O analiza mai atenta a efectelor produse de un nou regulament european pune in garda agentii economici din Romania. Aplicarea Regulamentului REACH la nivel european produce costuri care se impart intre firme si consumatori. Romania va fi si ea afectata intr-o prima faza de costurile negative ale acestui regulament, desi pe termen lung oficialii europeni considera ca aceasta noua reglementare va duce spre un mediu european mai curat si mai sanatos. In plina recesiune, costurile vor fi greu de sup
O analiza mai atenta a efectelor produse de un nou regulament european pune in garda agentii economici din Romania. Aplicarea Regulamentului REACH la nivel european produce costuri care se impart intre firme si consumatori. Romania va fi si ea afectata intr-o prima faza de costurile negative ale acestui regulament, desi pe termen lung oficialii europeni considera ca aceasta noua reglementare va duce spre un mediu european mai curat si mai sanatos. In plina recesiune, costurile vor fi greu de suportat de catre micile companii si vor avea efecte directe si asupra consumatorului final.
Romania are probleme la implementarea REACH
Prin implementarea Regulamentului REACH are loc o schimbare fundamentala in modul de actiune, autoritatile guvernamentale/locale nemaifiind obligate sa demonstreze ca o substanta este nociva, aceasta sarcina cazand acum in responsabilitatea producatorului, importatorului si utilizatorului din aval. Acestia trebuie sa demonstreze ca acea substanta nu este nociva, schimbare care atrage de la sine o serie de costuri asociate acestei obligatii. Producatorii si importatorii trebuie sa evalueze riscurile pe care le prezinta substantele pe care le produc sau le importa si sa demonstreze cu documente faptul ca aceste riscuri sunt controlate in mod corespunzator in timpul producerii si al uzului propriu, precum si ca ceilalti operatori din avalul lantului de aprovizionare pot controla riscurile in mod corespunzator. Evaluarea securitatii chimice se efectueaza de catre una sau mai multe persoane competente, cu experienta si formare corespunzatoare, care a(u) beneficiat inclusiv de cursuri de perfectionare.
Principalele costuri legate de etapele de implementare care revin firmelor care intra sub incidenta REACH sunt:
– taxa de inregistrare;
– taxa de autorizare;
– costuri de testare.
Aceste taxe trebuie achitate de firmele care fac inregistrarea, respectiv solicitarea de autorizare. Reducerea costurilor se poate realiza prin transmiterea in comun si schimbul de informatii. Toate costurile legate de inregistrare, autorizare, testare, schimb de informatii, dar si de eventuala consultanta in cazul in care nu se dispune de expertiza necesara, vor fi suportate de catre companii. La nivelul autoritatilor, se va inregistra o cresterea volumului de munca administrativa si necesitatea asigurarii de specialisti calificati in acest domeniu vor conduce la cresterea costurilor. De asemenea, impunerea unui regim de inspectie mult mai strict la nivelul producatorilor, importatorilor si distribuitorilor va necesita un volum considerabil de munca si deci si o cresterea a costurilor la nivelul autoritatilor. Aceste costuri ar putea fi suportate atat din fondurile alocate de la bugetul de stat, cat si din amenzile colectate ca urmare a sanctionarii nerespectarii regulamentului REACH.
Costuri directe greu de suportat
La nivelul global al UE, costurile estimate dintr-o compilare a mai multor studii importante facute de catre organizatii guvernamentale, neguvernamentale si industrie pentru conformarea REACH conduc la suma de 4 miliarde Euro, valoare situata la aproape dublu estimarii Comisiei UE de 2,3 miliarde Euro datorata intarzierilor vizate de introducerea pe calculator a modelelor QSARs (Quantitative Structure Activity Relationship) de simularea determinarii ecotoxicitatii chimicalelor, modele care vor inlocui testarea chimica clasica. Pentru Romania, studiile conduc la o suma cuprinsa intre 20 si 51 milioane Euro.
Costurile directe ce vor fi suportate de companiile romanesti includ redeventele, costurile legate de inregistrare, evaluare, autorizare si restrictionare. Estimarea costurilor directe in cele mai multe studii se face prin intermediul analizei cost-beneficiu identificand elementele supuse schimbarilor si estimand costurile acestor schimbari. Astfel, se estimeaza o crestere totala a costurilor directe in medie cu 10% doar pentru faza de inregistrare. Variatia mare de costuri este determinata atat de categoria de substante supusa inregistrarii sub aspectul tonajului produs per an, cat si de experienta firmei respective si de necesitatea sau nu de a angaja expertiza din afara firmei. Organizarea de consortii de 2 sau mai multe companii conduce la o reducere a costurilor per companie.
