Noi reguli în Codul Rutier. Șoferii vor putea fi sancționați pe baza înregistrărilor audio-video
Printre numeroasele modificări aduse Codului Rutier în această vară, Ordonanța de Urgență nr. 84/2024 introduce posibilitatea ca șoferii să fie sancționați pe baza înregistrărilor audio-video transmise polițiștilor de alți participanți la trafic sau de administratorii drumurilor publice. Noile prevederi intră în vigoare pe 27 octombrie, deși aplicarea efectivă ar putea necesita o perioadă de adaptare.
Astfel, șoferii pot fi sancționați în baza unei înregistrări audio-video sau video primite de la un alt participant la trafic, cum ar fi imagini captate de camere de bord sau telefoane mobile, însă doar în cazurile în care acestea surprind comportamente agresive în trafic.
Ordonanța prevede că „polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice (…) și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art. 541 alin.(2) și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz”.
Ce poate fi clasificat drept comportament agresiv în trafic?
La articolul 541, Codul Rutier reglementează comportamentul agresiv în trafic, definit ca realizarea de către șoferi, pe drumurile publice, a uneia dintre următoarele manevre:
- deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
- întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
- pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
- circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
- folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
- conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți;
- mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia;
- realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
- conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.
Prin OUG 84/2024 se introduce o excepție de la regula stabilită de mult timp, conform căreia polițiștii rutieri trebuie să constate contravențiile direct sau utilizând mijloace tehnice certificate ori omologate și verificate metrologic.
Astfel, martorii unui comportament agresiv în trafic vor putea încărca înregistrarea incidentului, realizată cu camera de bord sau telefonul mobil, pe o platformă web (denumită în ordonanță „platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice”). Sesizarea va trebui transmisă poliției rutiere din zona în care a avut loc incidentul rutier.
Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o înregistrare video
Pentru ca o înregistrare video să fie considerată validă și acceptată de poliție, aceasta va trebui să îndeplinească următoarele condiții:
- extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
- data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
- locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz; - semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.
Sesizarea va fi clasată automat dacă înregistrarea lipsește
În schimb, o sesizare va fi clasată automat dacă înregistrarea este absentă sau nu conține toate elementele necesare menționate anterior, dacă se constată că sesizarea nu a fost formulată de un participant la trafic, dacă persoana care a depus sesizarea nu a perceput direct și întâmplător manevrele agresive, dacă lipsesc informații despre persoana care depune sesizarea, inclusiv o declarație pe propria răspundere privind veridicitatea celor înregistrate, sau dacă sesizarea este transmisă la mai mult de 30 de zile de la data surprinderii manevrelor agresive.
Potrivit motivării inițiativei, măsura urmărește „implicarea societății civile în procesul de semnalare a unor abateri grave la regimul rutier, pentru a consolida gradul de disciplină în trafic”.