A patra generaţie Nissan Micra stabileşte noi standarde pentru segmentul B în materie de eficienţă şi performanţă în oraş. Este un model complet nou, conceput pe noua platformă V a mărcii Nissan, cu obiectivul simplificării condusului în oraş.
Tehnologia avansată a noului motor pe benzină asigură performanţe atât de ridicate în materie de consum de carburant şi emisii reduse încât nu mai este nevoie de o versiune diesel. Decizia este rezultatul unor studii detaliate privind piaţă şi clienţii, care demonstrează că, achiziţionând motoare diesel, clienţii maşinilor mici din Europa plătesc semnificativ în plus pentru emisiile reduse de CO2. Nissan a decis că soluţia ideală este un motor avansat pe benzină, care echilibrează puterea, cuplul, consumul şi emisiile.
Propulsorul aspirat de 1,2 litri dezvoltă 80 CP la 6.000 rpm, cuplul maxim de 110 Nm la 4.000 rpm, consumă 5 litri/100 km în regim combinat iar emisiile sunt de doar 115g/km. La versiunea cu transmisie automată CVT, emisiile sunt de 125g/km iar consumul combinat de 5,4 litri/100km. Motorul este uşor şi compact.
A fost conceput cu atenţie, pentru a evita orice dezechilibru inerent motoarelor în trei cilindri: vibraţiile la gol au fost eliminate prin instalarea unei contragreutăţi de compensare pe arborele cotit, care generează o mişcare ovală anulând vibraţiile cauzate de cursa pistonului. Rezultatul este un nivel de silenţiozitate similar cu cel al unui motor în patru cilindri. Pentru că motorul în trei cilindri are mai puţine părţi motoare se reduce frecarea internă şi se îmbunătăţeşte eficienţa termică. Printre tehnicile de reducere a frecării se numără pistoanele cu alezaj circular, adoptarea învelişului din carbon diamant (DLC) lipsit de hidrogen pentru segmentele de piston şi o pompă de ulei cu volum variabil. Toate aceste elemente contribuie la reducerea frecării cu până la 30% în comparaţie cu motoarele convenţionale în patru cilindri, având niveluri de performanţă similare.
Transmisia standard se realizează printr-o cutie de viteze manuală, cu cinci trepte. În gama Micra este disponibilă şi noua transmisie CVT, avantajul sau constând în reacţia rapidă la viteze reduse şi economie de carburant la viteze mari. Este prima cutie de viteze CVT cu sistem de transmisie planetară secundară – pentru funcţionare eficientă şi foarte fiabilă. Aceasta permite folosirea unor pinioane mai mici, ceea ce înseamnă că distanţa dintre pinioane şi uleiul din sistemul de transmisie este mai mare. Aceasta conduce la reducerea cantităţii de ulei agitat de componentele în mişcare şi la reducerea frecării.
Masa redusă a platformei V se oglindeşte şi în reducerea riguroasă a masei la alte componente: rezervorul de carburant de 41 litri este cu 2,2 kg mai uşor decât cel al vechiului Micra; sistemul de eşapament nu mai are amortizor central de zgomot, reducând masa cu 3,2 kg iar sistemul de suspensii frontale este mai uşor cu 9 kg. De asemenea, scaunele sunt mai uşoare, panoul de bord foloseşte mai puţine componente şi motorul este mai mic. Plafonul este mai uşor cu 2kg iar, în ansamblu, noul Nissan Micra este mai uşor cu 35 kg decât predecesorul sau, masa începând de la 915 kg.
Noul Micra are un nou sistem de suspensie, cu lonjeroane MacPherson în faţă, cu arcuri elicoidale şi bară de torsiune compactă pe puntea din spate, concepută pentru a pătrunde mai puţin în zona portbagajului. Fiind montate pe cadre auxiliare, suspensiile cu bare antiruliu contribuie de asemenea la diminuarea zgomotului în trafic şi a vibraţiilor. Aerodinamica a jucat un rol important în definirea formei generale a noului Micra. De exemplu, acoperişul este încadrat în nişte caneluri în formă de bumerang, care ajută la reducerea rezonanţei în interior, mai ales la viteze mari, reducând totodată greutatea totală cu până la 2kg. Design-ul zvelt al acoperişului, completat cu spoilerul pronunţat din spate, contribuie la reducerea la minim a rezistenţei aerului, la scăderea consumul de carburant şi la reducerea emisiilor.
