Se anunță noi zdruncinături în zona politică. O licitație de ordinul miliardelor de euro a devenit subiect pe prima pagină a presei franceze. Jurnaliștii atrag atenția asupra faptului că parteneriatul dintre România și Franța ar putea avea de suferit în acest context.
Mărul discordiei îl reprezintă cele patru corvete multifuncționale despre care se vorbește de luni întregi deja, iar tergiversarea lucrurilor este extrem de suspectă. Licitația organizată la nivelul MApn este una care a creat deja victime, Mihai Fifor fiind lăsat fără portofoliul de ministru fix din acest motiv, conform surselor Capital.
Trei giganți internaționali au depus oferte pentru corvetele respective, dar și pentru modernizarea celor două fregate din dotarea Forțelor Navale Române. Este vorba despre:
1. Naval Group, Franța – Șantierul Naval Constanța – 1,2 mld EUR
2. Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda – 1,255 mld EUR
3. Fincantieri SpA, Italia – 1,344 mld EUR
Comisia de evaluare a stabilit inițial că toți ofertanții îndeplinesc condițiile tehnice stipulate in caietul de sarcini. Criteriul de departajare a fost considerat prețul cel mai scăzut și astfel asocierea Naval Group, Franța – Șantierul Naval Constanța era desemnată câștigătoarea licitației.
Comunicarea rezultatului, însă nu s-a mai întâmplat, deși legal termenele trebuiau respectate. Termenul inițial a fost 31.10.2018 , amânat pentru 15.11.2018, ulterior pentru 26.11.2018, și, în prezent, 12.01.2019.
Mai multe surse au declarat pentru Capital că motivul pentru care au existat toate aceste întârzieri ar fi unul politic. Mai exact, că Liviu Dragnea ar fi făcut presiuni prin diverși oameni cheie din PSD pentru ca licitația să fie câștigată de italienii de la Fincantieri SpA, cei care au depus cea mai scumpă ofertă.
Pretextul utilizat ar fi unul de ordin tehnic. Termenul de livrare al olandezilor de la Damen și al italienilor de la Ficantieri ar fi mult mai favorabil și astfel Naval Group ar fi eliminat din ecuație. Pentru ca acest lucru să se întâmple s-a înființat și o Comisie de audit a procedurii de licitație (condusă de colonelul Adrian Pungă), care ar avea drept obiectiv anularea licitației inițiale.
Așa cum era de așteptat, francezii au reacționat imediat cu o serie de avertismente și articole negative în presa franceză. Aceștia au atras atenția asupra tensiunilor din zona Mării Neagre și recentul incident în care au fost implicate nave ale Federației Ruse și Ucrainei în Marea Azov.
Atât ministrul Gabriel Leș, cât și secretarul de stat Andrei Ignat (Șeful Departamentului pentru Armamente din MApN) au exercitat presiuni asupra Comisiei de evaluare a ofertelor pentru identificarea unor soluții de anulare a licitației. Presiuni de același tip sunt exercitate și din interior MApN, de la nivelul DGIA (Direcția Generală de Informații a Armatei), scriu și jurnaliștii de la PSNews.
Factorii de decizie din MApN ar intenționa să apeleze în ultimă instanță la Consiliul de Planificare al Armatei, cu scopul ca acest organism să invoce că nu sunt îndeplinite condițiile de finanțare, și, implicit că se impune anularea licitației. Acest argument, al lipsei finanțării pentru realizarea acestei investiții este unul fals, având în vedere că angajamentul financiar maxim pentru anul 2019 este de doar 100 mil EUR.
„Oferta Fincantieri SpA este cu aproximativ cu 10% mai mare decât oferta financiară a primului clasat, iar întâmplător sau nu, comisionul cerut de decidenții politici din sfera PSD pentru declararea Fincantieri SpA drept câștigător este tot de 10%. Din sursele noastre am aflat că Fincantieri SpA ar fi achitat deja un avans de 1 mil EUR pentru a impulsiona lucrurile”, mai scriu cei de la PSNews.