În Statele Unite poți cumpăra un aspirator azi din Los Angeles, iar peste doi ani, dacă s-a defectat, poți îl schimbi la New York la un magazin al retailerului respectiv. De mâine acest lucru va fi posibil și în Europa. Cumpărătorii din întreaga Uniune Europeană vor avea doi ani să se adreseze vânzătorului în cazul produselor defecte, indiferent dacă produsul în cauză este o aplicație sau o mașină de spălat.
Parlamentul European urmează să voteze pe 26 martie două directive care consolidează drepturile consumatorilor de a primi despăgubiri atunci când le-au fost vândute produse defecte și armonizează legile statelor membre pentru a crea condiții de concurență echitabile pentru furnizorii din întreaga Uniune Europeană.
Noile norme vor acoperi contractele digitale, atât atunci când este vorba de un abonament (spre exemplu, la un serviciu de transmisie de muzică) cât și o achiziție unică (cum ar fi un joc pe smartphone). Consumatorul este protejat nu numai atunci când achită cu bani, dar și în cazul în care acesta „plătește“ prin acordarea datelor cu caracter personal, cum este cazul rețelelor sociale.
Consumatorul va avea dreptul la o reducere de preț sau rambursare timp de 14 zile dacă problema nu este fixată într-un termen rezonabil.
Noile reguli dublează timpul în care nu intervine sarcina probei. Aceasta înseamnă că, dacă defecțiunea apare în decurs de un an de la data livrării sau furnizării, se presupune că aceasta a existat de la început și cumpărătorul nu trebuie să dovedească faptul că produsul, conținutul sau serviciul digital este defect.
După aprobarea directivelor de către Parlamentul European și Consiliu, statele membre vor avea doi ani la dispoziție pentru a adapta legislația națională conform noilor norme.