Designul noului model nu a compromis vizibilitatea deja apreciată a modelului Micra, caracteristică esenţială pentru a putea conduce fără stres în oraş. Ca şi la generaţiile anterioare Micra, de pe scaunul şoferului este posibilă vizualizarea clară a drumului şi a extremităţilor automobilului, permiţând efectuarea manevrelor în spaţii foarte înguste. Şasiul a fost proiectat pentru a îmbunătăţi fluxul de aer şi a maximiza deportanţă, mărind stabilitatea la viteză mare. Coeficientul de rezistenţă aerodinamică a noului Micra este 0,33.
Performanță în oraș
Nissan Micra se distinge prin agilitatea în trafic, asigurată nu doar de masa redusă ci şi de manevrabilitatea deosebită: raza de bracaj este cea mai mică din segmentul B, adică 4,65 metri. Dotările inovatoare contribuie de asemenea la facilitarea condusului în oraş. Versiunea Tekna dispune în dotarea standard de sistemul Nissan Connect, un pachet complet integrat de divertisment şi informaţii, care încorporează navigarea prin satelit, ecran touchscreen color de 5 inci, Bluetooth pentru conectarea telefonului mobil, fante Aux-in şi USB, plus sistem audio cu şase difuzoare. Sistemul de navigaţie prezintă hărţile clare ale străzilor, în locul ghidării obişnuite la fiecare viraj din sistemele mai ieftine, şi poate fi programat în nouă limbi. Hărţile, care pot fi actualizate cu uşurinţă cu ajutorul unui card SD, acoperă Europa de vest, Europa de est şi Rusia. Prin integrarea informaţiilor din poziţionarea senzorilor şi viteza vehiculului, semnalul nu se pierde la trecerea prin tuneluri şi nu este „ascuns” la trecerea pe lângă clădiri înalte.
De asemenea, sistemul încorporează canalul de mesaje despre trafic (TMC), care foloseşte un radio tuner secundar pentru a recepţiona informaţii despre trafic şi ştiri despre incidente produse pe traseele principale. Prin procesarea acestor date de trafic în timp real, sistemul poate propune rute alternative mai rapide, după caz, economisind timp şi reducând emisiile.
Afişajul de bord sofisticat furnizează informaţii despre consumul de carburant, distanta de parcurs, temperatura exterioară şi poate fi programat chiar si pentru ca noul Micra… să îi ureze proprietarului său „la mulţi ani” de ziua de naştere. Un alt exemplu de tehnologie inovatoare pentru performanţa in oraş este sistemul, uşor de folosit, de măsurare a spaţiului de parcare Park Assist. Acesta este in dotarea standard la versiunea Tekna. Sistemul Park Assist informează şoferul dacă un spaţiu este potrivit pentru parcare. În timp ce şoferul cauta un spaţiu de parcare, poate activa sistemul Park Assist cu ajutorul unui buton de pe bord şi apoi trebuie să semnalizeze pentru a indica sistemului latura pe care se va face parcarea. Presupunând că viteza este sub 25 km/h, senzorii scanează spaţiul indicând şoferului dacă acesta este potrivit sau nu, pe ecranul computerului de bord. Ecranul indică ‘OK’, dacă spaţiul este cu 100cm mai mare decât lungimea maşinii, ‘DIFFICULT’ dacă este cu 60 – 99cm mai mare decât lungimea maşinii şi ‘NOT ADVISED’ dacă este mai mare decât lungimea maşinii cu maxim 60cm. Apoi şoferul decide dacă doreşte să parcheze sau nu. Acele niveluri de toleranţă pot fi reglate, în funcţie de abilitatea şoferului – Incepator, Normal şi Avansat – iar senzorii sunt suficient de precişi pentru a identifica obstacole mici cum ar fi borne, balize de ocolire şi altele.
Sistemul Park Assist este completat de senzorii de parcare, care funcţionează ori de câte ori este selectat mersul în marşarier, transmiţând avertismente sonore şi vizuale. Micra este singurul automobil din segmentul B care oferă sistemul Park Assist.
Noul Nissan Micra este disponibil în trei variante de echipare – Visia, Acenta şi Tekna – iar prețurile pornesc de la 7.800 euro cu TVA și trei prime de casare incluse. Cutia de viteze manuală este disponibilă pentru toate cele trei variante de echipare, în timp ce transmisia automată CVT este disponibilă în combinaţie cu varianta Acenta.