Compania niponă Nissan estimează un profit operațional de 150 miliarde de yeni (aproximativ 975 milioane de dolari), față de previziunea inițială de 500 miliarde de yeni, iar vânzările sunt prognozate la 12.700 miliarde de yeni, sub nivelul anterior de 14.000 miliarde de yeni.
Scăderea estimărilor reprezintă o provocare majoră pentru directorul general Makoto Uchida, aflat în căutarea soluțiilor pentru a crește profitabilitatea într-o piață din ce în ce mai competitivă.
Nissan va reduce capacitatea de producție și va disponibiliza personal
Pentru a răspunde scăderii cererii, Nissan intenționează să reducă capacitatea de producție globală cu 20% și să concedieze aproximativ 9.000 de angajați. De asemenea, compania va vinde 10% din acțiunile deținute la Mitsubishi Motors, scăzându-și participația de la 34%.
Măsurile fac parte dintr-o strategie de adaptare la scăderea vânzărilor și de reducere a costurilor, într-un context de competiție tot mai acerbă din partea producătorilor de vehicule electrice (EV) precum Tesla și BYD.
Evoluția vânzărilor și provocările de pe piețele globale
În trimestrul încheiat la 30 septembrie 2024, Nissan a înregistrat un profit de 32 miliarde de yeni, mult sub așteptările analiștilor, care estimau 65 miliarde de yeni, și semnificativ mai mic față de perioada similară din 2023, când profitul a fost de 208 miliarde de yeni.
Compania continuă să se confrunte cu dificultăți în China, cea mai mare piață auto din lume, unde în iunie a decis să oprească producția la fabrica din Changzhou din cauza cererii scăzute.
În prezent, Nissan prevede vânzări globale de 3,65 milioane de unități pentru anul fiscal în curs, o scădere cauzată de perspectivele slabe pe piețele din SUA și China, care reprezintă jumătate din vânzările sale globale.
Strategia de electrificare și obiectivele pe termen lung
În încercarea de a se adapta la tranziția globală către vehicule electrice, Nissan și-a stabilit ca obiectiv ca 60% din vânzările sale globale să provină din vehicule electrice și hibride până la sfârșitul deceniului, o creștere față de obiectivul anterior de 55%.
În următorii trei ani, compania va lansa 30 de modele noi, dintre care 16 vor fi electrificate.
De asemenea, Nissan intenționează să reducă costurile de producție pentru viitoarele sale vehicule electrice cu 30% până în 2030, în încercarea de a le aduce la un preț competitiv față de modelele cu motoare tradiționale pe combustie internă.
Renault și-a păstrat estimările optimiste
Renault, partenerul de alianță al Nissan, și-a păstrat estimările optimiste pentru anul în curs, anticipând o marjă operațională de cel puțin 7,4% și un flux de numerar liber de 2,5 miliarde de euro.
Producătorul francez mizează pe noile sale modele, inclusiv modelul electric R5 și SUV-urile Dacia, pentru a susține aceste rezultate.