creditare emise de BNR au inceput sa fie aplicate. Avansul de 25% sau girantul, obligatorii pentru creditul de consum, si necesitatea unui venit de trei ori cat rata la creditul ipotecar au indepartat cumparatorii cu venituri mai mici de magazinele de electrocasnice si de piata imobiliara. Pretul a trebuit platit pentru reducerea deficitului de cont curent, care a urcat cu 80% anul trecut, chiar daca, in conditiile economiei nerestructurate, contributia restrictiilor impuse de BNR nu va fi nici de 1%. Un efect bun ar putea fi reducerea riscului pentru sistemul bancar si evitarea supraindatorarii populatiei. Bancherii spun insa ca au sisteme proprii de evaluare mai „tari” decat normele BNR si orice „portita” de ocolire a restrictiilor care le va aduce clientii inapoi va fi buna atata timp cat se incadreaza in lege.Debutul lunii februarie, recunoscuta ca fiind perioada de reduceri masive de preturi, a fost de-a dreptul infricosator pentru lanturile de magazine obisnuite sa vanda produse de folosinta indelungata in rate. „In primele zile scaderea a fost foarte drastica, dar asta pentru ca populatia a inteles ca limitarile BNR au reprezentat un deces al creditarii, dar nu este deloc asa”, a declarat Mihail Laptoiu, director general Domo. Pustiul din magazine in primele zile ale lui februarie s-a oglindit si in birourile ofiterilor de credite. „Daca in perioada de vara si in perioada sarbatorilor erau cozi la birourile de credite, acum s-a intrat intr-o oarecare normalitate. Mai putini clienti ne calca acum pragul. Cu toate acestea se observa clar o imbunatatire a profilului solicitantului de credit. Nici una dintre persoanele care au venit sa se intereseze de obtinerea unui tip de credit nu a avut venituri nete pe familie sub 15 milioane de lei”, ne povesteste unul din ofiterii de credite ai BCR.Surse din piata bancara indica o scadere a volumului de creditare a persoanelor fizice pentru luna februarie 2004 de peste 50%. La randul lor, marile lanturi de magazine recunosc o scadere a volumului de vanzari la electrocasnice de peste 30%, „plus minus 10% la nivelul intregii piete”, precizeaza Dan Ostahie, director general Altex. Primul motiv care a stat la baza acestor scaderi a fost impactul psihologic al normelor de creditare, date de BNR, precum si faptul ca anuntarea restrictiilor la credite, inca de la sfarsitul anului trecut, a facut ca o mare parte din vanzarile lunii februarie (sume cuprinse intre 30 si 50 de milioane de euro, dupa aprecierea lui Cornel Marian, reprezentant al fondului de investitii Oresa Ventures, investitor in lantul magazinelor Flanco) s-a comutat in lunile decembrie 2003 si ianuarie 2004. Un alt motiv este dat de faptul ca oricum luna februarie este una dintre cele mai proaste luni din punctul de vedere al vanzarilor de orice tip, iar din martie vanzarile incep sa creasca. Nu este de neglijat nici faptul ca in februarie factura la intretinere atinge cea mai mare valoare din an. Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR, Mugur Isarescu, dupa ce a precizat ca lunile ianuarie si februarie sunt oricum lunile din an cu cea mai scazuta rata a profitabilitatii, a aratat ca: „Normele sunt facute dupa o judecata chibzuita si se vede ca isi ating deja scopul. Este de subliniat ca BNR a inceput sa ia unele masuri inca din vara trecuta, ceea ce arata ca pozitia BNR este situata pe actiune preventiva”.Chiar daca „rata profitabilitatii a scazut si poate chiar sa duca la pierderi”, dupa cum apreciaza Ostahie, iar bancile nu au luat in calcul in bugetele de venituri si cheltuieli efectele secundare ale normelor, dupa cum explica Steven von GrA