Devine obligatoriu în România. Noua regulă pentru toți cei cu telefoane mobile. UE a dat ordin

google apple telefoane mobile smartphone android ios

SURSA FOTO: Dreamstime

Devine obligatoriu în România! Uniunea Europeană impune anumite reguli în ceea ce privește conceperea electrocasnicelor sau a telefoanelor mobile. Iată la ce vor trebui să fie atenți producătorii.

Producătorii de electrocasnice vor fi impuși să proiecteze produsele lor într-un mod care să faciliteze repararea și să furnizeze companiilor de service informații și piese de schimb necesare.

Uniunea Europeană a adoptat noi reguli pentru piață, cu scopul de a promova repararea bunurilor precum aspiratoarele, telefoanele și mașinile de spălat, în loc să le aruncăm și să le înlocuim cu altele noi.

Aceste reguli impun producătorilor obligația de a furniza consumatorilor piese de schimb, instrumente și informații necesare pentru repararea echipamentelor. Toate statele membre sunt obligate să implementeze aceste reglementări în următorii doi ani.

Numai anul trecut, în Europa, au fost eliminate peste 35 de milioane de tone de deșeuri electronice și electrocasnice, echivalentul aproape de nouă ori greutății Palatului Parlamentului. Situația din țara noastră nu este mai bună.

Costurile reparării sunt ridicate, iar numărul meseriașilor este în scădere constantă. Potrivit Comisiei Europene, pierderile economice anuale provocate de înlocuirea bunurilor în locul reparării se ridică la aproximativ 12 miliarde de euro.

Producătorii de electrocasnice, obligați să ofere servicii de reparații la prețuri accesibile

Producătorii vor fi impuși să furnizeze servicii de reparații rapide și la prețuri accesibile, să asigure accesul la piese de schimb și să ofere consumatorilor toate informațiile necesare. De asemenea, aceștia vor fi obligați să prelungească garanția legală cu un an pentru produsele care au fost reparate în timpul perioadei inițiale de garanție.

După expirarea termenului de garanție, producătorii sunt obligați să continue serviciile de reparații pentru aparatele casnice, cum ar fi mașinile de spălat, aspiratoarele și telefoanele mobile. Mai mult, în cazul în care un aparat este în reparații, consumatorii pot opta pentru împrumutul unui dispozitiv sau pentru unul recondiționat, în cazul în care repararea nu este posibilă.

Pentru a încuraja consumatorii să opteze pentru reparare, statele membre pot stabili stimulente, cum ar fi vouchere, fonduri pentru reparații, oferirea de cursuri de reparare sau sprijinirea inițiativelor comunitare în acest domeniu.

După ce directiva va fi oficial aprobată de Consiliul Uniunii Europene și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea 24 de luni la dispoziție pentru a o transpune în legislația națională.

„Consumatorii sunt adesea descurajați să aibă un produs reparat din cauza costurilor ridicate, a dificultății de a accesa serviciile de reparații sau a caracteristicilor de proiectare care împiedică repararea.

Conform poziției Parlamentului (European-n.red.), reparatorii independenți, renovatorii și utilizatorii finali ar avea acces la toate piesele de schimb, informațiile despre reparații și instrumentele la un cost rezonabil”, a transmis Parlamentul European.

Electrocasnice

Producătorii concep echipamente greu de reparat sau chiar nereparabile

Potrivit lui Marius Badea, administratorul unei firme specializate în reparația electrocasnicelor, reparatii-frigidere-ladomiciliu.ro, majoritatea marilor producători de echipamente casnice dezvoltă în prezent modele cu un număr limitat de ore de funcționare.

„După trecerea respectivelor ore aceste echipamente sunt greu de reparat, nu de puține ori. La frigidere, de exemplu, o serie de conducte sunt capsulate în interiorul carcasei. Practic, nu rentează să le mai repari pentru că schimbi toată carcasa și păstrezi numai interiorul.

Este o mare diferență între electrocasnicele de acum și ce de acum zece ani, de exemplu. Pur și simplu alea erau reparabile, cu piesele la vedere, nu ascunse ca acum. Cu noua reglementare europeană producătorii de electrocasnice vor fi obligați să «schimbe macazul».

Adică vor fi obligați să reproiecteze produsele pentru un mai ușor acces la piesele de schimb. Adică acestea să fie la vedere. Apoi, foarte important, producătorii vor fi obligați să ofere informații despre produs, iar asta însemnă și o mai facilă diagnosticare în cazul unei probleme.

În plus, importatorii sau producătorii vor fi obligați să ofere piese de schimb pe piața liberă, lucru care nu se întâmplă acum cu toate companiile”, a explicat acesta.

Cu toate acestea, expertul în reparația electrocasnicelor afirmă că această piață nu poate să se extindă semnificativ din cauza deficitului de personal calificat.

„Avem un procent de 50 la sută dintre lucrători care nu sunt pregătiți. Mai mult strică decât repară și situații ca astea am tot întâlnit.

Apoi avem oamenii capabili, cu abilități tehnice, care vin, învață, se specializează, dar după aia pleacă și își fac firmele lor, lucru care nu este tocmai rău. Dar repet, în general nu avem oameni cu pregătire pentru a lucra eficient în depanare”, a afirmat el.