Decizia de a închide în decembrie 2020 fabricile din Barcelona şi de a concedia aproximativ 3.000 de angajaţi a provocat proteste. Autorităţile de la Madrid s-au angajat să încerce să convingă Nissan să rămână în ţară.
Noul plan de restructurare pe plan global al producătorului auto nipon
Amânarea închiderii fabricilor până în iunie 2021 implică şi un acord privind compensarea angajaţilor concediaţi, care va trebui încheiat până la începutul lunii august, când se termină perioada de negocieri. În schimb, Nissan nu va face concedieri până la finalul lui 2020, a informat Frank Torres.
Torres a adăugat că amânarea va permite autorităţilor spaniole să găsească o altă companie care ar putea fi interesată de cele trei fabrici, în condiţiile în care Nissan nu vede o alternativă la închiderea unităţilor.
Şi costul închiderii este în centrul dezbaterii din Spania privind decizia Nissan. Raul Blanco, secretar de stat pentru industrie în Guvernul Spaniei, aprecia recent că pentru Nissan ar fi mai ieftin să investească în fabrica sa din Barcelona decât să o închidă.
„Este mult mai ieftin să investeşti decât să pleci”, a afirmat oficialul spaniol, adăugând că asta ar costa compania peste un miliard de euro, pentru a rezolva problemele contractuale şi cele cu forţa de muncă. Fabrica are nevoie de „investiţii care au fost întârziate, în valoare de aproximativ 300 de milioane de euro”, transmite acesta.
Industria auto este responsabilă pentru aproximativ 10% din PIB-ul Spaniei, conform datelor guvernamentale.
Singurele fabrici Nissan din Europa sunt cele din Spania şi Marea Britanie
Şi partenerul de alianţă Renault are unităţi de producţie în Spania, la Palencia, Valladolid şi Sevilla.
Spania este a patra mare piaţă auto din Uniunea Europeană, în urma Germaniei, Franţei şi Italiei.