Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu cu privire la normele Euro 7. Aceste noi reguli au stârnit controverse până acum, mai ales în rândul producătorilor auto.
Noile norme Euro 7 au stârnit controverse
Uniunea Europeană a adoptat măsuri drastice pentru reducerea emisiilor de particule provenite de la anvelope și frânele autoturismelor și vehiculelor comerciale. Această decizie, inclusă în pachetul de norme Euro 7, reprezintă o premieră și va deveni obligatorie începând cu anul 2026.
Regulamentul Euro 7, care face parte din Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă elaborată de Comisia Europeană în 2020. De asemenea, face parte din Planul de acțiune din 2021 privind reducerea la zero a poluării. Acesta a fost prezentat de Comisie la 10 noiembrie 2022. Consiliul și-a adoptat poziția sau „abordarea generală” la 25 septembrie 2023.
Noile norme Euro 7 au stârnit însă controverse și nemulțumiri în rândul producătorilor auto.
Negocierile și dezbaterile prelungite dintre oficialii europeni și producătorii auto au condus la un compromis. Acesta presupune o revenire la valorile de emisii ale sistemelor de evacuare a gazelor, specifice normelor Euro 6. Totuși, s-a introdus această nouă prevedere privind limitele pentru volumul de particule emise de sistemele de frânare și de anvelope.
Conform noilor reguli, numărul de particule provenite din gazele de eșapament va fi măsurat la nivelul PN10 în loc de PN23, având la bază cerințele exprimate de Parlamentul European. Această schimbare implică o măsurare mai detaliată a particulelor, contribuind la reducerea poluării.
Limite pentru emisiile de la anvelope și frâne
Pentru autoturismele electrice, care beneficiază în mare măsură de frânarea regenerativă, limita de emisii de particule este de 3 mg/km, fiind cea mai scăzută. Pentru autoturismele cu motoare termice, hibride sau pe bază de pile de combustie, limita este de 7 mg/km. În cazul vehiculelor comerciale, limita a fost stabilită la 11 mg/km.
În plus, pachetul de norme Euro 7 introduce și cerințe stricte privind durabilitatea bateriilor în cazul vehiculelor electrice și hibride.
Capacitatea bateriei nu trebuie să scadă sub 80% de la începutul duratei de viață până la 5 ani sau 100.000 de kilometri, și 72% până la 8 ani sau 160.000 de kilometri pentru autoturisme. Pentru camionete, cerințele sunt de 75% la 5 ani și 67% la 8 ani.
Pașaport de mediu pentru vehicule
Un alt aspect important al noului pachet de norme Euro 7 este introducerea unui pașaport de mediu pentru vehicule. Acest document va furniza informații detaliate privind performanța de mediu a fiecărui vehicul, inclusiv limitele emisiilor de poluanți, emisiile de CO2, consumul de combustibil și de energie electrică, autonomia electrică, durabilitatea bateriei și altele.
Proprietarii de mașini vor avea acces și la informații actualizate privind consumul de combustibil, starea de sănătate a bateriei și emisiile de poluanți, sprijinind astfel transparența și monitorizarea eficientă a impactului ambiental al automobilelor.