panica. Sau nu! Suntem tentati sa credem ca esenta unei luni se regaseste in diversele topuri: advertiseri, programele cele mai puternice, topurile mediilor in functie de investitii etc. Poate sa fie si asa. Dar relevant, totusi, este ceea ce ne surprinde in diversele topuri: intrari si iesiri, cresteri si caderi. si astfel, lucrurile devin ceva mai complicate. Sa le deslusim cu rabdare!Noiembrie 2004. Am fost in plin sezon al publicitatii din Romania. O luna puternica, chiar mai puternica decat
panica. Sau nu! Suntem tentati sa credem ca esenta unei luni se regaseste in diversele topuri: advertiseri, programele cele mai puternice, topurile mediilor in functie de investitii etc. Poate sa fie si asa. Dar relevant, totusi, este ceea ce ne surprinde in diversele topuri: intrari si iesiri, cresteri si caderi. si astfel, lucrurile devin ceva mai complicate. Sa le deslusim cu rabdare!Noiembrie 2004. Am fost in plin sezon al publicitatii din Romania. O luna puternica, chiar mai puternica decat octombrie (spre deosebire de anul trecut, cand trendul a fost diferit). Inca un record! Ne surprinde? Il simteam din luna precedenta. Ca o tendinta generala, accentuata si de alegerile generale. Caci a fost luna alegerilor. O varianta pentru acest articol ar fi fost sa vorbim despre campaniile electorale. Dar ma voi limita la a spune numai atat: au fost alegeri la americani, au fost si la noi. Interesul a fost disipat. Au fost audiente mici la emisiunile electorale, cu exceptia varfurilor combative. I-as mentiona, totusi, pe doi domni ai publicitatii romanesti, care, mai nou, apar in postura de analisti politici la TV. Unul dintre acestia (B.E.), cunoscut multora dintre cititorii revistei „Capital”, mi-a explicat ca prezenta dumnealui la diversele talk-show-uri ar fi adus si cresteri de audienta. Remarcabil, dat fiind ca in luna noiembrie audienta a fost mai mult ca niciodata cuvantul de ordine. E adevarat ca nu am reusit sa identific cresterile cu pricina in cifre, dar lumea publicitatii a imbunatatit in mod sigur profilul telespectatorului talk-show-urilor respective. si de la audiente TV, trecem la audientele radio aduse de rezultatele celui de-al doilea val al studiului de radio. Putin inaintea lansarilor radio de anul acesta: Guerilla in Bucuresti si InfoPro (cu bataie la nivel national).stiati ca pana in luna noiembrie nu a existat o revista de lifestyle care sa se adreseze tinerelor femei intre 22 si 28 de ani? Doua publicatii moderne, format pocket-size au fost lansate in luna noiembrie, acoperind aceasta lacuna a pietei de reviste. si Joy, si Bolero au in spate grupuri de presa puternice, arata bine, au campanii TV, radio, am vazut si panouri, au fost si petreceri de lansare. Ramane sa le vedem evolutia cititorilor, in SNA.A fost multa emulatie in activitatea media din luna noiembrie. Advertiseri, branduri si campanii noi. In publicitate, Mos Craciun a venit la inceputul lui noiembrie! Toti incearca sa fure o particica din atentia unui telespectator un pic cam zapacit de multitudinea de mesaje la care este expus. Un telespectator care, dornic sa scape de calupurile publicitare, fuge de pe o statie pe alta, unde, oops, tot de publicitate este lovit! E o miscare isteata a statiilor TV, care au incercat si au reusit aceasta suprapunere. Se ajunge astfel la o crestere medie a audientei pe pauza publicitara. Notabil!As mentiona un alt aspect pe val al modului in care se face media in Romania. Dincolo de plasamentul de spoturi, se face plasamentul de produse. si cred ca am remarcat cu totii asa numitele „product placement”-uri. E pozitiv ca se intampla acest lucru, suntem la inceput si sunt convinsa ca in viitor (cat de indepartat oare?) se va face asa cum ar trebui.Totusi, luna noiembrie nu m-a surprins. A fost incarcata si complexa, dar nu mi-a adus bucuria unor revelatii. De-abia astept sa scriu despre decembrie!
Superlativele lui noiembrie
· Categoria cu cele mai mari investitii: telecomunicatiile mobile.
· Brandul cu cea mai mare expunere TV: Danone.
· Evenimentul sportiv cu cea mai mare audienta: meciul Steaua Besiktas (TVR 1) 19,8% in all urban.
· Emisiunea de divertisment cu cea mai mare audienta medie: „Din Dragoste” (Antena 1) – 16,6% (cand e vorba de media pe break-urile publicitare, cursa este castigata la limita de Vacanta Mare, ProTV, cu 10,2% in all urban)
· Cel mai mare indice de crestere al unei statii TV (livrare publicitate): 138 – TVR 2 (La volum total, ProTV continua sa conduca detasat.)
· Ziua cu cea mai multa publicitate TV: duminica, 21 noiembrie 2004, cu 7.429 GRPs30 in all urban.
· Filmul cu cea mai buna audienta: „Academia de politie 6” (ProTV), cu 11,2% in all urban.
· Categoria numarul 1 in presa scrisa: partidele politice (Formatiunile politice s-au detasat de clientii comerciali, detinand 13,7% din totalul consumului in presa.) Cele mai mari cresteri fata de luna precedenta: National, Ziua, Jurnalul National, Gardianul.
· Noiembrie a fost luna cu cele mai multe spoturi TV: 156.000 de difuzari.