Începând cu 1 septembrie 2015, comercianții de autoturisme nu mai au voie, teoretic, să comercializeze vehicule cu norme de poluare sub standardul Euro 6. Există însă derogări și soluții mai mult sau mai puțin corecte, dar utile.
Începând cu anul 1992, autoritățile europene au impus standarde tot mai stricte în privința emisiilor poluante ale autovehiculelor. Din luna iulie a acelui an autoturismele trebuia să îndeplinească standardul Euro 1 pentru a putea fi comercializate. Anul trecut, în luna septembrie, normele Euro 6 deveneau obligatorii pentru toate mașinile nou produse pentru ca, din această lună, comercianții să nu mai poată vinde mașini cu norme inferioare. Deși regula pare fără echivoc, în realitate lucrurile stau diferit. Mai exact, nereușind să termine stocurile de mașini cu motoare Euro 5 în anul trecut de la momentul implementării normei Euro 6, comercianții sunt nevoiți să găsească portițe de scăpare. Unii apelează la o regula care spune că, în ciuda obligativității de a comercializa doar mașini Euro 6 de la 1 septembrie, pot fi vândute și mașini Euro 5 într-un cuantum maxim de 10% din vânzările anului anterior. Alții, cei cu stocuri care depășesc acest cuantum sau au vehicule a căror vânzare este puțin probabilă din cauza unor echipări pe care piața le acceptă mai greu, preferă să le înmatriculeze pentru ca apoi să le comercializeze ca mașini de ocazie. Există, desigur, și portița vânzării mașinilor în afara țării, în statele din afara Uniunii Europene. Din nefericire, ultimele două soluții nu sunt deloc ușor de pus în practică și, uneori, chiar costisitoare pentru comerciant. Asta pentru că, în primul caz, înmatricularea costă bani care, mai apoi, sunt greu de obținut de la un eventual cumpărător. În al doilea caz, găsirea unui dealer extern înseamnă negocieri care, de obicei, se încheie cu un acord la un preț sub cel al pieței.
Mașinile Euro 6 nu mai sunt scutite de plata timbrului de mediu
Obligativitatea ca toate mașinile noi vândute să îndeplinească standardele Euro 6 atrage după sine și o nouă povară pentru clienții români de vehicule. Este vorba despre plata timbrului de mediu de care, până la 1 septembrie 2015, cumpărătorii mașinilor de acest tip erau scutiți. Administrația Fondului de Mediu (AFM) a confirmat pentru Capital că, începând din această lună, încasează taxa. Singurele mașini pentru care nu este necesară plata timbrului de mediu rămân cele electrice și hibride. De asemenea, sunt scutite de la plata timbrului mașinile cu destinație specială precum cele destinate persoanelor cu handicap, misiunilor diplomatice, armatei, poliției, pompierilor sau jandarmeriei.
Un alt amănunt demn de luat în seamă de cumpărătorii de autoturisme, odată cu 1 septembrie 2015, este obligativitatea plății timbrului de mediu în cazul achiziționării unui vehicul Euro 6 deja înmatriculat pentru care nu era necesară plata taxei la data primei înmatriculări. Conform AFM, „timbrul se achită și în situația transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri în baza căreia s-a realizat înmatricularea, potrivit reglementărilor în vigoare la momentul înmatriculării“. Prin urmare, fie că achiziționați un vehicul Euro 6 nou sau de ocazie, trebuie să plătiți.
Ce înseamnă Euro 6?
Documentele Comisiei Europene menționează ca dată-țintă la care autoturismele nou înmatriculate să emită, în medie, maximum 130 gCO / km, anul 2015. Din fericire, această țintă a fost atinsă încă din 2013, când emisiile medii date publicității de Agenția Europeană a Mediului erau de 126,7 g CO2/km. În 2014, acestea au coborât până la 123,4 g CO2/km. Cum între emisiile de CO2 și consumul de carburant există o legătură directă putem trage concluzia că, în prezent, un autoturism alimentat cu benzină consumă în medie 5,6 l / 100km, în timp ce unul diesel circa 4,9 l / 100km.
Dacă pentru mașinile dotate cu motoare alimentate cu benzină trecerea de la Euro 5 la Euro 6 nu înseamnă modificări majore, pentru cele diesel – mai ales în cazul autoturismelor grele – situația este cu totul alta. Pentru a reduce oxizii de azot este nevoie ca sistemul de evacuare să fie injectat cu așa-numitul AdBlue, sau, mai exact, Diesel Exhaust Fluid. Acesta este obținut din combinarea dioxidul de carbon cu amoniacul la temperaturi şi presiuni înalte Prin urmare, încă un rezervor cu lichid în dotarea mașinii și… încă o cheltuială. Deși poate părea scump și complicat, acest procedeu este destul de ieftin și cu rezultate cât se poate de bune.
4% dintre mașinile noi vândute în UE în 2013 erau Euro 6. În 2016, toate mașinile noi comercializate vor avea acest standard.
12% din emisiile de dioxid de carbon (CO2) din Uniunea Europeană au ca sursă autoturismele.
(Articol apărut în revista Capital din 14 septembrie 2015)