Ministerul Educației a prezentat recent un proiect de ordin menit să aprobe documentul intitulat „Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani”.
Acest ghid, destinat atât educatorilor, cât și părinților, conține o serie de recomandări esențiale pentru creșterea și educarea copiilor în primii ani de viață.
Principalele recomandări transmise de Ministerul Educației
Printre principalele recomandări se numără interzicerea accesului copiilor sub 2 ani la telefoane și tablete, cu excepția momentelor în care aceștia comunică prin video cu bunicii sau alte persoane dragi.
Ministerul Educației își bazează aceste indicații pe opiniile exprimate de Academia Americană de Pediatrie, subliniind importanța interacțiunilor directe și a jocului în dezvoltarea creierului în această perioadă crucială.
Pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 și 5 ani, ghidul recomandă limitarea timpului petrecut în fața ecranelor la maximum o oră pe zi, această activitate urmând a fi desfășurată sub supravegherea unui părinte sau educator. Este esențial ca timpul petrecut în fața ecranelor să fie urmat de discuții și activități suplimentare care să exploreze temele și personajele preferate. Totodată, se sugerează pauze de 15-20 de minute între sesiunile de vizionare.
Documentul „Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani” este structurat în cinci capitole, care acoperă diverse aspecte ale dezvoltării copilului: dezvoltarea socio-emoțională, dezvoltarea limbajului, dezvoltarea fizică și a sănătății, capacitatea de ascultare și înțelegere, precum și dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii.
Copiii au nevoie de un mediu stimulator
Un pasaj important din document de la Ministerul Educației subliniază faptul că în primii ani de viață, creierul copilului formează peste un milion de noi conexiuni neuronale pe secundă, evidențiind astfel importanța unei dezvoltări armonioase. Copiii au nevoie de un mediu stimulator, îngrijire atentă, hrană sănătoasă și relații calde și reciproce cu adulții.
„Studii recente arată că în primii ani de viață, mai mult de 1 milion de noi conexiuni neuronale se formează în fiecare secundă. Astfel, se poate argumenta că primii trei ani constituie cea mai importantă perioadă în privința creșterii și dezvoltării unui copil. Creierul este descris ca fiind dependent de activitate. Acest lucru se produce prin joacă, comunicarea cu ceilalți, prin stabilirea de relații calde, adecvate și reciproce între copil și adult.
Nu este de ajuns doar să îngrijim copilul, cum nu este de ajuns doar să-l hrănim sau să-l învățăm lucruri noi. Copilul are nevoie simultan și de hrană sănătoasă, și de îngrijire atentă, și de atenție și căldură, și de stimulare, și de încredere, și de răbdare, și de un mediu prielnic în care să se dezvolte, fiecare la timpul potrivit. Lipsa vreuneia dintre aceste condiții, în această perioadă de viață, poate avea consecințe pe termen lung”, scrie în introducerea documentului.
Documentul conține și idei de activități
Documentul este structurat pe 5 subcapitole care la rândul lor conțin repere pe intervale de vârste și practici de sprijin, adică ce abilități ar trebui să aibă copilul de la naștere la 18 luni, între 19-36 de luni, (1 an și jumătate – 3 ani ), 37-60 de luni (3 ani – 5 ani) și 60-84 de luni (5 ani – 7 ani).
De asemenea sunt trecute și idei de activități pentru fiecare reper, în dreptul cărora este menționat dacă e o activitate pentru educator (E) sau părinte (P), potrivit edupedu.ro.
- Dezvoltarea fizică a sănătății și igienei personale
- Dezvoltarea socio-emoțională
- Capacități și atitudini în învățare
- Dezvoltarea capacității de ascultare și înțelegere (comunicare receptivă)
- Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii
Ordinul de ministru propus urmează să fie aplicat începând cu anul școlar 2024-2025, potrivit proiectului aflat în prezent în dezbatere publică.