O nouă afacere este în plin avânt: comerțul cu minisubmarine de lux. Cele mai ieftine modele au un preț de 1,7 milioane de dolari în timp ce vârful tehnologic costă nu mai puțin de 80 de milioane USD.
Mai multe companii private din Statele Unite asamblează și comercializează mici submarine destinate celor care vor să vadă de la mică distanță ceea ce oamenii de rând pot urmări doar la televizor. Graham Hawkes, proprietarul Hawkes Ocean Technologies, este de părere că această afacere are un potențial enorm. ”Te simți ca și cum ai zbura într-un univers lichid”, explică Hawkes, a cărui companie vinde modelul Deepflight Super Falcon cu 1,7 milioane USD. Și acesta este doar cel mai ieftin vehicul subacvatic pentru că, vedeta vânzărilor firmei este SEAmagine Ocean Pearl, model cu un preț de bază de ”numai” 2,5 milioane de dolari. Asta pentru că se poate scufunda până la 900 de metri.
Triton Submarines este o altă afacere aflată pe val. ”Clienții noștri sunt proprietari de mari iahturi care vor să le ofere cunoscuților ceva special”, spune Bruce Jones, CEO al Triton. Creșterea vânzărilor de astfel de ”jucării” subacvatice poate părea o ciudățenie în contextul economic mondial însă cert este că există clienți dispuși să plătească sume enorme pentru a putea demonstra că sunt ”altfel”. Șeful Triton menționează că, în prezent, există mai mult de 2.500 de iahturi de mari dimensiuni în lume și toți posesorii acestora sunt potențiali clienți pentru minisubmarine. Motivul: ”Au destul loc la bord pentru așa ceva”, spune râzând Bruce Jones. Cel mai căutat model aflat în oferta Triton este 3300/3 care are un preț de bază de 3 milioane de dolari și conform lui Jones două astfel de submersibile tocmai au fost livrate unui om de afaceri australian care deține o întreagă insulă în Belize.
Planuri mari
Compania Triton Submarines este gata să dezvolte și un nou concept pentru a atrage clienți. Este vorba despre o întreagă bază subacvatică, cu apartamente și restaurant, în Fiji. Posesorii de submarine vor putea astfel să aibă propria ”stațiune”, departe de ochii nedoriți ai presei sau publicului. Conform lui Jones, prețul pentru o singură noapte de cazare într-un astfel de resort ar trebui să fie de circa 15.000 de dolari, iar clienții deja și-au anunțat prezența în momentul în care totul va fi gata.
În același timp, proprietarul Hawkes Ocean Technologies, încearcă un alt model de business: minisubmarinele ”ieftine”. Compania sa are în plan dezvoltarea unor modele care să coste cel mult 250.000 USD. ”Am descoperit cu produsele noastre o clasă de clienți la care nimeni nu se gândise până acum”, spune Graham Hawkes, prezentând planurile pentru „un Ferrari al adâncurilor”. Cu toate acestea, la fel ca în cazul mașinilor, vor exista întotdeauna clienți care vor dori mai mult. Și aici intervine o altă firmă, parte a Triton. US Submarines vinde modelul său, Phoenix 1000, un gigant de 65 de metri lungime care poate găzdui într-un confort orbitor până la 20 de persoane, cu nu mai puțin de 80 de milioane de dolari. Și clienți… există.
Submarinul de 80 de milioane USD