In eforturile disperate de a intari disciplina financiara, Ministerul Finantelor a mai recurs la o stratagema: schimbarea anumitor formulare financiar-contabile. Graba cu care a trecut insa la utilizarea in practica a noilor documente a generat panica si confuzie in randul agentilor economici. Chiar reprezentantii Finantelor si-au dat seama ca timpul este prea scurt, astfel ca, in unele cazuri, deja s-a revenit asupra deciziei.
Potrivit unui recent ordin al ministrului finantelor, chitantele fiscale urmau sa fie scoase din uz de la inceputul acestui an, in locul lor fiind introduse facturile fiscale. Pentru procurarea noilor documente, societatile comerciale erau nevoite „sa adreseze comenzi ferme la organele fiscale teritoriale, pana la data de 30 noiembrie 1998” – se specifica in Ordin. Dar amintitul act a fost publicat in Monitorul Oficial din 20 noiembrie, anul trecut.
Asadar, doar zece zile au avut agentii economici pentru a inainta „comenzile ferme” la directiile fiscale din zona. Cu cele cateva zile pierdute pana la aflarea vestii, cu alte cateva nelucratoare, e usor de presupus ca termenul a fost, in realitate, de mai putin de o saptamana. In tot acest timp, fara a putea intreprinde ceva concret, managerii societatilor si-au facut griji din belsug. Vor mai putea parafa tranzactii pe baza chitantei fiscale? Daca nu, cum vor fi procurate, totusi, formularele de facturi pretiparite, dat fiind ca termenul limita pentru adresarea comenzilor era ca si depasit?
Ce s-a facut prin ordin repara circulara
Cu o saptamana inainte de intrarea in vigoare a Ordinului nr. 2055, Ministerul Finantelor (MF) isi schimba pozitia. O circulara semnata de Dan Radu Rusanu, pe atunci secretar de stat in MF, amana cu un an data de expirare a chitantei fiscale. Primul pe lista motivelor este faptul ca „distribuitorii de formulare cu regim special detin in stoc cantitati mari de chitante fiscale”, dupa cum se arata in actul semnat de secretarul de stat Rusanu. Tipografiile agreate de Imprimeria Nationala – singurele care au dreptul sa tipareasca astfel de formulare – detineau stocuri considerabile la acea data, stocuri care nu puteau fi epuizate peste noapte.
Agentii economici (inclusiv distribuitorii de formulare cu regim special) obtineau astfel un ragaz de un an pentru utilizarea documentelor. Mai mult, cei care detin stocuri de chitante fiscale mai mari decat necesarul pentru anul in curs pot returna surplusul directiilor generale ale finantelor publice, urmand sa incaseze contravaloarea lor pe masura redistribuirii acestora catre alte societati.
Cat priveste facturile fiscale, deocamdata nimeni nu se mai ingrijeste de ele. Termenul limita pentru „inaintarea comenzilor ferme” – 20 noiembrie, anul trecut – nu a fost rectificat. De altfel, chiar utilizarea chitantelor fiscale in acest an poate fi pusa sub semnul intrebarii. Cum poate o circulara, fie ea semnata de un secretar de stat, sa amane ordinul ministrului?
Din perspectiva Ministerului Finantelor, ambele acte isi au justificari. „Prin prevederile Ordinului nr. 2.055 s-a urmarit inregistrarea unitara si corespunzatoare a veniturilor si cheltuielilor, respectiv a taxei pe valoarea adaugata, numai pe baza unui singur document – factura fiscala”, precizeaza Maria Nicolescu, director al Directiei generale de legislatie contabila din minister. Pe de alta parte, decizia de amanare „a fost determinata de existenta unor stocuri supradimensionate la unii agenti economici, precum si de tiparirea, in baza unor comenzi speciale, de chitante fiscale personalizate care nu au putut fi redistribuite altor societati”, a mai spus dna Nicolescu.
