Licitație deschisă pentru construirea unui tronson spectaculos de pe Autostrada A8: Grințieș-Pipirig
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a lansat licitația pentru proiectarea și execuția lotului 2B de pe Autostrada A8, care va lega localitățile Grințieș și Pipirig, în județul Neamț. Anunțul a fost publicat astăzi, 21 noiembrie 2024, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Constructorii se pot înscrie în competiție până la 15 ianuarie 2025.
Acest lot de 31,5 kilometri va reprezenta cel mai complex segment din întreaga „Autostradă a Unirii” (Târgu Mureș – Iași – Ungheni), cu o serie de provocări tehnice remarcabile. Aproape 70% din traseu va include tuneluri și poduri, iar inginerii vor avea de lucrat la 16 tuneluri, dintre care 5 vor avea a treia bandă pentru vehicule lente, și 60 de poduri și viaducte, inclusiv un impozant pod de 1.275 metri peste râul Bistrița și DN 15.
Durata contractului se întinde pe 54 de luni, din care 14 luni pentru faza de proiectare și 40 pentru execuția propriu-zisă. Valoarea totală estimată a contractului este de 6,9 miliarde de lei, iar finanțarea va veni din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, și de la Bugetul de Stat.
Pentru a asigura o conectivitate optimă, lotul include un nod rutier în zona Grințieș și o descărcare provizorie în est, ce va face legătura cu lotul 2C (Pipirig-Vânători Neamț).
Acest proiect face parte dintr-o investiție masivă de 116 kilometri de autostradă în secțiunea montană Sărățeni-Pipirig, care acum este integral în procedura de achiziție. Cu o astfel de infrastructură, România face un pas important spre o conexiune rutieră rapidă și sigură între regiunile Moldovei și Transilvania.
Autostrada „Unirii” A8 se extinde
Toate cele patru loturi ale secțiunii de munte Sărățeni-Pipirig (116 km) intră acum în procedura de licitație, având ca scop finalizarea unei autostrăzi de mare importanță strategică pentru România.
Lotul 2B, cu o lungime de 31,5 kilometri, va fi realizat într-un termen de 54 de luni, din care 14 luni sunt alocate pentru proiectare și 40 pentru execuție. Este vorba despre un proiect cu o complexitate tehnică ridicată, care include lucrări de amploare, cum ar fi tuneluri, viaducte, poduri și pasaje, dar și ample excavații și lucrări de consolidare.
Unul dintre aspectele remarcabile ale acestui lot este prezența a 16 tuneluri, dintre care 5 vor include a treia bandă pentru vehicule lente. Aceste tuneluri vor face ca această porțiune a autostrăzii să fie prima din România dotată cu tuneluri prevăzute cu trei benzi pe sens. Pe lângă acestea, lotul va include 60 de poduri și viaducte, iar două dintre poduri vor depăși 1000 de metri lungime, cel mai lung fiind podul de 1.275 metri peste râul Bistrița și DN 15.
În plus, proiectul prevede și construirea unui nod rutier în apropierea localității Tulgheș (UAT Grințieș), pentru a asigura conectivitatea cu lotul 2A și cu lotul 2C, dar și o descărcare provizorie în est, pentru a asigura o funcționare independentă a lotului 2B.
,,În criteriile de evaluare, am prevăzut acordarea unui punctaj pentru utilizarea BIM (Building Information Modelling) și am stabilit criterii pentru a încuraja incluziunea socială, respectiv angajarea persoanelor din județele Neamț, Harghita, Mureș, Iași, Bacău și Suceava”, a precizat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig, ce va cuprinde cele patru loturi, se întinde pe 116 kilometri și reprezintă un pas major în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, cu scopul de a conecta regiunile Moldovei și Transilvaniei printr-o autostradă modernă și sigură.