Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii consideră că noua lege privind obligativitatea anvelopelor de iarnă va salva vieţi şi va reduce costurile administraţiei pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă.
Potrivit unui comunicat al ministerului, noua legislaţie are în vedere creşterea siguranţei având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micşorează spaţiul de frânare şi menţin autovehiculul pe traiectoria dorită.
În acelaşi timp, lanţurile sunt contraindicate pe gheaţă, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor şi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului.
Ministerul mai precizează că noua legislaţie a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 80, în data de 31 ianuarie anul curent, asigurându-se astfel o perioadă de timp de 9 luni pentru ca cei vizaţi de noua legislaţie să intre în conformitate.
Conform articolului IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menţionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiţiile meteo, şi anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Un conducător auto trebuie să achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S).
Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm.
Potrivit MTI, verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului.
Anvelopele denumite comercial ‘all seasons’ sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora.
În cazul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind cuprinsă între 600 şi 1.400 lei şi se face venit integral la bugetele locale.
În cazul autovehiculelor de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2.500 – 4.000 lei şi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz.
Dacă fapta constatată are ca efect şi blocarea unui sector de drum, sancţiunea contravenţională este de 5.000 – 8.000 lei plus costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Statele europene care stabilesc obligativitatea ‘generală’ de utilizare a anvelopelor de iarnă în anumite perioade calendaristice şi în funcţie de condiţiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Herţegovina, Slovenia.
Două state au reguli chiar mai stricte, în sensul că utilizarea nu este condiţionată de condiţiile meteorologice: Suedia şi Norvegia. Obligaţia priveşte doar proprii cetăţeni/rezidenţi.
Statele europene care stabilesc obligativitatea ‘parţială’ de utilizare a anvelopelor de iarnă, în sensul că acestea trebuie să fie folosite atunci când condiţiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheaţă/zăpadă/mâzgă/brumă/polei), indiferent de perioada calendaristică, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franţa, Spania.
Statele europene care doar ‘recomandă’ utilizarea anvelopelor de iarnă sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. În mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanţuri, acolo unde există marcaje rutiere în acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria).