Nissan nu dorește ca Renault să devină compania mamă. Constructorul auto a refuzat o propunere în acest sens
Compania japoneză Nissan Motor Co Ltd a respins marți, în cadrul adunării sale generale anuale (AGA), o propunere a acționarilor care ar fi condus la dezvăluirea unui acord vechi de zeci de ani cu Renault, acționar cu 43% din acțiuni.
Înaintea AGA, un investitor a propus desemnarea Renault ca fiind compania-mamă a Nissan, ceea ce, prin lege, ar obliga la publicarea acordului care stipulează alianța de capital și de afaceri a constructorilor auto.
Lipsa publicării împiedică acționarii să discute despre alianță care, în consecință, rămâne „inegală”, a spus investitorul. Nissan deține doar 15% din acțiunile fără drept de vot ale Renault.
Observatorii se așteptau ca opoziția producătorului auto francez să anuleze propunerea. Cu toate acestea, Nissan a declarat luna trecută că va dezvălui conținutul acordului în raportul său anual privind valorile mobiliare, în măsura în care nu încalcă o obligație de confidențialitate.
Acordul a dus la tensiuni
Dezvăluirea completă a Acordului cadru refăcut al alianței ar dezvălui amploarea legăturii vechi de 23 de ani, formată atunci când Renault a salvat Nissan din pragul falimentului. Acordul a fost mult timp o sursă de tensiuni, deoarece permite Renault să își sporească implicarea în managementul Nissan.
Alianța, la care în 2016 s-a adăugat și compania japoneză Mitsubishi Motors Corp, a fost zguduită de înlăturarea în 2018 a fondatorului alianței, Carlos Ghosn, pe fondul unui scandal financiar. De atunci, producătorii auto s-au angajat să pună în comun mai multe resurse și să lucreze mai strâns pentru a produce vehicule electrice (EV).
Cu toate acestea, Renault a declarat în aprilie că toate opțiunile sunt pe masă – inclusiv o posibilă listare publică a unității sale EV – atunci când vine vorba de revizuirea activității sale ca răspuns la electrificarea rapidă a industriei auto, scrie Reuters.
Nissan spune că este prea devreme pentru a prezice desprinderea unității EV
Pentru Nissan – un pionier în domeniul vehiculelor electrice cu modelul Leaf din 2010 – este prea devreme pentru a lua în considerare separarea diviziei de vehicule electrice, a declarat luna trecută directorul său operațional.
„Este prea devreme pentru a lua în considerare, din cauza portofoliului nostru diversificat de piețe și a portofoliului diversificat de produse”, a declarat Ashwani Gupta, COO al Nissan.