Noi trenuri în România. Producătorul polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) va trebui să livreze 62 de rame electrice regionale (RE-R) până cel târziu la începutul anului 2027.
Acestea urmează să circule pe 10 rute de serviciu public. Președintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu, a oferit marți, 30 februarie, mai multe informații.
Noile trenuri urmează să circule pe 10 rute de serviciu public
Șeful ARF şi preşedintele PESA, Krzysztof Zdziarski, au semnat contractul de achiziţie a celor 62 de rame electrice regionale. S-a întâmplat marți, la sediul Ministerului Transporturilor, în prezenţa ministrului de resort, Sorin Grindeanu. Alături de ei a fost și ambasadorului Republicii Polone în România, Pawel Soloch.
„Astăzi am semnat trei contracte, pentru că licitaţia a fost organizată pe trei loturi, şi în consecinţă cele 62 de trenuri sunt sub egida a trei contracte, fiecare cu aproximativ 20 de trenuri. (…) Conform prevederilor contractuale, urmează ca trenurile să vină la începutul anului 2026, deci în doi ani, şi în cursul anilor 2026 – 2027 la început ar trebui să se livreze toată cantitatea, pentru că sunt livrări în paralel pentru fiecare contract în parte.
Trenurile vor circula pe 10 rute de serviciu public din România. Rutele sunt publice de la sfârşitul anului 2022, când celor şase operatori de serviciu public feroviar le-au fost atribuite contractele pe 10 ani şi în aceste contracte pe 10 ani le-au fost distribuite, conform metodologiei aprobate de Guvern, toate trenurile care sunt cumpărate prin fonduri europene, mai puţin ramele care fac obiectul contractului cu Alstom – cele 37 de rame – care fac obiectul unor contracte de serviciu public licitate”, a declarat Ştefan Roşeanu.
Fiecare operator are un program de transport deja stabilit şi corelat cu calendarul iniţial de livrare
Șeful ARF a amintit de faptul că Executivul a aprobat, la finalul anului trecut, primul contract licitat prin care CFR Călători va opera primele 12 trenuri provenite din contractul încheiat cu Alstom, pe alt pachet de rute.
Totodată, fiecare operator are un program de transport deja stabilit şi corelat cu calendarul iniţial de livrare de la momentul licitaţiei.
Potrivit președintelui ARF, vom putea putea vedea pentru prima dată în România, începând cu anul 2026, ca pe o rută precum Braşov – Bucureşti, să existe servicii publice operate de trei operatori diferiţi cu acelaşi tip de rame.
Acesta a amintit că ruta respectivă este cea mai aglomerată rută a României.
„Fiecare operator are un program de transport deja stabilit şi corelat cu calendarul iniţial de livrare pe are îl aveam la momentul licitaţiei. Normal că acel calendar va fi actualizat în funcţie de data prezentă a semnării contractului şi livrarea efectivă a trenurilor de care vorbim astăzi şi vom putea vedea pentru prima dată în România, începând cu anul 2026, ca pe o rută precum Braşov – Bucureşti, care este cea mai aglomerată rută a României, să avem servicii publice operate de trei operatori diferiţi cu acelaşi tip de rame, deci vom putea să facem comparaţie mult mai clară decât astăzi între calitatea şi respectul pe care îl au operatorii faţă de materialul rulant şi faţă de călători în general.
Ăsta a fost şi obiectivul pentru care a fost făcută această împărţire, pentru a avea un soi de concurenţă. Serviciile publice nu sunt concurenţă, serviciile publice sunt obligaţii pe care statul român le transferă către un operator pentru ca cetăţenii României şi vizitatorii noştri să se poată bucura de un serviciu minim de transport.
Mai departe, ştiţi bine, avem discuţii – unele trenuri sunt curate, altele nu sunt curate, unele trenuri sunt întreţinute, alte trenuri nu sunt întreţinute. Vom avea acelaşi tip de vehicule, care pornesc de la zero la toţi cei şase operatori. Toţi au aceiaşi parametri de întreţinere a trenurilor, deci vom avea, să spunem, un sistem de măsurare a performanţelor ‘mere cu mere’”, a mai spus preşedintele ARF.
Modelul de tren contractat de România circulă deja în Cehia
La rândul său, președintele PESA a explicat că modelul de tren contractat de România circulă deja în Cehia. Au fost plasate comenzi pentru alte 200 de trenuri similare cu cele din România. Acestea vor vor circula în Bulgaria, Germania, Suedia şi Polonia.
Obiectivul producătorului polonez este să fie prezent cât mai mult în acest sector din Europa.
„În primul rând aş vrea să vă felicit pentru că aţi semnat pentru cele mai bune trenuri de pe planetă, asta este opinia mea. Dar nu este doar opinia mea, pentru că peste 200 din aceste trenuri sunt în circulaţie, iar acest model de tren circulă cu pasageri în Cehia şi avem comenzi pentru alte 200 de trenuri similare cu cele din România. Ele vor circula în Bulgaria, Germania, Suedia şi, de asemenea, în Polonia.
Noi vrem să fim foarte prezenţi în acest sector din Europa, asigurându-ne că vom face tot posibilul să ne apropiem şi să fim pe această piaţă. Trenurile sunt foarte moderne (…) Este foarte bine pentru noi că suntem prezenţi în România cu tramvaie în Iaşi, Cluj şi Craiova şi acum suntem capabili să asigurăm conexiunea regională, să conectăm aceste oraşe cu Bucureştiul”, a spus Krzysztof Zdziarski.
Ramele poloneze pot circula cu o viteză maximă de 160 km/h
Amintim că ramele poloneze pot circula cu o viteză maximă de 160 km/h. Totodată, pot transporta 453 de călători. Acestea au şi 16 locuri pentru transportul bicicletelor.
Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA. Finanţarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 – 2027, cu cofinanţare de la bugetul de stat.
Contractul este împărţit pe trei loturi. Este vorba despre următoarele:
- Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Sud – Adjud, Iaşi – Paşcani – Suceava, Bacău – Paşcani;
- Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Braşov – Gheorgheni, Arad – Timişoara – Caransebeş, Huedin – Cluj – Bistriţa;
- Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Vest – Braşov, Bucureşti Nord – Roşiori, Bucureşti Nord – Bucureşti Obor/Fundulea, Constanţa – Feteşti.