Noi tendinţe în shopping: Hipermarketurile online ar putea înlocui cumpărăturile la mall

Creşterea interesului pentru comerţul electronic a început să alerteze şi marii dezvoltatori de centre comerciale. Aceștia îşi simt afacerile ameninţate. Proprietarii de hipermarketuri online se aşteaptă ca, pe viitor, românii să meargă în mall doar în „recunoaştere“, după care să facă cumpărăturile în mediul virtual.

„Există persoane care nu vor renunţa niciodată la modul clasic de cumpărături, fie în piaţă, hipermarket sau mall, pentru că au timp şi le face plăcere acest demers. Există şi cei aflaţi la polul opus, care au foarte puţin timp liber şi preferă să îl folosească altfel decât la cumpărături şi stând la cozi, categorie care este în continuă creştere. Iar între cele două categorii, există multe persoane care vor migra de asemenea către comerţul online, care aduce multe beneficii, în primul rând dintre cele legate de timp şi costuri mai mici. Sunt de menţionat şi cei care îşi aleg produsele în magazinele clasice, unde le pot vedea, pipăii, încerca şi aprecia apoi le achiziţionează în magazinele virtuale, la preţuri mai mici. De aceea este foarte probabil ca în următorii 5 -6 ani procentul celor care vor face achiziţii în mediul virtual să crească simţitor“, a declarat pentru Capital Alexandru Dănciulescu, proprietarul hipermarketului online CumparaCuClick.
Potrivit unui studiu realizat recent de GfK, comenzile online se întreaptă cu predilecţie către produse electronice, electrocasnice, telefoane (44%), îmbrăcăminte şi accesorii vestimentare (28%), produse de îngrijire personală (22%) şi cărţi, CD-uri, DVD-uri (22%).
„Comerţul electronic este un subiect controversat printre operatorii de centre comerciale. Este adevărat că va acapara o parte din vânzările centrelor comerciale, în principal pe zona de cărţi, CD-uri şi electronice. Cred că vor apărea proiecte care vor prezenta nişte magazine, dar care vor face vânzările prin e-commerce“, a declarat recent Ingo Nissen, country manager al Sonae Sierra, unul dintre cei mai mari proprietari de centre comerciale din Europa.
Cine cumpără ouă online
CumparaCuClick a intrat un urmă cu şapte luni pe o piaţă estimată în acest an la circa 350 mil. euro. Până acum hipermarketul online a avut peste 3.000 de clienţi, care revin pe site pentru cumpărături săptămânale. Coşul mediu de cumpărături trece de 250 de lei, dar compania a înregistrat şi comenzi de peste 1.200 lei. Aceştia cumpără în principal mâncare (lapte, ouă, legume proaspete), băuturi (apă, sucuri), dar există o tendinţă tot mai clar conturată spre produse bio. În Bucureşti, livrarea se face gratuit pentru comenzi mai mari de 200 de lei, prin intermediul echipelor CumparaCuClick, iar pentru cele care nu depăşesc acest prag se plăteşte 10 lei pe comandă. În alte localităţi, compania are colaboratori care livrează comenzile, dar lucrează şi cu firme de curierat.
„Ne aşteptăm la o evoluţie considerabilă în luna decembrie, când multe persoane vor prefera să petreacă timpul altfel decât la cozile din hipermarketurile clasice. Cât despre rulaje, sperăm ca anul viitor să atingem pragul de un million de euro. Hipermarketurile online din România sunt, la acest moment, doar o nişă. Într-un an, maxim doi, vom asista la o evoluţie notabilă a acestei pieţe, urmând ca pe termen mai lung (maxim 5-6 ani) să devină ceea ce este acum piaţa electronicelor online“, subliniază Alexandru Dănciulescu.
Planuri de extindere
CumparaCuClick este o afacere de familie condusă de Monica şi Alexandru Dănciulescu. Cei doi soţi au o istorie lungă pe piaţa de distribuţie, prin intermediul firmei Class MDA, înfiinţată în 1998. Aceştia au manageriat diferite afaceri până acum, atât în zona serviciilor, cât şi a comerţului.
„Suntem foarte aproape de masa critică şi, implicit, de punctul de break even. Acest lucru ne încurajează foarte mult, însă strategia noastră actuală nu pune accentul pe profit în următorul an ci pe dezvoltare şi creşterea exponenţială a vânzărilor. Cât despre turbulenţele financiare, acestea nu fac altceva decât să amplifice atenţia consumatorilor asupra banilor cheltuiţi“, explică proprietarul hipermarketului online.
Un prim pas în extinderea produselor companiei a fost făcut în luna decembrie a acestui an, prin afişarea a peste 1.000 de titluri de cărţi. Soţii Dănciulescu speră ca această mişcare să le asigure un loc în rândul „greilor“ din piaţa online, pentru că pregătesc şi lansarea unor secţiuni dedicate electrocasnicelor şi bricolajului.