În urmă cu un an, acțiunile Renault au atins pragul de jos, într-o prăbușire declanșată de invazia din Ucraina. Fitch Ratings trăgea semnale de alarmă cu privire la expunerea constructorului auto la Rusia, pe atunci a doua sa piață după Franța.

Renault a primit o evaluare pozitivă din partea experților

Acum, Nissan este cea care îi face pe cei care fac ratingurile de credit să devină nervoși.

S&P Global Ratings a redus marți ratingul constructorului auto la categoria „junk”, considerând că vânzările și profitabilitatea acestuia au fost slabe în ultimii ani și că este puțin probabil să se îmbunătățească în curând, transmite Bloomberg. 

Renault, în schimb, a primit luna trecută o îmbunătățire a ratingului și o creștere a perspectivei de la Fitch și, respectiv, S&P.

Renault a schimbat lucrurile prin asumarea loviturii și schimbarea rapidă a subiectului. Compania și-a transferat proprietatea majoritară a AvtoVAZ, cel mai mare producător auto din Rusia, către stat pentru o rublă și apoi a început să genereze entuziasm în legătură cu planurile îndrăznețe de a se diviza și de a-și lista activele legate de vehiculele electrice.

Efortul radical de a zdruncina o companie care va împlini 125 de ani anul acesta a dat mari dividende pentru directorul general Luca de Meo.

A ajutat Renault și cel mai mare acționar al său – statul francez – să se simtă confortabil cu reducerea participației sale la Nissan, abordând un dezechilibru de putere și o sursă de tensiune mocnită care a dat în clocot odată cu arestarea șocantă a lui Carlos Ghosn în noiembrie 2018.

Acord între Renault și Nissan

În ianuarie, cele două companii au ajuns la un acord-cadru: Renault ar urma să renunțe la o parte substanțială din participația sa la Nissan prin vânzări coordonate și ordonate, care ar urma să culeagă venituri de miliarde de euro.

De asemenea, și-a convins omologul japonez să devină un acționar strategic în afacerea cu vehicule electrice și software pe care speră să o scoată la bursă încă din a doua jumătate a acestui an.

Nissan obține ceea ce mulți inițiați au căutat de mult timp: să fie pe picior de egalitate cu Renault și să își restabilească drepturile de vot. Dar analiștii suspectează că firma japoneză va trebui să plătească pentru această detensionare – este văzută ca un cumpărător probabil pentru o parte din acțiunile proprii pe care Renault le va vinde.

S&P este mulțumită de suma de numerar de care dispune Nissan. Îngrijorările agenției de rating au mai mult de-a face cu faptul că se așteaptă ca întreruperile lanțului de aprovizionare, costurile ridicate, creșterea ratelor dobânzilor și o încetinire a economiei globale să înăbușe producătorii de automobile în următorul an sau doi.

Acțiunile Renault s-au dublat în ultimul an

De asemenea, nu este sigur că Nissan are ceea ce îi trebuie pentru a concura în noua paradigmă a industriei.

„Rămânem nesiguri dacă Nissan va reuși să-și asigure un punct de sprijin pe piața globală a vehiculelor electrice, care se dezvoltă rapid”, a declarat S&P.

Renault, pe de altă parte, este „pregătită să facă față provocării de a se impune ca un lider competitiv din punct de vedere al costurilor în ceea ce privește vehiculele electrice în Europa”, a declarat S&P luna trecută.

În ultimul an, acțiunile Renault s-au dublat aproximativ. La aproximativ 12,5 miliarde de euro (13,2 miliarde de dolari), valoarea sa de piață se apropie de cea a Nissan, care s-a prăbușit la 2.300 de miliarde de yeni (16,8 miliarde de dolari).

Marc Festa, co-gestor de fonduri la Alken Asset Management, care deține acțiuni Renault, se așteaptă ca acțiunile Renault să continue să depășească Nissan, citând carnetul de comenzi al primului și lansările de noi produse.