Uniunea Europeană ar putea introduce noi reguli pentru șoferi
Noi reguli stricte pentru șoferi! Un șofer cu permisul suspendat într-o țară membră a Uniunii Europene nu va mai putea conduce în niciun alt stat membru. În același timp, șoferii începători vor fi supuși unei „perioade de probă” de doi ani. În timpul acestei perioade, vor fi impuse restricții de viteză pe drumurile publice.
În plus, controlul medical obligatoriu ar putea include și un test pentru dependențe, cum ar fi drogurile sau alcoolul. Această propunere se află încă în discuție în Parlamentul European.
“Vedem foarte multe cazuri în care oameni cu probleme de adicții de diverse substanțe au generat accidente extrem de grave, și cred că e nevoie să-i verificăm pe acești oameni”, a declarat europarlamentarul Vlad Gheorghe pentru Pro TV.
Șoferii vor putea utiliza permisul de conducere în format digital
Acesta mai precizat că șoferii vor putea avea permisul de conducere în format digital, pe telefon. Iar în cazul în care nu îl au în format fizic, nu vor fi sancționați.
“Atenție, permisul fizic rămâne, dar dacă vrem să-l avem doar electronic, pe telefon, pe tabletă, pe laptop, și să ne deplasăm în oricare țară din Uniunea Europeană, se va considera că avem permisul valabil atunci când ne oprește orice fel de organ de poliție rutieră de oriunde.
Nu o să primim amendă, nu o să avem niciun fel de problemă dacă n-avem permisul fizic. Este alegerea fiecărui cetățean. Permisul fizic va rămâne.
Va fi la fel de valabil ca și varianta electronică numai că fiecare cetățean va avea opțiunea pe care să-l folosească sau pe amândouă în același timp”, a adăugat europarlamentarul.
Șoferii cu permisul suspendat într-o țară europeană nu vor mai putea conduce în alte state ale UE
În prezent, permisul de conducere al unui șofer poate fi suspendat doar în țara în care a fost emis. Această situație urmează însă să se schimbe. Dacă ți se suspendă permisul de conducere emis într-o țară membră a Uniunii Europene, nu vei mai putea conduce în niciun alt stat membru al blocului comunitar.
“Ți se ridică dreptul de a conduce în Spania. Și totuși poți să conduci în Germania și in România, nu pentru că ai dreptul, ci pentru că autoritățile respective nu știu că nu mai ai dreptul să faci acest lucru.
Atenție mare, o sancțiune dată în oricare dintre state, te urmărește oriunde mergi, și dacă nu o să mai ai dreptul în România să conduci, nu o să mai ai dreptul in un niciunul dintre celelalte state membre”, a explicat Vlad Gheorghe.
Această măsură se referă în principal la infracțiunile grave asociate consumului de alcool și droguri în timpul conducerea vehiculului. Astfel, indiferent de țara în care ai comis aceste infracțiuni în Uniunea Europeană, riscul să-ți fie suspendat permisul de conducere este real.
“Se va aplica legislația statului în care s-a întâmplat fapta respectivă”, a spus europarlamentarul.
Control medical obligatoriu, cu test pentru adicții
De asemenea, este posibil ca examenul medical obligatoriu să implice și efectuarea unui test pentru dependențe, precum consumul de droguri sau alcool. În cazul în care s-ar aplica această normă, ar fi o noutate și pentru România.
“Ar fi o noutate și pentru România, ar fi o noutate pentru foarte multe dintre celelalte țări membre. Dar, repet, eu cred că trebuie să mergem în această direcție, deși știu că poziția țărilor nordice, a Germaniei, este că ar fi birocrație în plus și ar fi încă o ștampilă de care au nevoie oamenii ca să-și refacă permisul de conducere. Dar e o ștampilă care poate salva vieți”, a spus Vlad Gheorghe.
Există un proiect în Parlamentul European care propune ca permisul de conducere pentru autoturisme și motociclete să fie valabil pentru 15 ani. Cu toate acestea, există opinii diferite în ceea ce privește șoferii cu vârsta peste 70 de ani.
“Vedem din nou o diferență foarte mare de gândire între țările nordice și în special Germania, Olanda, chiar și Belgia, deci partea de nord-vest a Europei și restul, inclusiv sudul. Italia susține controalele medicale și faptul că persoanele peste o anumită vârstă trebuie să aibă niște condiții speciale. Cred că se va pune un prag minim pentru toate țările de vârstă, ulterior fiecare țară având dreptul, să-și facă regulile proprii peste pragul respectiv”, a spus europarlamentarul.
Perioadă de probă pentru șoferii începători
Șoferii începători vor fi supuși unei perioade de probă de doi ani, în timpul căreia vor avea restricții privind viteza maximă admisă.
“Avem nevoie să avem din ce în ce mai mulți oameni care au dreptul de a conduce. Și dacă vrem să facem asta, pentru că vedeți că avem o lipsă de șoferi profesioniști, vrem să mergem pe posibilitatea ca persoanele de 17 ani să înceapă școala și să poată să conducă în timpul școlii de șoferi dacă sunt însoțiți de o persoană care are permis de conducere deja cu o anumită experiență.
Și la fel, odată ce și-au luat permisul și sunt conducătorii auto începători, să aibă niște reguli care să îi facă ceva mai atenți, respectiv niște limite de viteză mai mici pentru persoanele respective, astfel încât să reducem posibilitatea de a exista accidente grave pentru cei care au mai puțină experiență”, a explicat Vlad Gheorghe.
Întrebat ce ar însemna acest lucru, europarlamentarul a răspuns:
“Înseamnă că pe anumite segmente de drum, respectiv autostrăzi, viteza pentru un șofer începător va fi ceva mai scăzută, cam cu 20 km/h în general.”
Potrivit lui Vlad Gheorghe, aceste norme ar putea fi aplicate anul viitor.
“Aș spune că de anul viitor ar fi un termen optimist sau de peste doi-trei ani ar fi un termen mai puțin optimist, dar sper ca anul acesta să avem o variantă finală de text și atunci trebuie să mai lași minim șase luni -un an din momentul adoptării, până când se intră în aplicare, pentru că și toate țările membre trebuie să-și alinieze legislația”, a declarat acesta.