Nissan nu dorește ca Renault să devină compania mamă, constructorul auto japonez refuzând o propunere a acționarilor. Această propunere ar fi scos la iveală un acord vechi de zeci de ani cu Renault. Despre ce este vorba?
Nissan nu dorește ca Renault să devină compania mamă. Constructorul auto a refuzat o propunere în acest sens
Compania japoneză Nissan Motor Co Ltd a respins marți, în cadrul adunării sale generale anuale (AGA), o propunere a acționarilor care ar fi condus la dezvăluirea unui acord vechi de zeci de ani cu Renault, acționar cu 43% din acțiuni.
Înaintea AGA, un investitor a propus desemnarea Renault ca fiind compania-mamă a Nissan, ceea ce, prin lege, ar obliga la publicarea acordului care stipulează alianța de capital și de afaceri a constructorilor auto.
Lipsa publicării împiedică acționarii să discute despre alianță care, în consecință, rămâne „inegală”, a spus investitorul. Nissan deține doar 15% din acțiunile fără drept de vot ale Renault.
Observatorii se așteptau ca opoziția producătorului auto francez să anuleze propunerea. Cu toate acestea, Nissan a declarat luna trecută că va dezvălui conținutul acordului în raportul său anual privind valorile mobiliare, în măsura în care nu încalcă o obligație de confidențialitate.
Acordul a dus la tensiuni
Dezvăluirea completă a Acordului cadru refăcut al alianței ar dezvălui amploarea legăturii vechi de 23 de ani, formată atunci când Renault a salvat Nissan din pragul falimentului. Acordul a fost mult timp o sursă de tensiuni, deoarece permite Renault să își sporească implicarea în managementul Nissan.
Alianța, la care în 2016 s-a adăugat și compania japoneză Mitsubishi Motors Corp, a fost zguduită de înlăturarea în 2018 a fondatorului alianței, Carlos Ghosn, pe fondul unui scandal financiar. De atunci, producătorii auto s-au angajat să pună în comun mai multe resurse și să lucreze mai strâns pentru a produce vehicule electrice (EV).
Cu toate acestea, Renault a declarat în aprilie că toate opțiunile sunt pe masă – inclusiv o posibilă listare publică a unității sale EV – atunci când vine vorba de revizuirea activității sale ca răspuns la electrificarea rapidă a industriei auto, scrie Reuters.
Nissan spune că este prea devreme pentru a prezice desprinderea unității EV
Pentru Nissan – un pionier în domeniul vehiculelor electrice cu modelul Leaf din 2010 – este prea devreme pentru a lua în considerare separarea diviziei de vehicule electrice, a declarat luna trecută directorul său operațional.
„Este prea devreme pentru a lua în considerare, din cauza portofoliului nostru diversificat de piețe și a portofoliului diversificat de produse”, a declarat Ashwani Gupta, COO al Nissan.