Un singur magazin cu o cifra de afaceri de 100 milioane de euro, mai mult decat o transa a unui imprumut acordat statului roman de FMI. Vi se pare fabulos? Este real si functioneaza in Romania: anul trecut, hypermarketul Carrefour din cartierul bucurestean Militari a atins aceasta cota. si pentru ca bucurestenilor care veneau sa-si faca cumparaturile aici nu le-au ajuns cei 8.500 mp cat are magazinul, francezii l-au marit in acest an cu inca 2.000 mp.
Din luna septembrie, de cand se va deschide cel de-al doilea magazin Carrefour, tot in Bucuresti, cifra de afaceri in Romania se va dubla, iar in primavara viitoare, se va da in folosinta cel de-al treilea hypermarket, tot in Bucuresti. In urmatorii ani, vor fi 24-25 de astfel de magazine in intreaga tara. Carrefour-urile nu vor fi singurele hypermarketuri de pe piata: in aceasta toamna va aparea si primul concurent de acelasi calibru, lantul Cora, care va deschide un prim magazin tot in Capitala.
Compania Hiproma, detinatoarea hypermarketul Carrefour, nu este singura firma internationala care inregistreaza vanzari record si care construieste si da in folosinta noi si noi magazine, „clonate” unele dupa altele, cu acelasi standard inalt de calitate a serviciilor si de prezentare a marfurilor.
Metro Cash&Carry
a ajuns la 15 magazine
Metro Cash&Carry Romania a realizat anul trecut o cifra de afaceri ce a depasit 600 milioane de euro; si-a extins reteaua de la 11 magazine, cate avea in 2001, la 15 magazine, astazi. si ii merge din ce in ce mai bine. „Putem aprecia ca anul 2003 a inceput foarte bine, avand in vedere ca am inregistrat deja in primul trimestru o crestere de 25% fata de primele luni ale anului trecut”, sustine Delia Nica, Public Relation Manager.
si grupul german Rewe, prin cele trei companii ale sale din Romania, si-a intarit anul trecut pozitiile, dar mai ales a pornit acest an intr-un ritm accelerat: numai in aceasta luna au fost inaugurate doua magazine XXL Mega Discount, unul la Targoviste si altul la Buzau; reteaua Billa a ajuns la 12 magazine, iar Selgros Cash&Carry la patru, in conditiile in care in 2001 avea doar unul. In urmatorii doi ani se intentioneaza deschiderea altor 6-7 magazine XXL Mega Discount, in Bucuresti si in alte orase mari.
Tot spre Capitala se indreapta si atentia grupului GFS Romania, un investitor autohton in magazine de aceeasi marime si cu aceleasi servicii precum cele din lanturile internationale. Primul magazin Univers’All al acestui grup a fost inaugurat anul trecut in luna aprilie, iar in acest moment functioneaza deja trei magazine, la Sibiu, Suceava si Targu Mures, fiecare reprezentand investitii de circa cinci milioane de dolari. Cifra de afaceri de anul trecut a fost de 270 miliarde de lei. „Pe anul in curs, reteaua Univers’All isi propune vanzari in valoare de peste 700 miliarde de lei, in contextul in care toate cele trei magazine vor fi operationale pe tot parcursul anului 2003, lucru care nu s-a intamplat si in 2002”, afirma Raluca Rotaru, marketing manager al Univers’All. Pana acum, grupul avea in vedere doar orase mai mici. Dar urmatorul Univers’All de pe lista va fi deschis in aceasta toamna in Bucuresti, in apropierea magazinului Unirea Shopping Center.
Vom avea magazine
cu suprafete si mai mari
In 2003 bucurestenii vor avea si o alta premiera in ceea ce priveste metodele de comert occidental: in al doilea semestru se va da in folosinta un prim modul al unui viitor centru comercial mamut, care se va intinde pe o suprafata de 72.921 mp, unde vor fi la un loc magazine pentru vanzarea cu amanuntul in compartimente mari, alaturi de birouri si spatii aferente de depozitare. Lucrarile de constructie la Militari Shopping Center au inceput deja si vor cuprinde o galerie comerciala imensa, cu o suprafata de peste 60.000 mp de magazine mari, de peste 1.000 mp fiecare. In incinta acestui complex se vor putea gasi de la produse pentru casa (primul magazin care si-a anuntat prezenta este Praktiker, care a rezervat deja 10.240 mp), imbracaminte, incaltaminte, articole sport, mobilier si articole de decoratiuni, produse electrice si electrocasnice etc. Magazinele propriu-zise, cu toate ca vor fi toate sub un acelasi acoperis, vor avea intrari separate. In acest moment agentia Neocasa, agent exclusiv al centrului comercial, se ocupa de gasirea viitorilor chiriasi. Reprezentantii firmei belgiene Liebrecht& wooD, proprietari ai viitorului complex, afirma ca astfel de magazine au succes in Occident, pentru ca ele ofera clientilor multe facilitati, printre care la loc de frunte sta parcarea uriasa cu sute de locuri pentru vizitatori si una cu acces separat pentru camioanele de marfa, pentru furnizori. Acest centru comercial este amplasat intre magazinele Carrefour si Metro Cash&Carry din cartierul Militari. In concluzie, anul viitor, in preajma Sarbatorilor de Paste bucurestenilor le va fi greu sa aleaga unde sa mearga mai intai la cumparaturi pentru a-si innoi garderoba.