Deși nu există confirmări din partea instanțelor privind clauze abuzive în contractele cu persoane fizice, ANPC continuă să investigheze situația, solicitând documente și efectuând controale la companiile din grupul Nordis.

ANPC continuă să investigheze Nordis

În anul 2023, ANPC a primit patru reclamații împotriva S.C. Nordis Management SRL:

  • Dintre acestea, două au fost considerate întemeiate, soldându-se cu sancțiuni contravenționale de 5.000 lei;
  • O reclamație nu a putut fi soluționată, deoarece reclamantul a iniţiat acţiune pe cale judecătorească, prin care a solicitat rezoluţiunea promisiunii bilaterale;

Situația reclamațiilor din 2024

În acest an, alte patru reclamații au fost înregistrate împotriva S.C. Nordis Management SRL și S.C. Nordis Mamaia SRL:

  • Două dintre acestea au fost clasate ca nesoluționabile, fiind deja pe rolul instanțelor;
  • Celelalte două sunt încă în termenul legal de soluționare și în curs de cercetare;
ANPC
SURSA FOTO: ANPC

Documentele solicitate de ANPC

Pentru a clarifica situația, ANPC a cerut companiilor Nordis următoarele documente:

  • Listele privind creditele ipotecare acordate consumatorilor.
  • Autorizațiile de construire și documentația cadastrală.
  • Modele de promisiuni de vânzare-cumpărare și contracte de vânzare.
  • Procesele-verbale de recepție a lucrărilor și explicații privind prelungirea termenelor de livrare a unităților locative.

Până la termenul stabilit (12 noiembrie 2024), Grupul Nordis nu a transmis documentele cerute, solicitând în schimb prelungirea termenelor.

Sancțiuni pentru lipsa de cooperare

Potrivit ANPC, refuzul de a transmite documentele constituie o contravenție sancționabilă cu amenzi cuprinse între 10.000 și 30.000 lei. În cazurile grave, se poate aplica sancțiunea complementară de închidere definitivă a unității.

În situația în care se constată împiedicarea controlului, ANPC poate combina sancțiunea amenzii cu propunerea de închidere definitivă a unității implicate.

ANPC precizează că, în caz de suspiciuni privind existența unor clauze abuzive, consumatorii persoane fizice pot:

  • Depune reclamații la ANPC, care va trimite către instanță procesele-verbale de constatare.
  • Se adresa direct instanțelor judecătorești competente.

Decizia privind caracterul abuziv al unor clauze revine exclusiv instanțelor, care trebuie să informeze autoritatea despre concluziile lor.

În acest context, ANPC solicită public Grupului Nordis să furnizeze cu promptitudine documentele necesare pentru finalizarea controalelor. Refuzul de a coopera nu doar că aduce riscul de sancțiuni financiare, dar poate pune în pericol funcționarea unităților din grup.