Cum vor schimba noile cărți electronice de identitate interacțiunea cu statul

Noile cărți electronice de identitate devin realitate pentru tot mai mulți români, odată cu extinderea proiectului pilot derulat de Ministerul Afacerilor Interne. Acestea nu doar că oferă un nivel ridicat de securitate, dar vor permite interacțiuni digitale rapide cu instituțiile statului, eliminând birocrația clasică.

Până în iunie 2026, documentele vor fi emise gratuit, inclusiv pentru cetățenii români din diaspora.

Acces online la servicii publice, direct de acasă

Specialiștii din Ministerul de Interne au demonstrat cum funcționează autentificarea electronică cu noul buletin. Cu ajutorul unei aplicații pentru telefon mobil (Android sau iOS), cartea de identitate electronică poate fi citită prin cipul integrat, iar utilizatorul se poate conecta rapid la portalurile MAI.

„Prin citirea din spate a acelei zone cu trei câmpuri de caractere, cipul se deschide. Avem poza, toate datele, utilizând un smartphone Android sau iOS”, spune Răzvan-Iulian Jiga, de la Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.

După introducerea PIN-ului personal, cetățeanul este identificat și autentificat automat. Astfel, se pot accesa servicii precum:

  • solicitarea cazierului judiciar;
  • programarea pentru pașaport sau permis auto;
  • depunerea de plângeri oficiale (ex: împotriva șoferilor agresivi);
  • transmiterea de cereri administrative.

În viitor, același mecanism de identificare va putea fi folosit și pe platforme comerciale, pentru a preveni comenzile false și pentru a asigura identitatea reală a utilizatorilor.

buletin carte de identitate
SURSA FOTO: Capital

Și românii din străinătate vor putea solicita documentul

Primele peste 60 de persoane din județul Cluj vor primi în aprilie gratuit noile cărți electronice de identitate. De asemenea, locuitorii Bucureștiului vor avea acces la acest tip de document, urmând ca întreaga țară să fie inclusă în program.

Românii aflați în străinătate vor putea solicita documentul și prin intermediul ambasadelor, iar copiii sub 14 ani vor putea primi și ei cartea electronică, cu valabilitate de 2 ani.

Securitate de nivel înalt: imposibil de falsificat

Noul buletin este echipat cu cel puțin 10 elemente de securitate, inclusiv:

  • texturi și cerneluri speciale;
  • cip criptat, imposibil de copiat;
  • dispozitive optice vizibile doar din anumite unghiuri;
  • elemente anti-șlefuire, pentru a preveni modificările neautorizate.

„Un element esenţial este un dispozitiv variabil în lumină. Îl putem vedea doar înclinând documentul de identitate. Acest dispozitiv are rolul de a proteja fotografia. Acest tip de document se falsifică pornind de la unul original, furat său pierdut. Se şlefuieşte uşor zona şi prin proceduri de morfis se adăuga elemente noi”, a explicat Cătălin Giulescu, șeful Direcției pentru Evidența Persoanelor.

În plus, fotografia este protejată suplimentar printr-un dispozitiv vizibil în lumină variabilă, iar cipul oferă protecție împotriva clonării.

Buletin cu sau fără cip: ce alegi?

Până în iunie 2026 aceste cărți electronice de identitate sunt eliberate gratuit. Persoanele care, din motive personale, nu doresc un document cu cip, pot opta pentru varianta clasică, care costă 38 de lei.

Această opțiune va fi disponibilă și pe viitor, însă autoritățile încurajează adopția documentului electronic, în special datorită beneficiilor oferite în relația cu statul.