România a luat fața Ungariei! Producătorul finlandez de anvelope Nokian Tyres a ales orașul Oradea dintr-o selecție de patruzeci de locații pentru viitoarea sa unitate de producție.

Compania este încrezătoare că cele 500 de locuri de muncă create în viitor vor putea fi ocupate de locuitorii locali.

Astfel, pe cheltuielile salariale, ar cheltui mai puțin în comparație cu alegerea altor locații precum Ungaria sau alte țări din Europa Centrală. Acest proiect ar fi fost, probabil, nu ar fi fost luat în considerare în absența conflictului din Ucraina și războiului ruso-ucrainean.

Nokian Tyres construiește o fabrică în Oradea. Ungaria a fost şi ea pe listă, dar a fost preferată România

Nokian Tyres a demarat construcția unei fabrici în Oradea, cu o investiție de 650 de milioane de euro. Lucrările sunt deja în desfășurare. Conform planurilor, producția va atinge capacitatea maximă la începutul anului 2025. Producția parțială este programată să înceapă la sfârșitul anului 2024.

Producătorul finlandez de anvelope auto a selectat Oradea dintr-o listă de patruzeci de orașe posibile. Un factor decisiv a fost locația favorabilă, având principalele piețe de export din Europa Centrală ale companiei la o distanță de o mie de kilometri de Oradea.

Finlandezii au încredere că cele 500 de locuri de muncă create în viitor vor putea fi ocupate de localnici. Acest lucru va permite companiei să economisească pe cheltuielile salariale în comparație cu opțiunile precum Ungaria sau alte țări din Europa Centrală, potrivit Vilaggazdasag.

Dacă totul se desfășoară conform planului, aceasta va reprezenta prima fabrică Nokian cu emisii zero de dioxid de carbon. Energia necesară va proveni din surse regenerabile. De asemenea, aburul esențial pentru procesul de fabricație al anvelopelor va fi generat fără recurgerea la combustibili fosili.

Capacitatea inițială a fabricii va fi de 6 milioane de anvelope pe an, cu producție axată în principal pe anvelope destinate jantelor de autoturisme și SUV-uri. O parte din investiția totală de 650 de milioane de euro, și anume 100 de milioane de euro, va beneficia și de sprijinul financiar al Uniunii Europene.

Nokian Tyres, anvelopă mașină
Nokian Tyres, anvelopă mașină / SURSA FOTO: Dreamstime

Proiectul, posibil din cauza războiului din Ucraina

Proiectul nu ar fi luat ființă, probabil, fără izbucnirea războiului ruso-ucrainean. Înainte, Nokian producea 80% din anvelopele sale în Rusia, datorită costului redus al energiei acolo. Totuși, Rusia nu era importantă doar din acest motiv. 20% din veniturile din vânzări proveneau din această țară.

Însă, în prezent, situația s-a schimbat complet. Geopolitica nu doar că a influențat alegerea locației pentru această investiție, ci a devenit un aspect crucial.

Este aproape cert că doar țările membre ale NATO și UE puteau fi luate în considerare. Finlandezii s-au retras din Rusia în toamna lui 2022. Dacă ar fi rămas, ar fi pierdut întreaga piață a UE după ce anvelopele auto au fost incluse în pachetele de sancțiuni.

Prin fabrica din Oradea, finlandezii pot acoperi întreaga piață din Europa Centrală (vând anvelope produse în fabrica din Finlanda către țările scandinave și sunt prezenți și în America).

Astfel, vor fi deservite din Oradea țări precum Germania, Austria, Elveția și Franța, dar și Polonia și Cehia.