Soarta chitantei fiscale a fost parafata prin mai multe acte, sub semnaturile mai multor ministri ai finantelor. La sfarsitul anului 1997, Hotararea Guvernului nr. 831/1997 preciza introducerea acestui document, care circula paralel cu chitanta simpla. Ultima se intocmeste pentru incasarile in numerar, in relatiile firmelor cu persoanele fizice.
Chitanta fiscala
ingreuneaza munca
Un procedeu complicat si inutil, cred expertii contabili. „In limbajul nostru, al contabililor, s-a incetatenit expresia „chitanta la chitanta”. Un document in plus de intocmit, dar care nu foloseste cu nimic agentului economic, dimpotriva, ii ingreuneaza munca, se pierde timp, se cheltuiesc bani pentru cele doua exemplare”, explica Luminita Ristea, manager al societatii de expertiza contabila Contab Serv din Constanta.
La acea data, Ministerul Finantelor justifica modificarea facuta prin necesitatea de „a intari disciplina financiara si a inlatura evaziunea fiscala”. Acelasi scop este declarat si in cazul recentului Ordin nr. 2.055, semnat de ministrul Remes. Practicienii sunt, totusi, pesimisti: „Partea subterana a economiei nu se regaseste la agentii economici care lucreaza transparent, cu documente contabile, deci nu formularele sunt problema”, apreciaza Paraschiva Bagu, manager al societatii de expertiza contabila Romcontexpert.
Comerciantii de bauturi raman fara facturi
Controversata Ordonanta nr. 50 introduce, in baza aceleiasi devize a reducerii economiei gri, utilizarea formularelor cu regim special pentru comercializarea de alcool, bauturi alcoolice, tutun si cafea. Potrivit acestei ordonante, marfurile din gama amintita trebuie insotite de avize si facturi speciale, cu incepere de la 31 ianuarie a.c. Obtinerea amintitelor documente se face contra cost, pe baza unei comenzi scrise adresate Imprimeriei Nationale. Dar Imprimeria are propriul sau program de onorare a comenzilor, iar timpul se dovedeste prea scurt pentru a face fata macar unei parti mici din solicitari. „In toata aceasta miscare de hartii nu trebuie sa neglijam pretul pe care il plateste consumatorul, tinand cont ca fiecare set de cate 50 de facturi/avize costa circa 170.000 lei, iar un produs isi poate modifica proprietarul de cateva ori”, atentioneaza Dorin Popa, director al societatii de consultanta in domeniul bauturilor Exeget Drinks, din Oradea.
Zvonurile spun ca si in acest caz se va gasi o rezolvare de moment. Cu alte cuvinte, pe langa Ordonanta nr. 1/1999, care completeaza abia aparuta Ordonanta nr. 50, se vor mai gasi ceva adaugiri, ceva prelungiri de termene. Sfarsitul anului trecut a demonstrat din plin zicala: nu aduce anul ce aduce ceasul.

Ghid al reglementarilor privind formularistica
financiar-contabila
3 Hotararea Guvernului nr. 831/1997, aparuta la 19 decembrie 1997, cu data de aplicare 1 ianuarie 1998, instituie o prima schimbare de model in ceea ce priveste formularele cu regim special;
3 Ordinul nr. 1.177, semnat de ministrul finantelor de atunci, Daniel Daianu, si aparut la 18 iunie 1998, ofera normele de aplicare ale prevederilor HG nr. 831/1997;
3 Ordinul ministrului finantelor nr. 2.055, aparut la 20 noiembrie 1998, inlocuieste chitanta fiscala cu factura fiscala, incepand cu 1 ianuarie a.c.;
3 Circulara Ministerului Finantelor nr. 112.055 din 22 decembrie 1998 prelungeste cu un an valabilitatea chitantei fiscale;
3 Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, modificata prin Ordonanta nr. 1/1999, introduce formulare cu regim special (facturi fiscale si avize de insotire a marfii) pentru comercializarea de alcool, bauturi alcoolice, tutun si cafea; a intrat in vigoare la 31 ianuarie 1999;
3 Ordinul nr. 2.689 (31 decembrie 1998), al ministrului finantelor Decebal Traian Remes, aproba formularele speciale prevazute de OUG nr. 50/1998.