Se estimeaza un nou val de someri si scumpiri
Costurile legate de inregistrarea REACH pot conduce la o posibila eliminare a firmelor din UE de pe pietele non-EU de catre firme competitoare non-EU, firme care nu sunt obligate sa se inregistreze conform Regulamentului REACH si implicit la marirea pretului produsului livrat avand din start un avantaj asupra pretului produselor lor in comparatie cu cele practicate de catre firmele din UE.
Relocarea unei parti din productia de substante chimice in afara UE conduce in mod inevitabil la inchiderea unui numar de capacitati de productie cu pierderea corespunzatoare de locuri de munca pentru firmele care activeaza pe piata UE. Costurile mai ridicate se vor regasi in preturile produselor finale, transmise catre consumator. Este de asteptat ca producatorii si importatorii sa transfere o parte din costurile inregistrarii (daca nu chiar in totalitate) catre consumatori cu consecinte directe asupra cresterii costului de fabricatie al substantei inregistrate. Cresterea de cost va fi cu atat mai mare cu cat substanta se fabrica/importa intr-o cantitate mai mica. Disparitia unui numar de produse de pe piata EU fie prin oprirea fabricarii acestora, fie prin renuntarea la importul acestora va conduce la aparitia de inlocuitori, cu costuri de fabricare mai mari cauzate de necesitatea punerii lor pe piata intr-un timp relativ scurt (perioada de cercetare inovare mult mai intensificata, cu costurile esalonate pe o perioada mai mica de timp, marketing mai agresiv).
Cresterea costurilor administrative datorita procedurilor REACH, considerate de catre producatori a fi complicate, laborioase, consumatoare de timp si care implica o documentatie vasta; producatorii aflati in afara industriei chimice estimeaza ca vor avea dificultati considerabile cauzate de procesul de inregistrare REACH. Este inevitabil ca fiecare companie sa-si infiinteze sau sa desemneze un serviciu/departament/persoana insarcinat(a) cu REACH.
Costurile asociate, amenzile si penalitatile pentru neindeplinirea obligatiilor ce revin sub REACH vor fi o componenta majora in cresterea costurilor directe, mai ales prin caracterul nedeductibilitatii fiscale a acestora. in Romania nivelul sanctiunilor aplicabile pentru incalcarea prevederilor Regulamentului REACH este reglementat prin HG 477/2009.
REACH va avea un efect de domino si in economia romaneasca
Desi costurile indirecte ale REACH asupra companiilor sunt mult mai dificil de analizat inainte de implementare, efectul acestora asupra companiilor, in special asupra celor mici si mijlocii poate fi la fel de important ca si efectul costurilor directe. Numarul total al substantelor care vor fi eliminate de pe piata variaza intre 1% si 30%. Acesta va conduce la inregistrarea de costuri substantiale pentru utilizatorii in aval pentru a-si modifica produsele sau de a gasi furnizori noi.
Sectoare economice afectate in lant
Oprirea fabricatiei sau a importului unei anumite substante poate perturba sau chiar opri in aval nu numai produse, dar chiar si sectoare intregi care depind de acea substanta. Efectul se manifesta nu numai la produsele propriu-zise ci si la procese tehnologice sau etape in care acea substanta este utilizata fiind materializat prin scaderea pana la oprire a desfacerii produsului, pierderea profitului, aparitia de stocuri intregi de produse nevandute si nevandabile.
Obligativitatea trecerii in domeniul public a unei serii intregi de informatii stiintifice si tehnice asociate substantelor chimice si posibilitatea de a fi accesate in mod public prin intermediul bazelor de date conduce la compromiterea unor drepturi (exclusive in cele mai multe dintre cazuri) de proprietate intelectuala, pentru a caror obtinere companiile au investit eforturi materiale si financiare in cadrul activitatilor de cercetare/dezvoltare. In mod similar, informatii clasificate ca fiind confidentiale pot trece acum in domeniul public pe parcursul inregistrarii si autorizarii REACH. Pentru industrii ca cea farmaceutica si cea de produse cosmetice valoarea drepturilor de proprietate intelectuala care ar putea fi compromise variaza foarte mult in functie de dificultatea obtinerii acelei substante, gradul si domeniile de utilizare, fiind estimate ca putand ajunge pana la sute de mii sau chiar milioane Euro.
Costuri sociale ridicate
Relocarea unei parti din productia de substante chimice in afara UE poate avea drept efect o scadere a numarului de firme ce activeaza pe piata UE in domeniul fabricarii acelei substante cu urmari evidente in scaderea competitivitatii pe piata UE si accentuarea tendintelor monopoliste. Pierderea locurilor de munca determinata de relocarea unei parti din productia de substante chimice in afara UE atrage dupa sine si o componenta indirecta exprimata printr-un cost social mai mare determinat de scaderea contributiilor la sistemul de asigurari sociale si la cresterea numarului de indemnizatii de somaj ce trebuie platite pentru someri.