În Parlament se pregătesc noi modificări legislative ce-i privește pe șoferi, cu scopul de a reduce numărul de accidente rutiere. De asemenea, la nivelul Uniunii Europene sunt propuse modificări în acest sens.
Modificări legislative pentru reducerea numărului de accidente rutiere
În primele șapte luni ale anului 2024, un număr alarmant de 148 de persoane și-au pierdut viața și peste 300 au fost grav rănite în accidente rutiere, principala cauză fiind viteza excesivă.
Statistici recente arată că cei mai predispuși la comportamente riscante la volan sunt tinerii, care conduc adesea cu viteză necorespunzătoare și își asumă riscuri pe drumurile publice.
Pentru a reduce numărul accidentelor, o propunere legislativă a fost introdusă în dezbaterea Parlamentului. Aceasta prevede restricții importante pentru tinerii șoferi și persoanele care au obținut recent permisul de conducere. Proiectul a trecut tacit de Senat în luna martie 2024 și se află în dezbatere la Camera Deputaților, forul decizional.
Restricții pentru șoferii sub 21 de ani și pentru cei debutanți
Una dintre prevederile principale ale noii propuneri pentru a reduce numărul de accidente rutiere este restricționarea accesului tinerilor sub 21 de ani și a celor care dețin permis categoria B de mai puțin de un an la conducerea mașinilor cu putere ridicată.
Astfel, aceștia nu vor mai avea dreptul să conducă autoturisme cu motoare ce depășesc 100 de cai-putere, respectiv 75 kW.
Aşadar, în cazul unui conducător auto care îşi ia permisul imediat după împlinirea vârstei de 18 ani, va însemnă că are dreptul să conducă un autoturism cu mai mult de 100 CP abia după trei ani, atunci când va împlini 21 de ani.
Şoferii care îşi iau permisul la vârste mai înaintate scapă de restricţie mai repede, după un an.
Pe de altă parte, vârsta de la care tinerii pot susține examenul pentru permisul de conducere ar putea scădea. Conform noii propuneri, aceștia vor putea da examenul la 17 ani, însă vor fi obligați să conducă doar în prezența unei persoane cu cel puțin 10 ani de experiență la volan.
Această măsură este menită să asigure o tranziție mai sigură către șofatul independent și să reducă riscul de accidente cauzate de imaturitatea și lipsa de experiență a tinerilor șoferi.
Cătălin Codescu, președintele Asociației victimelor accidentelor de circulație, a subliniat că tinerii până în 25 de ani sunt responsabili pentru un număr semnificativ mai mare de accidente decât alte categorii de șoferi. El a subliniat importanța unui însoțitor în primul an de condus, care să ajute tinerii să învețe și să gestioneze mai bine manevrele pe șosele.
Reglementări la nivel european
În paralel cu măsurile propuse la nivel național, Uniunea Europeană a stabilit o serie de reglementări menite să reducă numărul de accidente rutiere. Începând din vara anului 2024, toate mașinile produse în UE vor fi echipate cu senzori pentru limitarea automată a vitezei, o măsură ce vizează scăderea accidentelor cauzate de viteza excesivă.
Totodată, Parlamentul European a adoptat un document care introduce un sistem de cooperare și schimb de informații între statele membre cu privire la conducătorii auto care comit infracțiuni grave pe drumurile publice. O măsură esențială din acest document prevede posibilitatea suspendării permisului de conducere în orice stat membru UE, dacă un șofer a comis infracțiuni rutiere grave.
Suspendarea permisului poate fi aplicată în cazul depășirii vitezei legale, conducerii sub influența alcoolului sau a drogurilor, precum și în cazurile de vătămare corporală gravă sau deces cauzat de nerespectarea regulilor de circulație. Decizia finală privind suspendarea permisului în alt stat UE este comunicată șoferului vizat în termen de maximum șapte zile lucrătoare.