Proiectul se numeste CALISRO si va dura pana in anul 2005. La final, atat autoritatile, cat si studentii vor putea cunoaste concret calitatea educatiei universitare din Romania. Mai mult, vor exista si linii concrete de actiune pentru imbunatatirea situatiei.
Activitatile din cadrul proiectului se desfasoara pe mai multe directii. In primul rand, se supune dezbaterii publice structura planurilor de invatamant pentru specializarile legale. Aceasta dezbatere se desfasoara astfel: cadrele didactice, reprezentantii Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tehnologiei si experti in diferite domenii se intalnesc pentru a discuta pe fiecare specializare in parte. Ideea este ca in toate universitatile din tara, unde se studiaza o anumita specializare, sa existe, intr-o anumita masura, un continut comun al materiilor de studiu. Institutia care coordoneaza proiectului este Universitatea Bucuresti. ,,Aceasta componenta urmareste convergenta planurilor de invatamant, dar nu numai atat. In acelasi timp se doreste armonizarea cu planurile de invatamant din Uniunea Europeana. Cei care pot participa la dezbateri sunt rectori, decani, sefi de catedra, asistenti. Acestia trebuie mai intai sa se documenteze asupra continutului materiilor de invatamant din strainatate. Exista si un website, www.calisro.ro, cu o sectiune de forum, unde oricine isi poate exprima sugestiile,,, explica profesor doctor Ioan Panzaru, prorector la Universitatea Bucuresti. Pana acum, a avut loc o sesiune de consultari in luna iunie. La aceasta au participat peste 200 de reprezentanti ai universitatilor si s-au discutat probleme legate de peste 80 de specializari.
O alta directie de actiune pentru proiectul CALISRO: obtinerea unui ansamblu de recomandari si propuneri pentru evaluarea cadrelor didactice. ,,Trebuie ca evaluarea de catre studenti sa fie completata de evaluarea de catre profesori si colegi. In acest moment, prin lege, profesorul din Romania are numai o obligatie: sa predea un anumit numar de ore. Mai exista si obligatia de a publica articole de specialitate, dar aceasta conteaza numai la avansare,,, explica Panzaru. De aceea, trebuie stabilite niste criterii clare. ,,Este nevoie sa existe o ierarhie, o evaluare anuala pe fiecare domeniu, pentru a se vedea clar ce a facut fiecare,,, mai spune Panzaru. In acelasi timp, participantii la proiect sunt de acord ca in intocmirea recomandarilor generale de calitate trebuie sa se aleaga ca punct de reper un sistem functional, dar in acelasi timp comparatia sa fie realista. Adica, de exemplu, nu trebuie sa ne raportam la Statele Unite. ,,Pe de alta parte, daca ne raportam la nevoi, vom incepe cu problema salarizarii. si lipsa de fonduri nu este o scuza pentru calitatea proasta. Exista aspecte care nu tin de bani: inteligenta, bunavointa, atentia,,, afirma Panzaru.
In acelasi timp se are in vedere elaborarea unui ,,ghid de bune practici privind legatura dintre universitati si mediul economic. Proiectul isi mai propune sa puna la dispozitia publicului un site cuprinzand documentatia referitoare la continutul programei de invatamant din Romania si din alte tari, software pentru evaluarea calitatii, precum si forumuri de consultare a comunitatii academice si a publicului larg.
Pana acum forumul de pe site-ul www.calisro.ro contine aproximativ 30 de mesaje. Cei care doresc sa ia parte la discutii isi pot exprima opinia on-line.