. Și nici un design exterior și interior clasic. Aici alegerea devine cu adevărat dificilă și, dacă nu ai în plan să cumperi „clasicul” Mazda MX-5, cel mai vândut roadster din lume grație unui preț neobișnuit de redus pentru o decapotabilă, trebuie să te uiți către zona premium care presupune prețuri de achiziție considerabile. Modelele Porsche arhicunoscute, BMW Z4, Audi TT Roadster, Mercedes-Benz SL Roadster sau SLC, la care se adaugă Smart Cabrio sau Mini Cabrio sunt doar cele mai la îndemână exemple de cabriolete cu două locuri către care v-ar putea duce gândul. Pentru un model cu adevărat „altfel” – ținând cont că toate cele enumerate există deja în mai multe exemplare chiar și pe șoselele românești – trebuie să cauți chiar mai departe, abia atunci Nissan 370Z Roadster devenind o țintă eligibilă.

 

Ochi oblici și inimă de samurai

Am avut de-a face, cu ani în urmă, cu un Nissan 350Z Coupe care mi-a răsturnat ierarhiile din lumea mașinilor sport. Brutalitatea acelui model și modul neașteptat în care punea la dispoziția șoferului toate rezervele sale de putere te transformau într-un adevărat îmblânzitor de bestii. Era o mașină deloc recomadată celor cu inima slabă sau cu reflexe întârziate. 370Z este ceva mai cuminte. Nu cu mult. Varianta Roadster testată de Capital de-a lungul a mai bine de 500 km – dotată cu un propulsor V6 care dezvoltă 328 CP și cutie automată cu șapte trepte – ne-a dezvăluit mai întâi latura de vedetă în trafic. Până la ieșirea din București, ochii colegilor de ambuteiaje s-au fixat fie pe șoldurile voluptuoase ale mașinii, fie pe blocurile optice cu unghiuri ascuțite, iar sunetul tunător al sistemului de evacuare a pus mulți pietoni în postura de gură-cască. A urmat, tot în traficul urban, surpriza mai puțin plăcută oferită de computerul de bord care s-a încăpățânat să mențină consumul la peste 18 l / 100 km. Odată ajunși pe autostradă consumul a scăzut considerabil, tinzând către 9 l / 100km, însă doar în timpul menținerii unei viteze constante.

Abia pe șoselele pline cu viraje Nissan 370Z Roadster s-a decis să ne arate latura sa sălbatică. La intrările și ieșirile din virajele abordate sportiv roțile au început să protesteze cu zgomot, dar fără a pierde cu totul aderența. Accelerările bruște păreau să rupă legătura punții din față cu drumul în timp ce roțile din spate se înfigeau în asfalt cu încăpățânare. Toate acestea în timp ce acul turometrului dansa frenetic în funcție de trecerile dintr-o treaptă a cutiei de de viteze în alta.

 

După demonstrația de sportivitate a sosit momentul celei de eleganță. Cu o simplă comutare a unui buton de pe consola centrală, plafonul a coborât fără zgomot ascunzându-se în spatele scaunelor și aerul răcoritor de munte a pătruns în habitaclu. Fără a da naștere unor curenți deranjanți. Asta pentru că între scaune se află un „paravânt” foarte bine calculat. Vizibilitatea îngrădită până atunci de plafonul textil a devenit aproape perfectă în orice unghi, iar zgomotul motorului și al evacuării au devenit ceva mai prezente asigurând o conexiune și mai completă între șofer și mașină. Forța și brutalitatea roadsterului Nissan 370Z sunt greu de îmblânzit, însă odată ce stăpânești bestia te poți considera un răsfățat de zei. Asta, desigur, dacă îți și permiți costul destul de piperat al modelului. În caz contrar, pățești ca noi și lași în urmă exaltarea pentru a urca în „conserva” care te duce zilnic de acasă la birou și invers fără extravaganțe.

Caracteristici tehnice:

Motor                                         V6

Capacitate cilindrică              3.696 cmc

Putere                                        328 CP

Combustibil                              benzină

Viteza maximă                        250 km/h

Accelerație 0-100 km/h       5.8 sec.

Consum mediu                       10.9 l/100 km

Emisii CO2                                 254 g/km

Preț                                             44.700 euro

(Articol publicat în ediţia revistei Capital de luni, 17 septembrie 2018. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)