hotarare de aplicare a normelor metodologice sunt destul de mari. Chiar daca scopul normelor este de a lamuri unele aspecte legislative, explicatiile procedurale sunt pline de termene diferite de aplicare si chiar de modificari ale unor termene prevazute in lege. Inca o data Ministerul Finantelor Publice reuseste sa bulverseze mediul economic romanesc, de aceasta data nu prin initiative legislative anuntate peste noapte, ci prin intarzierea procedurilor de aplicare a noului Cod fiscal. Au trecut
hotarare de aplicare a normelor metodologice sunt destul de mari. Chiar daca scopul normelor este de a lamuri unele aspecte legislative, explicatiile procedurale sunt pline de termene diferite de aplicare si chiar de modificari ale unor termene prevazute in lege. Inca o data Ministerul Finantelor Publice reuseste sa bulverseze mediul economic romanesc, de aceasta data nu prin initiative legislative anuntate peste noapte, ci prin intarzierea procedurilor de aplicare a noului Cod fiscal. Au trecut doua saptamani de la publicarea in Monitorul Oficial a noilor reglementari fiscale valabile pentru ultimele sase luni ale anului, iar oficialii Ministerului Finantelor inca poarta negocieri cu sindicatele si patronatele pe tema normelor metodologice de aplicare. „Dupa o prima runda de discutii derulate la mijlocul saptamanii trecute, partenerii de dialog social vor reveni in aceasta saptamana la Finante pentru a reanaliza proiectul de hotarare privind normele metodologice“, au declarat surse din minister. Este de asteptat ca in sedinta de guvern de joi Executivul sa aprobe acest proiect de hotarare.Interesant este ca, dupa doua luni de amanari de termene si de emitere a patru ordonante de urgenta pe aceeasi tema, Codul fiscal, proiectul de hotarare pentru aplicarea normelor metodogice contine unele aspecte care nu fac altceva decat sa creeze o noua ameteala fiscala. O mare parte a aspectelor procedurale au termene diferite de aplicare si sunt anterioare datei de 4 iunie, moment la care a intrat in vigoare Legea de modificare a Codului fiscal. De exemplu, la capitolul TVA, normele precizeaza ca in perioada 1-3 iunie cinematografele vor aplica cota de 19% de TVA la vanzarea biletelor, iar dupa data de 4 iunie vor aplica cota redusa de TVA de 9%. La capitolul impozit pe profit, deducerea de 20% din cheltuielile de amortizare este valabila doar pentru mijloacele fixe puse in functiune pana la data de 30 aprilie 2005. Pana la aceeasi data este valabila si cota de 10% aplicata profitului impozabil obtinut de persoanele juridice romane sau straine din vanzarea imobilelor situate in Romania, dupa 1 mai aplicandu-se un impozit de 16%.La capitolul impozit pe venit, cel mai frecvent este utilizata data de 1 mai, moment de la care indemnizatiile pentru risc maternal si cele pentru ingrijirea copilului bolnav de pana la sapte ani sunt considerate venituri neimpozabile. Tot de la 1 mai 2005 sunt impozitate veniturile obtinute din jocuri de noroc de peste sase milioane de lei, cotele de impunere fiind de 20% pentru sumele de pana in 100 de milioane de lei si de 25% pentru sumele de peste 100 de milioane. Urmatorul termen de aplicare a unor prevederi fiscale este 4 iunie 2005, cand normele metodologice specifica aceasta data ca fiind momentul de la care se aplica impozitul de 10% asupra castigurilor din dobanzile la depozitele deschise dupa 4 iunie 2005. Cele mai putine explicatii sunt regasite la tranzactiile cu valori mobiliare, insa avem de a face cu un nou termen de aplicare. Singurul paragraf de la acest capitol spune ca intermediarii de pe piata vor evidentia la fiecare operatiune de cumparare, incepand cu 1 iunie 2005, data intrarii titlurilor de valoare in portofoliul persoanelor care fac tranzactii.Categoria cea mai afectata de lipsa publicarii in Monitorul Oficial a normelor metodologice sunt notarii publici, cei care, conform Codului fiscal, calculeaza, incaseaza si vireaza impozitul aplicat tranzactiilor imobilare intre persoane fizice pentru imobilele vandute in termen de trei ani de la momentul cumpararii. Normele metodologice aduc precizari legate de exceptarile la plata impozitului de 10%, respectiv sunt specificate cazurile referitoare la reconstituirea dreptului de proprietate, la mostenirile si donatiile intre rude pana la gradul al patrulea si la schimbruile imobiliare. De asemenea, cele mai multe precizari sunt aduse la stabilirea valorii de baza a imobilului vandut in vederea calcularii impozitului.