Camera Deputaților, for decizional în acest caz, a adoptat un proiect de lege care vizează, printre altele Gazul Petrolier Lichefiat (GPL). Despre ce este vorba mai exact?
Gazul Petrolier Lichefiat (GPL), introdus drept combustibil auto
Deputații au adoptat, miercuri, propunerea legislativă pentru modificarea și completarea OUG nr. 80/2018. Aceasta reglementează condițiile de introducere pe piață a benzinei și motorinei, monitorizarea și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și modificarea Legii nr. 220/2008 pentru promovarea energiei din surse regenerabile.
O noutate este introducerea Gazului Petrolier Lichefiat (GPL) drept combustibil auto.
Propunerea definește Gazul Petrolier Lichefiat ca fiind gazul lichefiat de joasă presiune de origine petrolieră, sintetică sau biologică, constând predominant din propan și butan.
Acesta poate fi depozitat și manipulat în fază lichidă în condiții moderate de presiune și temperatură ambientală. GPL va fi comercializat doar dacă îndeplinește cerințele Standardului Român SR EN 589 pentru carburanți auto.
Norme sezoniere pentru comercializarea GPL
Legislația prevede că, în perioada 1 mai – 30 septembrie, se va comercializa doar GPL clasa C, iar în perioada 1 octombrie – 30 aprilie, doar clasa A, conform aceluiași standard român. Aceste norme asigură adecvarea combustibilului la condițiile climatice variabile din România.
„Se admite comercializarea către consumatorul final numai a GPL care corespunde cerinţelor şi metodelor de încercare prevăzute în Standardul Român SR EN 589 – Carburanţi pentru automobile – GPL – Cerinţe şi metode de încercare.
În perioada 1 mai – 30 septembrie, se permite comercializarea către consumatorul final doar a GPL clasa C, în conformitate cu Standardul Român SR EN 589 – Carburanţi pentru automobile – GPL – Cerinţe şi metode de încercare.
În perioada 1 octombrie – 30 aprilie, se permite comercializarea către consumatorul final doar a GPL clasa A, în conformitate cu Standardul Român SR EN 589 – Carburanţi pentru automobile – GPL – Cerinţe şi metode de încercare”, prevede un amendament al grupurilor parlamentare ale PSD, PNL, USR, UDMR şi neafiliaţi din cadrul Comisiei pentru industrii şi servicii.
Inițiatorii susțin că standardele actuale permit furnizarea de GPL de calitate inferioară, inadecvat pentru condițiile climatice din România. Utilizarea unui combustibil de calitate inferioară poate duce la probleme precum:
- Timp îndelungat pentru trecerea la modul de funcționare GPL al motorului.
- Imposibilitatea funcționării în modul GPL din cauza presiunii joase de vapori.
- Creșterea emisiilor de CO₂.
- Deteriorarea componentelor sistemului de Gaz Petrolier Lichefiat.
- Apariția emisiilor cancerigene din cauza conținutului ridicat de 1,3 butadienă.
Se urmărește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
Propunerea legislativă urmărește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și promovarea unui combustibil auto mai curat. Adoptarea GPL ca alternativă la benzina și motorina tradiționale poate contribui la o scădere semnificativă a poluării atmosferice.
De asemenea, îmbunătățirea calității combustibilului va avea beneficii economice pe termen lung, reducând costurile asociate cu reparațiile și întreținerea vehiculelor.
Propunerea legislativă a fost adoptată cu 217 voturi pentru, 29 împotrivă și 5 abțineri.